W ciągu ostatnich dziesięciu lat zmienił się profil rodziny, a wraz z nim wymagania dotyczące samochodu. Produkty i usługi, które kupują zabiegani rodzice – poczynając od kawy na wynos, a kończąc na smartfonach – w dużym stopniu kształtują ich codzienne życie, a także wpływają na zmianę postrzegania koncepcji samochodu rodzinnego.
W związku z tym projekt nowego Chevroleta Cruze Kombi, który pojawi się w europejskich salonach sprzedaży latem tego roku, uwzględnia te zmieniające się trendy rynkowe.
– Ujednolicenie stylistyki samochodów rodzinnych stworzyło niszę rynkową, w której do tej pory brakowało nowoczesnej interpretacji auta kombi – mówi David Brisbourne, wykładowca na Uniwersytecie Coventry na wydziale wzornictwa motoryzacyjnego i transportu. Największym wyzwaniem dla projektantów było więc stworzenie aerodynamicznego, funkcjonalnego i ciekawego stylistycznie pojazdu, nawiązującego do kunsztu pierwszych aut kombi.
Odrodzenie legendy
Obecne samochody kombi ewoluowały od specjalistycznych pojazdów wykorzystywanych w USA i Europie do przewozu ludzi i bagaży na stację i ze stacji kolejowej. Pojazdy osobowo-bagażowe tego typu miały jeden lub więcej rzędów siedzeń oraz wydzieloną przestrzeń na bagaż, który mógł być ładowany po otwarciu dużej pokrywy, a nie niewielkiej klapy bagażnika.
Pierwsze pojazdy kombi, początkowo tworzone na bazie niewielkich vanów lub pickupów, były wykonywane ręcznie i służyły do transportu osób. Taki stan rzeczy utrzymał się do 1936 roku, kiedy Chevrolet zaprezentował kultowego Suburbana, którego nazwa funkcjonuje do dzisiaj w Stanach Zjednoczonych.
– Kombi od zawsze było czymś więcej, niż tylko samochodem służącym do przewozu dzieci, poczynając od kultowego modelu Chevroleta Nomad, zaprojektowanego przez Harley Earla i zachęcającego kierowców do ‘zwiedzenia USA w Chevrolecie’, a kończąc na modelu Cruze Kombi. Co więcej, te stylowe auta są w zasięgu finansowym przeciętnej rodziny – dodaje Brisbourne.
Sprzedaż samochodów kombi w Stanach Zjednoczonych znacząco wzrosła w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku z poziomu poniżej 3 procent całkowitej produkcji aut osobowych do blisko 17 procent pod koniec dekady. Trend ten znalazł odzwierciedlenie w Europie w postaci samochodów kombi i z nadwoziem typu shooting brake, które w latach czterdziestych dwudziestego wieku były początkowo projektowane dla armii.
– Modele kombi dały początek nie tylko przystępnym cenowo samochodowym wycieczkom na długich dystansach, ale również motelom, parkom tematycznym oraz sieci legendarnych dróg-matek (ang. Mother Road), takich jak Route 66 – twierdzi Brisbourne.
Z najnowszych danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) wynika, że rodziny rezygnują z aut typu sedan na rzecz kombi i SUV-ów. W Europie Zachodniej modele kombi stanowiły 11 proc. wszystkich samochodów sprzedanych w 2011 roku (13 111 209 w roku 2011), co oznacza wzrost o 8%. W Polsce już od lat praktyczne kombi cieszą się dużą popularnością. W 2011 roku wersję kombi wybrało 15 proc. osób kupujących nowe samochody czyli o 3 punkty procentowe więcej niż dziesięć lat temu. Liczba ta jest jeszcze większa w przypadku segmentu samochodów kompaktowych. W naszym kraju aż 19 proc. klientów tego segmentu wybrało wersję kombi.
W Polsce, gdzie jeszcze do niedawna rodziny posiadały tylko jeden samochód, jego własności użytkowe odgrywały tradycyjnie bardzo istotną rolę. Zmiana preferencji zakupowych klientów jest więc bardziej widoczna w Europie Zachodniej.
– Na przestrzeni ostatnich trzech dekad typowa rodzina miała zwykle dwa samochody, z których jeden był dużym sedanem wykorzystywanym w celach służbowych, a drugi niewielkim modelem ‘rekreacyjnym’. Teraz auta te zastępuje jeden model kombi, który spełnia obie role – dodaje Brisbourne.
Nowy samochód rodzinny Chevroleta
Samochody kombi są odzwierciedleniem stylu życia właściciela. Wnętrze nowego Chevroleta Cruze Kombi oferuje pasażerom maksymalną wszechstronność i przestrzeń, a przemyślany projekt sprawia, że wszystko znajduje się w zasięgu ręki.
Od czasu debiutu rynkowego w 2009 roku, Cruze spełnia oczekiwania młodszych i starszych klientów. Model ten sprzedał się już w liczbie ponad 1 miliona egzemplarzy, co czyni go najpopularniejszym Chevroletem na świecie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.