Pierwszy Chevrolet Malibu debiutował w 1964 roku, tak więc Malibu jest najdłużej obecną na rynku nazwą modelu samochodu z segmentu D. W swojej karierze Malibu bywał już hot rodem, radiowozem, kabrioletem, ale największą popularność zdobył jako samochód rodzinny i trzeba przyznać, że w USA niewiele sedanów przez tak długi czas cieszyło się tak dużą popularnością wśród klientów.
Kolejna generacja Malibu otwiera nowy rozdział, będąc pierwszym sedanem z segmentu D ze znaczkiem Chevroleta, który będzie sprzedawany na całym świecie, po raz pierwszy będzie też można kupić Chevroleta Malibu w wersji europejskiej.
Typowy nabywca sedana tej wielkości oczekuje od swojego samochodu jakości, niezawodności i trwałości. Kupując Malibu, klient otrzyma wyjątkowy produkt w atrakcyjnej cenie. Będzie to nie tylko ekspresyjny wygląd i komfortowe wyposażenie, ale też świetne zachowanie samochodu na drodze.
Dużą część nabywców samochodów z tego segmentu stanowią firmy wyposażające swoje floty w sedany odpowiedniej klasy. Wyraźne preferencje tej grupy klientów każą przypuszczać, że zdecydowana większość Chevroletów Malibu sprzedawanych w Europie będzie napędzana silnikami wysokoprężnymi.
Malibu otrzyma w całej Europie pełną trzyletnią gwarancję z ograniczeniem przebiegu do 100 tysięcy kilometrów, sześć lat gwarancji antykorozyjnej i roczne usługi Assistance.
Duży, mocny, szybki
Rozstaw osi wynoszący 2 737 mm i szerokość całkowita 1 855 mm zapewniają Chevroletowi Malibu solidny, atletyczny wygląd. Z przodu dominuje typowy dla współczesnych Chevroletów dzielony wzdłużnie wlot powietrza z centralnie umieszczonym tradycyjnym logo w kształcie muszki oraz silnie zarysowana maska silnika. Halogenowe lub ksenonowe przednie reflektory zachodzące daleko na błotniki dodają przedniej części samochodu mocnego charakteru.
Zdecydowanie nakreślona jest też sylwetka boczna samochodu z charakterystycznymi liniami biegnącymi konsekwentnie wzdłuż całego nadwozia, uwydatnionymi tylnymi nadkolami i inspirowanymi modelem Camaro wyrazistymi podwójnymi światłami tylnymi. Obrazu całej sylwetki samochodu dopełniają duże koła z 17- lub 18-calowymi obręczami z lekkich stopów, wypełniające dokładnie wnęki kół.
Płynnie poprowadzone linie nadwozia oraz wkomponowany w pokrywę bagażnika tylny spojler z centralnym światłem stopu wykonanym w technice LED dobrze służą jego aerodynamice. Malibu otrzymał też dobre wytłumienie wnętrza, chroniące podróżnych przed hałasem wiatru, silnika i wszelkimi drganiami.
Wnętrze
Wnętrze Malibu oferuje komfort i elegancję. Zastosowano w nim charakterystyczny dla Chevroletów kokpit z wyraźnym podziałem na część kierowcy i pasażera, a w jego centralnej części w wyższych wersjach wyposażenia umieszczono pełnokolorowy siedmiocalowy wyświetlacz ze sterowaniem dotykowym.
Środkowa część kokpitu łączy się płynnie z drzwiami, a dwa wskaźniki zegarowe umieszczone za kierownicą przypominają stylem zegary z Chevroleta Camaro. W wielu miejscach kabiny skorzystano z możliwości techniki światłowodowej, podświetlając ją chłodnym niebieskim światłem. W ten sposób podświetlono między innymi listwę ozdobną przebiegającą w poprzek wnętrza przez całą deskę rozdzielczą.
Nawet wysokim pasażerom we wnętrzu Malibu będzie wygodnie. Do dyspozycji jest 991 mm od siedziska fotela do dachu z przodu i 952 mm z tyłu, 1069 mm miejsca na nogi z przodu i 946 mm z tyłu, szerokość wnętrza na wysokości ramion wynosi 1 461 mm z przodu i 1 450 mm z tyłu. Do tego samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 545 litrów, z możliwością powiększenia po częściowym lub całkowitym położeniu dzielonego w proporcji 60/40 oparcia tylnej kanapy.
Wśród licznych schowków na mniejsze i większe drobiazgi, w lepiej wyposażonych wersjach pojawia się także schowek ukryty za obracanym 7-calowym ekranem dotykowym. W każdej kieszeni drzwiowej można zmieścić standardową butelkę o pojemności 1 litra, bardzo pojemny jest też schowek znajdujący się pod deską rozdzielczą.
Dla komfortu podróżowania samochodem bardzo istotne są fotele. W Chevrolecie Malibu zdawały one swój egzamin w czasie długodystansowych testów prowadzonych na drogach całego świata. Kierowca łatwiej znajdzie idealną dla siebie pozycję w samochodzie, mając do dyspozycji kierownicę, której wysokość i odległość (w lepiej wyposażonych wersjach) można regulować w szerokim zakresie, oczywiście korzystając także z regulacji wzdłużnej fotela (266 mm) oraz jego wysokości (60 mm).
Zależnie od wersji wyposażenia samochodu, tapicerka foteli jest wykonana w kolorze czarnym i tytanowym albo w jednolitej czerni. W wyższych wersjach wyposażenia podgrzewane fotele przednie mają elektryczną regulację położenia z pamięcią ustawień i regulację podparcia lędźwiowego. W najwyższej wersji wyposażenia tapicerka jest wykonana ze skóry wszędzie, gdzie fotel ma kontakt z podróżnym. W wersjach pośrednich tapicerka jest skórzana z materiałowymi wkładkami, a w wersji podstawowej całość tapicerki wykonana jest z materiału z miękkimi wstawkami.
System multimedialny dostępny jest w trzech wersjach. W najbogatszej wersji znajduje się radio z odtwarzaczem CD, współpracujące z dotykowym siedmiocalowym ekranem i 9 głośnikami wysokiej jakości. Ekran ma w tej wersji kilka zastosowań – może wyświetlać informacje z opcjonalnego systemu nawigacyjnego, służyć do przeglądania zdjęć, a także pozwalać na obsługę telefonu podłączonego przez bezprzewodowe łącze Bluetooth, ze sterowaniem wspomaganym systemem rozpoznawania głosu. Sterowanie radiem odbywa się również poprzez przyciski umieszczone na kierownicy.
Na konsoli centralnej w średniej i najwyższej wersji wyposażenia znalazł się port USB oraz gniazdo umożliwiające bezproblemowe podłączenie urządzeń takich jak iPod lub odtwarzacz MP3.
Silniki
W Europie Chevrolet Malibu dostępny będzie z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, w obu przypadkach są to jednostki rzędowe, czterocylindrowe. Silnik wysokoprężny produkowany jest w Kaiserslautern w Niemczech. Zastosowano w nim wysokociśnieniowy układ wtryskowy common rail, dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy oraz zaawansowaną turbosprężarkę o zmiennej geometrii z intercoolerem.
Osiąga on moc maksymalną 160 KM przy 4000 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1750 obr./min i pozwala Malibu rozpędzić się do maksymalnej prędkości 213 km/h. W połączeniu z manualną skrzynią biegów, jednostka wysokoprężna potrzebuje 5,1 litra oleju napędowego na przejechanie 100 km w cyklu mieszanym.
Silnik benzynowy dysponuje mocą 167 KM przy 5800 obr./min, zapewniając prędkość maksymalną 204 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,5 sekundy w wersji z manualną przekładnią. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 225 Nm przy 4600 obr./min. W cyklu mieszanym Malibu z tym silnikiem zużywa 7,8 litra benzyny na 100 km.*
Oba silniki będą dostępne w wersjach z 6-biegową przekładnią manualną bądź automatyczną. Przekładnia automatyczna umożliwia ręczne sterowanie (DSC), pozwalające kierowcy decydować o momencie zmiany biegu. Zastosowano w niej również adaptacyjne sterowanie automatyczne, dzięki czemu przekładnia umożliwia hamowanie silnikiem i utrzymuje niższy bieg po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia lub w czasie zjeżdżania ze wzniesienia.
Dynamiczna jazda, pewne prowadzenie
Jeśli pozwolą na to warunki drogowe, kierowca Chevroleta Malibu będzie mógł docenić znakomite własności dynamiczne swojego samochodu. Malibu jest komfortowy, a przy tym na drodze zachowuje się pewnie i przewidywalnie, dzięki dużemu rozstawowi kół (1 583 mm z przodu i 1 585 mm z tyłu), sztywnej strukturze nadwozia oraz zawieszeniu opartym na dobrze dostrojonych kolumnach McPhersona z przodu i wielowahaczowemu zawieszeniu kół tylnych.
Malibu wyposażony w przekładnię kierowniczą dostarczaną przez firmę ZF wykazuje neutralną charakterystykę kierunkową i znakomitą stabilność w czasie jazdy, nawet na bardzo ciasnych zakrętach. We wszystkich wersjach samochód ma w standardzie elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, asystenta ruszania na wzniesieniu i elektronicznie sterowany hamulec postojowy. Tylne czujniki parkowania, będące standardowym wyposażeniem najbogatszych wersji, są też dostępne na zamówienie przy średnim poziomie wyposażenia. Średni i najwyższy poziom wyposażenia może obejmować tempomat sterowany przyciskami umieszczonymi w kierownicy.
Malibu otrzymał z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o dużej średnicy, a z tyłu pełne tarcze i aluminiowe zaciski hamulcowe, co pozwala na pewne hamowanie z dużych prędkości. W samochodzie zastosowano starannie dobrany zestaw elektronicznych systemów wspomagających, a w ich skład wchodzi elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), kontrola trakcji (TC), czterokanałowy system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) z elektronicznym rozdziałem sił hamowania, a także wspomaganie hamulców oraz układ wspomagania przy spadku siły hamowania (Brake Fade Assist).
Bezpieczeństwo
Malibu jest bardzo bezpiecznym samochodem, a to dzięki rozwiązaniom wykraczającym daleko poza elektroniczne systemy asystujące i wspomagające. W przypadku rzeczywistej kolizji zasadnicze znaczenie mają odpowiednio skonstruowane strefy zgniotu z przodu i z tyłu samochodu, w wyniku czego energia zderzenia jest równomiernie rozpraszana, a bardzo sztywny przedział pasażerski może wyjść z opresji bez istotnych odkształceń.
We wszechstronnych testach bezpieczeństwa prowadzonych przez European New Car Assessment Programme (EuroNCAP), Malibu otrzymał najwyższą, pięciogwiazdkową ocenę, co dowodzi, że jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów, jakie jeżdżą po drogach.
Wszystkie wersje samochodu przeznaczone na rynek europejski będą wyposażone w 6 poduszek bezpieczeństwa, w tym dwustopniowe poduszki czołowe dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny chroniące głowy. Ryzyko urazu kręgów szyjnych u kierowcy i przedniego pasażera redukują aktywne zagłówki. W razie silnego zderzenia czołowego zwolnione zostają mocowania pedałów, zapobiegając skomplikowanym złamaniom stóp kierowcy. Przednie trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są wyposażone w napinacze i ograniczniki maksymalnej siły napięcia.
Foteliki dziecięce na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy mogą być pewnie mocowane przy wykorzystaniu sprawdzonych zaczepów systemu Isofix.
CENY
– LS 2.4 MT (167 KM): 86 990 zł;
– LS 2.0 D (MT 160 KM): 94 990 zł;
– LT 2.4 MT (167 KM): 97 590 zł;
– LT 2.4 AT (167 KM): 103 590 zł;
– LT 2.0 D MT (160 KM): 105 590 zł;
– LT 2.0 D AT (160 KM): 111 590 zł;
– LTZ 2.4 MT (167 KM): 101 990 zł;
– LTZ 2.4 AT (167 KM): 107 990 zł;
– LTZ 2.0 D MT (160 KM): 109 990 zł;
– LTZ 2.0 D AT (160 KM): 115 990 zł.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.