CHEVROLET: CORVETTE CORAZ BARDZIEJ EKOLOGICZNA

283676-medium

W ciągu 60 lat historii w modelu Corvette zadebiutowało wiele lekkich, nowatorskich materiałów, które miały za zadanie poprawić osiągi – od włókien szklanych nadwozia w 1953 roku po aluminiowe podwozie w wersji z 2014 roku, która jest lżejsza od poprzedniczki o 44,9 kg.

Nowa, siódma generacja sportowego modelu to jednocześnie pierwszy samochód w ofercie General Motors, który wykorzystuje lekki element wykonany ze stopów metali z pamięcią kształtu w miejsce cięższego siłownika sterującego pracą klapy wentylacyjnej. Odprowadza on powietrze z bagażnika podczas jego zamykania, co w poprzednich wersjach mogło być utrudnione.inteligentne materiały,


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Ponieważ w typowym samochodzie znajduje się przeciętnie około 200 ruchomych elementów, które można zastąpić lekkimi, inteligentnymi materiałami, firma GM widzi potencjał na znaczne ograniczenie masy swoich modeli.

Stopy z pamięcią kształtu – zwykle wykonane z połączenia miedzi, aluminium i niklu lub niklu z tytanem – należą do grupy inteligentnych materiałów, które pod wpływem ciepła, nacisku, pola magnetycznego lub energii elektrycznej mogą zmieniać kształt, wytrzymałość i/lub sztywność. Stopy te „zapamiętują” swój oryginalny kształt, do którego powracają po ustaniu działania wymienionych powyżej czynników.

W nowym Chevrolecie Corvette stopy metali z pamięcią kształtu – wykorzystując ciepło energii elektrycznej – uchylają klapę otworu wentylacyjnego po otwarciu pokrywy bagażnika, aktywując się automatycznie, podobnie jak oświetlenie przedziału bagażowego. Linka wykonana z inteligentnego materiału kurczy się i przesuwa ramię dźwigni, co uchyla klapę otworu wentylacyjnego i tym samym umożliwia swobodne zamknięcie pokrywy bagażnika. Po jej zatrzaśnięciu dopływ prądu zostaje odcięty, linka stygnie i powraca do swojego wyjściowego kształtu, co powoduje zamknięcie klapy wentylacyjnej i zapobiega wychłodzeniu wnętrza.

Stopy metali z pamięcią kształtu pozwalają również obniżyć masę własną pojazdu, co ma korzystny wpływa na osiągi i oszczędność paliwa. Mechanizm użyty w najnowszej generacji modelu Corvette jest o około 0,5 kg lżejszy od konwencjonalnych rozwiązań.

– Stop metalu z pamięcią kształtu, który wykorzystano przy budowie modelu Corvette, to efekt niemal 5 lat prac rozwojowo- badawczych GM nad inteligentnymi materiałami. Firma opatentowała przez ten czas 247 rozwiązań dotyczących takich materiałów. A to dopiero początek. W przygotowaniu mamy wiele inteligentnych materiałów, które w przyszłości mogą w jeszcze większym stopniu pomóc nam udoskonalić nasze samochody – wyjaśnia Paul Alexander, specjalista ds. inteligentnych materiałów GM.