Samochody ciężarowe mogą być o 18 procent bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa i przynieść przewoźnikom oszczędności w wysokości 5 700 EUR rocznie przy wykorzystaniu już dostępnych technologii.
Takie wnioski zawiera nowy raport przygotowany przez promującą zrównoważony transport organizację Transport & Environment (T&E).
Zobacz także:
Siły rynkowe nie są jednak wystarczającym motorem dla upowszechniania takich technologii, jak np. turbosprężarki umożliwiające zaoszczędzenie 3 proc. paliwa, ale zainstalowane tylko w 0,24 proc. europejskich ciężarówek – pomimo obecności na rynku od 15 lat.
Według raportu, przygotowanego na podstawie danych Międzynarodowej Rady do spraw Czystego Transportu (International Council on Clean Transportation), opony o niskim oporze toczenia, które mogą być zamontowane tak w istniejących, jak i w nowych ciężarówkach, zmniejszają zużycie paliwa o 7 proc., ale zdobyły tylko o 1 proc. rynku. Tymczasem przewoźnicy wydają na paliwo średnio 32 000 EUR rocznie na pojazd, więc na wymianie opon mogliby sporo zaoszczędzić.
– To klasyczny przypadek niepowodzenia rynku. Technologie, które są na nim od ponad pięciu lat, są stosowane tylko w około 15 proc. nowych ciężarówek. Zważywszy na wartość dostępnych oszczędności, to przykre, że tak wiele innowacji trafia do przysłowiowej szuflady – powiedział Stef Cornelis, rzecznik T&E ds. bezpieczniejszych i czystszych pojazdów ciężarowych.
Producenci pojazdów ciężarowych sprzedają wiele z tych efektywnych rozwiązań technologicznych tylko jako kosztowne dodatkowe wyposażenie. Przewoźnicy nie są w stanie pokryć wysokich kosztów, więc z tej oferty nie korzystają.
– Wprowadzenie standardów efektywności paliwowej pomoże przełamać rynkowe ograniczenia. Obecnie takie standardy funkcjonują już w Ameryce Północnej, Chinach i Japonii, gdzie dzięki temu dojrzałe technologie umożliwiające oszczędzanie paliwa są coraz częściej stosowane w nowych ciężarówkach – stwierdził Stef Cornelis.
Komisja Europejska opublikuje na początku 2018 r. propozycji w zakresie europejskich standardów efektywności paliwowej samochodów ciężarowych. Ciężarówki stanowią mniej niż 5 proc. wszystkich pojazdów na drogach w Europie, ale są odpowiedzialne za około jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w transporcie drogowym.
Ich zużycie paliwa nie uległo poprawie w ciągu ostatnich 20 lat. Ciężarówka z roku 2015 nadal zużywa mniej więcej taką samą ilość paliwa, co ciężarówka z 1995 roku.
Raport jest dostępny tutaj. Zobacz także: Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki.
Informacja Transport & Environment
Fot.: Iveco