Tytuł „Samochodu Roku 2012” (Car of the Year) – najważniejszą nagrodę motoryzacyjną w Europie otrzymał w tym roku Chevrolet Volt. Tym razem niespodzianki nie było – po raz pierwszy od dłuższego czasu wynik plebiscytu jest zgodny z oczekiwaniami.
Po raz pierwszy w historii nagrody COTY, ogłoszenia zwycięzcy dokonano podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
– Jesteśmy dumni z tego wyjątkowego wyróżnienia przyznanego przez jury składające się ze znakomitych europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych – powiedziała Susan Docherty, prezes i dyrektor zarządzająca Chevrolet Europe. Udowodniliśmy, że samochody elektryczne dają dużą przyjemność z jazdy, są niezawodne i doskonale dopasowane do stylu życia nowoczesnego użytkownika.
Chevrolet Volt to pierwszy na rynku samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu. Źródłem zasilania silnika elektrycznego o mocy 111 kW/150 KM jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 16 kWh. W zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, samochody mogą przejechać od 40 do 80 kilometrów w elektrycznym, bezemisyjnym trybie jazdy.
Koła aut są zawsze napędzane energią elektryczną. W rozszerzonym trybie jazdy, aktywowanym zaraz po osiągnięciu minimalnego poziomu naładowania akumulatora, uruchamia się silnik spalinowy, który napędza generator, zasilający elektryczną jednostkę napędową. W tym trybie zasięg pojazdów wzrasta do 500 kilometrów.
Błyskawiczne przekazywanie momentu obrotowego o wartości 370 Nm z elektrycznej jednostki napędowej, czas przyspieszenia od 0 do 50 km/h wynoszący 3,1 sekundy (0 do 100 km/h – 9,0 sek.) oraz prędkość maksymalna równa 160 km/h oznacza, że Volt jest równie zwinny jak każdy inny samochód osobowy, a w ruszaniu spod świateł trudno go pokonać.
W pełni naładowany akumulator umożliwia pokonanie odległości od 40 do 80 kilometrów, przy czym samochód wykorzystuje wyłącznie zmagazynowaną energię elektryczną. Niezależne badania wykazały, że ta odległość wystarczy, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie 80 procent europejskich kierowców.
Wygląd Volta odzwierciedla jego technologiczne zaawansowanie. Dzięki swej mocno osadzonej sylwetce, wyraźnie wyrzeźbionej linii bocznej i starannie dopracowanym światłom przednim i tylnym, Volt zyskuje wygląd typowy dla eleganckiego, sportowego pojazdu kompaktowego. Nieprzypadkowo model zalicza się do najbardziej aerodynamicznych pojazdów Chevroleta. Dzięki współczynnikowi oporu wynoszącemu 0,28 pojazd dorównuje modelowi Corvette pod względem właściwości aerodynamicznych.
Jedną z zasadniczych cech wnętrza Volta są dwa duże wyświetlacze umieszczone przed kierowcą, które zastępują konwencjonalne wskaźniki. Dostarczają one niezbędnych informacji i pomagają kierowcy wykorzystać Volta i jego wyjątkowy układ napędowy w jak najbardziej wydajny sposób w zależności od potrzeb indywidualnych. Kabina modelu odzwierciedla pionierski charakter układu napędowego auta i oferuje przestrzeń, komfort i wygodę. Pojemność bagażnika wynosi od 310 do 1005 litrów (przy rozłożonych tylnych siedzeniach).
W Europie każdy egzemplarz Volta jest wyposażony w technologię łączności telefonicznej Bluetooth, z której można korzystać bez angażowania rąk. Radio AM/FM stereo oraz odtwarzacz CD obsługujący MP3 ze złączem Aux-in mogą być obsługiwane przy pomocy przycisków znajdujących się w kole kierownicy. System ten łączy, doładowuje i kontroluje iPody oraz inne odtwarzacze MP3 poprzez standardowy port USB.
Litowo-jonowy akumulator Volta w kształcie litery T, ważący 198 kg, ma pojemność 16 kWh i składa się z 288 pryzmatycznych ogniw. Jest usytuowany w tunelu centralnym i zabezpieczany przez bardzo wytrzymałą stal martenzytyczną. Ponieważ akumulatory mogą być wrażliwe na zmiany temperatury, pakiet akumulatorowy Volta wyposażono w aktywny system kontroli termicznej, który zapewnia niezawodną pracę przy ekstremalnych temperaturach od -25°C do +50°C.
Aby zapewnić elastyczność w warunkach ograniczonej mocy, dostosowano kabel ładowarki umożliwiający wybór czterech poziomów natężenia prądu: 16A, 13A, 10A lub 6A.
Volt potrafi wyliczyć optymalny czas ładowania, opierając się na planie taryfowym energii elektrycznej, preferencjach taryfowych oraz zaprogramowanym czasie wyjazdu. Przy ładowaniu akumulatora w ramach czasu, który mu pozostał do dyspozycji, pojazd stara się ładować akumulator w ramach najniższej taryfy opłat za elektryczność.
Akumulator samochodu, jak również układ napędowy Voltec, objęte są gwarancją na 8 lat lub 160 000 km.
Dzięki wytrzymałej, solidnej konstrukcji i obniżonemu środkowi ciężkości, samochód elektryczny Volt pewnie trzyma się drogi i zapewnia wygodną jazdę. Jego 17-calowe koła są wykonane z kutego aluminium, a każde z nich waży zaledwie 8,1 kg. Charakterystyczne opony o niskich oporach tocznia zostały opracowane specjalnie dla Europy, aby zapewnić optymalny zasięg elektryczny, poziom hałasu i dynamikę.
W wielu krajach i miastach Europy, Volt kwalifikuje się do uzyskania rządowych dotacji. Na przykład w Wielkiej Brytanii nabywcy Volta mogą odliczyć 5 000 funtów od ceny samochodu. Ponadto, samochód jest zwolniony z opłaty wjazdowej do centrum Londynu, dzięki czemu jego właściciele mogą zaoszczędzić aż do 2 000 funtów rocznie!
Wcześniej Chevrolet Volt otrzymał inne liczne nagrody – m. innymi: „Najbardziej Ekologicznego Samochodu Roku 2011” (World Green Car of the Year 2011) oraz „Północnoamerykańskiego Samochodu Roku 2011” (North American Car of the Year 2011). Z kolei w Europie samochody wyróżniono za wysoki poziom bezpieczeństwa, przyznając im m.in. maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.
Zobacz film:
W originale: TUTAJ
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.