CITROËN C3 R5 CZYLI WYSZLIŚMY OD CZYSTEJ KARTKI

citrc3-1

Pomysł zakładał wyjście od czystej kartki. Celem było skonstruowanie niezawodnego samochodu, konkurencyjnego pod względem osiągów.

To było dla nas ważne, gdyż ogólny poziom samochodów klasy R5 – który był wysoki już półtora roku temu, kiedy przystępowaliśmy do prac rozwojowych – cały czas rośnie, wraz z pojawianiem się nowych samochodów tej kategorii – to słowa Francoisa Walesa, Dyrektora działu rozwoju samochodów programu sportowego dla klientów.


Zobacz także:

RAJDY


 

Jakie wyzwania stały przed zespołem projektującym samochód klasy R5?

citrc3-2

Francois Wales: Takich wyzwań jest wiele. Przede wszystkim, producent ma bardzo znikome pole manewru. W ciągu pierwszych 24 miesięcy od daty homologacji pojazdu, do wykorzystania jest tylko pięć dżokerów, czyli możliwości wprowadzenia jakichkolwiek modyfikacji. W późniejszym okresie mamy kolejnych pięć dżokerów. Oznacza to, że auto musi być dobrze zaprojektowane od początku. Podobnie, bardzo ograniczone są możliwości interwencji w zakresie systemów podwozia i zawieszenia. Mimo to, postawiliśmy sobie ambitny cel opracowania dwóch wersji – na nawierzchnie asfaltowe i na szutrowe, wybierając do tych zastosowań różne projekty. W konfiguracji asfaltowej kolumna przedniego zawieszenia – sprężyna i amortyzator – jest nachylona do tyłu, natomiast w konfiguracji szutrowej – do przodu.

citrc3-3

Jesteśmy jedynym producentem, który zdecydował się na takie posunięcie. O ile w samochodzie klasy WRC byłoby ono dość łatwe do realizacji, znacznie trudniej jest zrobić to samo w R5. Do tego dochodzą komplikacje w zakresie silnika. Samochody klasy R5 mają bardzo złożone rozwiązanie zwężki dolotu i zaworu upustowego. Na stanowisku testowym wszystkie silniki osiągają mniej więcej taką samą moc, zgodną z regulaminem. Znaczące różnice wychodzą później, na trasach rajdów, wraz z takimi zmiennymi, jak wysokość nad poziomem morza, temperatura powietrza i wszelkie stany przejściowe. Z tego powodu zainwestowaliśmy w dużo mocniejszy komputer sterujący, co wymaga wyjątkowo precyzyjnego dostrojenia jednostki, ale przekłada się na bardzo dobre efekty.

citrc3-4