General Motors wprowadzi pierwszą w branży motoryzacyjnej przednią poduszkę powietrzną umieszczoną centralnie, która w przypadku uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia będzie chroniła kierowcę i pasażera siedzącego z przodu po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer.
Przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie znajdzie się w wyposażeniu modeli Buick Enclave, GMC Acadia i bezpieczeństwo, wypadki drogowe, czyli crossoverów średniej wielkości w wersjach z roku modelowego 2013. Nowy element bezpieczeństwa będzie oferowany w standardzie w modelach Acadia i Traverse z elektrycznie regulowanymi fotelami oraz we wszystkich wersjach modelu Enclave.
W wyniku uderzenia przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie napełnia się gazem po prawej stronie fotela kierowcy i przyjmuje położenie pomiędzy przednim rzędem siedzeń w pobliżu centralnej części pojazdu. Nowa poduszka powietrzna o zamkniętej konstrukcji cylindrycznej została zaprojektowana w celu zapewnienia ochrony kierowcy podczas uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia od strony pasażera w przypadku, gdy w kabinie pasażerskiej znajduje się wyłącznie kierowca. System sprawdza się również w roli poduszki absorbującej energię pomiędzy kierowcą a pasażerem siedzącym z przodu w przypadku uderzenia w bok pojazdu zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. Oczekuje się, że poduszka powietrzna zapewni odpowiednią ochronę również podczas dachowania pojazdu.
Analiza bazy danych systemu gromadzenia informacji o wypadkach drogowych (FARS) opracowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazała, że uderzenia w boczną część nadwozia po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer – przed skutkami których chroni przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie – stanowiły 11 procent wszystkich śmiertelnych wypadków z udziałem osób zapiętych w pasy bezpieczeństwa w kolizjach (bez dachowania) samochodów z rocznika modelowego 1999 lub nowszych w latach 2004-2009. Przypadki śmiertelne, w których podróżujący znajdowali się po przeciwległej stronie pojazdu w odniesieniu do miejsca uderzenia, stanowią również 29 procent wszystkich śmiertelnych zderzeń bocznych z udziałem pasażerów zapiętych w pasy bezpieczeństwa.
– Federalne przepisy nie wymuszają stosowania czołowej poduszki powietrznej umieszczonej centralnie, jednak żaden inny system poduszek powietrznych stosowany obecnie w samochodach nie oferuje osobom siedzącym na przednich fotelach ochrony tego typu – powiedział Scott Thomas, główny inżynier GM ds. zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.
Szacuje się, że przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie przyczyni się do uzyskania lepszych wyników w testach zderzeniowych. Wspomniane crossovery średniej wielkości w wersjach z rocznika modelowego 2012 uzyskały ogólny wynik pięciu gwiazdek oraz pięć gwiazdek za zderzenie boczne w ramach Programu Oceny Nowych Samochodów realizowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), a także tytuł 2011 Top Safety Pick od amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).
– Przednia poduszka powietrzna umieszczona centralnie ma ogromny potencjał pod względem ochrony życia pasażerów w przypadku uderzeń w boczną część nadwozia – powiedział Adrian Lund, prezes amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS). Należy zatem pochwalić firmy GM i Takata za przejęcie inicjatywy w tym istotnym obszarze.
GM i dostawca technologii Takata opracowały czołową poduszkę powietrzną umieszczoną centralnie w ciągu trzech lat, testując w tym czasie wiele konfiguracji, aby w rezultacie opracować najlepszą konstrukcję i uzyskać odpowiedni stopień amortyzacji i ochrony, zdający egzamin w przypadku różnych typów zderzeń i przy różnych pozycjach siedzących pasażerów. Wiele elementów wspólnie opatentowanej konstrukcji poduszki powietrznej odznacza się wyjątkowymi właściwościami ochronnymi, uwzględniającymi osoby o różnej budowie ciała.
– Żaden system ochrony nie uwzględnia wszystkich części ludzkiego ciała i nie jest w stanie zapobiec wszystkim obrażeniom, jednak przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie została skonstruowana tak, aby współpracować z pozostałymi poduszkami powietrznymi i pasami bezpieczeństwa w samochodzie, zapewniając wyższy stopień ochrony pasażerów – powiedział Gay Kent, dyrektor zarządzający GM ds. bezpieczeństwa pojazdów i ochrony pasażerów podczas zderzenia. Najnowsza technologia demonstruje szczególne zaangażowanie firmy w zwiększanie poziomu bezpieczeństwa podróżujących przed, podczas i po wypadku.
Historia General Motors Company sięga roku 1908. Główna siedziba znajduje się w Detroit, a firma zatrudnia 208 000 osób we wszystkich najważniejszych regionach świata i prowadzi działalność w ponad 120 krajach. Spółka GM i jej partnerzy strategiczni wytwarzają samochody osobowe i ciężarowe w 30 krajach. Prowadzą sprzedaż i serwis tych pojazdów pod następującymi markami: Baojun, Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Daewoo, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall oraz Wuling.
W roku 2011 globalna marka Chevrolet świętuje stulecie swojego istnienia. Największy rynek marki GM to Chiny, a następnymi w kolejności są USA, Brazylia, Zjednoczone Królestwo, Niemcy, Kanada i Włochy. Spółka zależna GM, OnStar, jest liderem motoryzacyjnym w dziedzinie bezpieczeństwa, zabezpieczenia i usług informacyjnych.
Więcej informacji dotyczących nowej spółki General Motors znaleźć można na stronie www.gm.com.