Citroen e-C4 to kompromis technologiczny, dzięki któremu powstał przystępny cenowo i dostosowany do potrzeb klientów samochód elektryczny
Zastosowanie w nim tańszego i lżejszego akumulatora trakcyjnego o pojemności 50 kWh, przystosowanego do ładowania prądem stałym z terminali o mocy do 100 kW, przełożyło się na krótsze czasy uzupełniania energii niż w przypadku większości modeli konkurencji.
Zobacz także:
e-C4 posiada zasięg 357 km (w cyklu WLTP) i może być użytkowany przez cały rok zarówno do codziennych przejazdów jak i do wyjazdów w dalekie trasy. Wszystko to dzięki aplikacji Charge My Car, która pozwala użytkownikowi zaplanować całą podróż wraz z lokalizacją terminali ładowania usytuowanych w pobliżu trasy przejazdu, wybranych spośród 300 000 punktów aktualnie kompatybilnych na terenie Europy.
Przechodzenie na samochody elektryczne zmusza nas do zmiany sposobu myślenia i nowego podejścia. Możemy na przykład wybrać tańszy i bardziej kompaktowy akumulator o dużej pojemności, który będziemy szybciej i częściej doładowywać. Pozwoli to uniknąć stałych niedogodności związanych z ciężkim i drogim akumulatorem, którego całkowity zasięg jest rzadko wykorzystywany. Taką zmianę podejścia ułatwia stale rozrastająca się sieć terminali ładowania (w szczególności rozmieszczanych w pobliżu autostrad) i możliwość planowania tras dzięki aplikacji Charge My Car.
CITROEN E-C4: NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE NA DALEKIE TRASY
E-C4 jest zaprojektowany tak, aby ułatwiać użytkownikom zarówno codzienne przejazdy jak i długie trasy. Oprócz e-komfortu na krótkich codziennych dystansach, e-C4 posiada wszelkie niezbędne cechy umożliwiające jego użytkownikom bezstresowe podróżowanie na długich odległościach:
– Niewielkie wymiary, a zatem i niewielka masa akumulatora trakcyjnego, korzystnie wpływają na zużycie paliwa.
– Zoptymalizowane czasy ładowania dzięki możliwości ładowania prądem stałym z terminali szybkiego ładowania o mocy 100 kW.
– Zmniejszone zużycie energii dzięki udoskonalonej pompie ciepła, zamontowaniu czujnika wilgotności i optymalizacji układu przeniesienia napędu.
Szybsze i częstsze ładowanie akumulatora trakcyjnego
e-C4 prezentuje racjonalną wizję przechodzenia na napęd elektryczny. Zamiast stale wozić ciężki i drogi akumulator, lepiej jest mieć zoptymalizowany akumulator dający się szybko ładować. To wymaga całkowitej zmiany podejścia do podróżowania. Choć może się to wydawać zaskakujące, regularne zatrzymywanie się w trasie na krótkie postoje jest korzystniejsze od pokonywania długich dystansów, przerywanych znacznie dłuższymi postojami. Ma to swoje wyjaśnienie w krzywej ładowania, która w samochodzie elektrycznym maleje wraz ze wzrostem poziomu naładowania akumulatora. Aby zoptymalizować czas ładowania podczas podróży i wykorzystać maksymalną moc ładowania, zaleca się rozpocząć doładowywanie akumulatora trakcyjnego w momencie, gdy jego poziom naładowania jest niski i osiągnął optymalną temperaturę pracy (np. po jeździe na autostradzie). Można to porównać z napełnianiem szklanki wody – prędkość napełniania jest większa na początku, gdy szklanka jest pusta. Inaczej mówiąc, potrzeba więcej czasu, aby naładować akumulator od 80 do 100%, niż od 0 do 80%.
Zaplanować trasę
W przypadku długich tras korzystniejsze są zatem krótsze i częstsze postoje na doładowanie akumulatora, aby wykorzystać większą moc ładowania i zaoszczędzić na jego kosztach. Ta zmiana w sposobie podejścia do podróży nie stanowi problemu ze względu na dostępne obecnie usługi ułatwiające podróżowanie. Aby móc w pełni wykorzystać zalety jazdy samochodem elektrycznym na długich trasach, kierowca musi inaczej zaplanować podróż i wyznaczyć trasę tak, aby zoptymalizować czasy postojów i ładowania.
DANE TECHNICZNE CITROENA E C4:
– Moc: 136 KM (100 kW)
– Moment obrotowy: 260 Nm
– Akumulator: Litowo-jonowy Objętość: 50 kWh Zasięg: 357 km (WLTP)
Czas ładowania
– Z terminala szybkiego ładowania 100 kW: doładowanie do 80% pojemności akumulatora w ciągu 30 minut i 10 minut na odzyskanie 100 km zasięgu
– Z terminala typu Wall Box 32 A: od 5 h (ładowanie prądem trójfazowym z użyciem opcjonalnej ładowarki 11 kW) do 7 h 30 min (ładowanie prądem jednofazowym)
– Z gniazda domowego: od 15 h (ze wzmocnionego gniazda domowego) do ponad 24 h (ze standardowego gniazda domowego)