Citroen C3 Aircross to kompaktowy, samochód nowej generacji. Możliwości personalizacji obejmują aż 90 kombinacji wyglądu zewnętrznego i pięć możliwości wystroju wnętrza.
Mieliśmy okazję pojeżdżenia modelem w bogatej wersji Shine 1.6 BlueHDi 100, której ceny zaczynają się od 66 500 złotych.
Zobacz także:
Model C3 Aircross, stworzony w myśl programu „Citroën Advanced Comfort”, sprawdza się zarówno w mieście jak i na dalekich trasach. Ma większe możliwości poruszania się w trudnym terenie dzięki systemom Grip Control i Hill Assist Descent
Dodatkowo dysponuje zaawansowanymi technologiami obejmującymi 12 systemów wspomagania prowadzenia, takimi jak wyświetlacz przezierny HUD i cztery technologie łączności z otoczeniem, jak np. bezprzewodowa ładowarka do smartfonów. Nowy kompaktowy SUV trafił do sprzedaży jesienią 2017 roku.
Już na etapie projektowania konstruktorzy uwzględnili sposoby użytkowania samochodu. C3 Aircross czerpie inspiracje z zaprezentowanego podczas targów motoryzacyjnych Genewa 2017 koncepcyjnego modelu C-Aircross. Z zewnątrz nowe auto wyróżnia się ciekawą sylwetką. Oferuje ogromny wachlarz możliwości personalizacji.
Wnętrze zapewnia komfort związany z programem Citroën Advanced Comfort, który jest ukierunkowany w szczególności na zwiększanie przestronności, możliwości konfiguracji i doświetlenia kabiny. Model jest połączony z otoczeniem i oferuje wszelkiego typu technologie ułatwiające życie kierowcy i pasażerom.
C3 Aircross ma długość 4,15 m, zwiększony prześwit, podwyższoną pozycję za kierownicą, ochronną osłonę przedniego i tylnego zderzaka, duże koła i poszerzone nadkola. Sylwetkę o wyraźnie zaokrąglonych kształtach podkreślają akcenty graficzne, takie jak barwne elementy relingów dachowych czy szyby w tylnych słupkach z efektem „żaluzji”.
Oferta personalizacji obejmuje osiem kolorów nadwozia (Natural White, Ink Black, Misty Grey, Cosmic Silver, Passion Red, Breathing Blue, Sable i Spicy Orange), cztery kolory dachu dla wersji dwubarwnych i cztery pakiety kolorystyczne, jak też pięć mocno zróżnicowanych wystrojów wnętrza.
Model ma dużą odległość od siedzisk do dachu, dużo miejsca na nogi. Konfiguracje wnętrza ułatwia z przesuwana i składająca się z dwóch niezależnych elementów tylna kanapa oraz składany do położenia stolika fotel pasażera z przodu, zwiększający długość przestrzeni ładunkowej do 2,40 m. Dodatkowo wyjątkowo pojemny bagażnik o pojemności 410 l z możliwością powiększenia do 520 l. Szklany, panoramiczny, duży dach jest otwierany.
C3 Aircross dysponuje szeregiem pomysłowych schowków, łącznie ze strefą bezprzewodowego ładowania smartfonów na środkowej konsoli oraz kompletną gamą systemów wspomagania prowadzenia, takich jak wyświetlacz HUD, Active Safety Brake, system automatycznego przełączania świateł, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, kamera cofania Top Rear Vision, system kontroli martwego pola, system monitorujący zmęczenie kierowcy, system Coffee Break Alert, nie zapominając o takich użytecznych na co dzień rozwiązaniach jak Park Assist czy Connect Navi.
Dopełnieniem zaawansowanej technologii i rekreacyjnych zalet samochodu jest szeroka gama oszczędnych silników najnowszej generacji. Model C3 Aircross jest wyposażony w 3-cylindrowe silniki PureTech, które zapewniają osiągi, jak również ograniczone zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń. Silniki BlueHDi również pozwalają użytkownikom samochodu korzystać w pełni z przyjemności jazdy oraz zapewniają oszczędną eksploatację z dbałością o środowisko.
W najmocniejszej wersji nowe auto jest dostępne z silnikiem PureTech 130 z 6-biegową skrzynią manualną. Silnik PureTech 110 jest oferowany z manualną skrzynią, ale też z automatyczną skrzynią EAT6. Samochody z podstawowego poziomu gamy oferowane są z silnikiem PureTech 82 ze skrzynią manualną.
Manualna skrzynia biegów współpracuje z jednym z dwóch silników wysokoprężnych: BlueHDi120 (z 6 przełożeniami) i BlueHDi 100.
Sześć jednostek napędowych dostępnych w Europie uzupełniają dwa silniki opracowane specjalnie na eksport na dalekie rynki: benzynowe PureTech 110 EAT6 i wysokoprężne HDi 90 współpracujące ze skrzynią manualną.
Nowy kompaktowy SUV zdobył tytuł Złotej Kierownicy 2017 tygodnika Auto Świat w kategorii małe SUV-y.
WRAŻENIA Z JAZDY
Testowany Citroen C3 Aircross posiadał silnik Diesla z wtryskiem bezpośrednim Common Rail, o pojemności 1560 cm3. Jego moc wynosi 73 kW (99 KM) przy 3750 obr./ min. Maksymalny moment obrotowy – 254 Nm osiągany jest przy 1750 obr./min. Motor współpracuje z manualną, sześciobiegową skrzynią.
C3 w takiej specyfikacji jest samochodem wystarczająco dynamicznym, zarówno w mieście, jak i na drodze poza terenem zabudowanym. Przyspieszenie 11,5 sek. od 0 do 100 km jest w zupełności wystarczające w przypadku, gdy w pojeździe znajdują się dwie dorosłe osoby. Ważne jest także to, że turbosprężarka nie posiada dużej “dziury”, co umożliwia sprawne wyprzedzanie innych pojazdów.
Prędkość maksymalna wg. producenta wynosi 175 km/h. W teście na torze uzyskaliśmy nieco więcej i to w momencie, gdy samochodem jechało pięć osób.
Zużycie paliwa może imponować. C3 Aircross jest oszczędny zarówno w mieście, jak i podczas jazdy po autostradzie z prędkością 140 km/h. W tym drugim przypadku radzimy jednak nieco zwolnić – przy 120 km/h spalanie spada z 4,3 do 3,8 litra. W zakorkowanej Warszawie można się zmieści w zużyciu poniżej 5 litrów na 100 km. Przy zbiorniku o pojemności ok. 42 l w cyklu mieszanym pokonać można powyżej 1000 kilometrów.
Informacją istotną dla tych, którzy myślą o środowisku jest fakt, że emisja CO2 wynosi 104 g/km.
Samochód posiada przedni napęd i prowadzi się bardzo poprawnie nawet przy dużym, bocznym wietrze, choć jest stosunkowo lekki – jego masa wynosi 1203 kg. To również zasługa zawieszenia. Z przodu jest ono niezależne – zastosowano kolumny McPherson i sprężyny śrubowe, a tyłu pół niezależne – na belce skrętnej z drążkiem skrętnym. Amortyzatory są gazowe.
Bardzo sprawnie działają tez hamulce (z przodu – tarczowe wentylowane, z tyłu – tarczowe).
Citroen C3 Aircross wcale nie jest mały. O długości już pisaliśmy powyżej (4150 mm), a pozostałe jego wymiary to: szerokość – 1760 mm, wysokość – 1640 mm, rozstaw osi – 2600 mm, powiększony prześwit – 175 mm. Parametry maja wpływ na wielkość kabiny. A jest ona obszerna – dłuższe podróżowanie rodzinne (np. trzy osoby dorosłe i dwoje dzieci) nie jest uciążliwe, jak to bywa w tym segmencie. Fotele i siedzenia są dobrze wyprofilowane.
C3 Aircross jest samochodem nowoczesnym, więc kierowca ma do dyspozycji liczne systemy wspomagające, o których wspominaliśmy wcześniej. Do dyspozycji podróżujących są także systemy multimedialne.
Czy crossover jest bezpieczny? – na szczęście nie mieliśmy okazji się przekonać… Ale zdobytych 5 gwiazdek w teście Euro NCAP mówi w tym względzie samo za siebie. Przyznane gwiazdki to nagroda za dobre wyniki uzyskane we wszystkich kategoriach. Konstrukcja zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego i pieszych oraz wysoki poziom zastosowanych technologii wspomagania prowadzenia.
Reasumując: kilka dni spędzonych w różnych warunkach za kierownicą i na siedzeniu pasażera Citroena C3 Aircross było przyjemnością!