Na targach CES 2025 zapowiedziano światową premierę dwóch prototypowych modeli Hondy: Honda 0 Saloon i Honda 0 SUV.
To dwa pojazdy marki serii 0, które będą wprowadzane na rynki światowe od 2026 roku. Firma zaprezentowała również swój oryginalny samochodowy system operacyjny, ASIMO OS. Będzie on stosowany w globalnej serii pojazdów elektrycznych (EV) marki.
Zobacz relacje:
BRUKSELA 2025: PEUGEOT ZAPREZENTUJE GAMĘ W 100% ELEKTRYCZNYCH POJAZDÓW
Honda 0 Saloon
Po licznych udoskonaleniach modelu koncepcyjnego przedstawionego podczas zeszłorocznych targów CES 2024 prototyp Honda 0 Saloon został przygotowany do premiery rynkowej w 2026 roku. Choć utrzymano stylistykę modelu koncepcyjnego, to postawiono na niską, sportową sylwetkę, która odróżnia prototyp Saloon od innych pojazdów elektrycznych. Jego wnętrze jest też bardziej przestrzenne niż można by się spodziewać po wymiarach nadwozia.
Honda 0 Saloon, flagowy model Hondy serii 0, będzie bazował na nowej, wyjątkowej architekturze dedykowanej pojazdom elektrycznym. Wyposażono go także w szereg najnowocześniejszych technologicznych rozwiązań, które urzeczywistniają koncepcję „smukłe, lekkie i mądre”.
Podczas targów CES 2025 zespół Hondy zaprezentuje przede wszystkim technologie i funkcje, które pokazują, dlaczego Honda 0 Saloon jest nazywana „mądrym” modelem. Należą do nich m.in. niezawodna technologia autonomicznej jazdy poziomu 3, którą Honda jako pierwsza firma na świecie dopuszcza do praktycznego zastosowania, a także „kompletnie spersonalizowana optymalizacja” zapewniająca mobilność dostosowaną do indywidualnych potrzeb użytkownika, która będzie dostępna dzięki systemowi ASIMO OS.
Model produkcyjny Hondy 0 Saloon ma zostać wprowadzony w pierwszej kolejności w rynku północnoamerykańskim w 2026 roku, a następnie na rynkach na całym świecie, w tym w Japonii i Europie.
Honda 0 SUV
Bazując na modelu koncepcyjnym Space-Hub zaprezentowanym na targach CES 2024, który jako nową wartość przyszłych modeli pojazdów elektrycznych Hondy oferuje „przestrzeń” stworzoną z myślą o ludzkich potrzebach. Firma zaprezentowała prototyp średniej wielkości elektrycznego SUV-a. Będzie on debiutanckim modelem serii 0 Hondy. W myśl podejścia „smukłe, lekkie i mądre” jeszcze bardziej powiększono wnętrze SUV-a, a kabina stała się przestronniejsza dzięki nieograniczonemu polu widzenia, gwarantując większą elastyczność.
Oprócz szerokiej gamy nowoczesnych technologii Honda 0 SUV wykorzystuje precyzyjne szacowanie położenia i kontrolę stabilizacji. Jest to rozwiązanie wykorzystujące czujniki żyroskopowe 3D, które firma Honda opracowała poprzez rozwijanie oryginalnych technologii z zakresu robotyki. Umożliwiają one kierowcy dynamiczną jazdę na różnych nawierzchniach.
Model produkcyjny Hondy 0 SUV ma zostać najpierw wprowadzony na rynek północnoamerykański w pierwszej połowie 2026 roku, a następnie na rynki na całym świecie, w tym w Japonii i Europie.
ASIMO OS
Modele Hondy serii 0 zostaną wyposażone w ASIMO OS — oryginalny samochodowy system operacyjny opracowany przez firmę Honda. Będzie on głównym rozwiązaniem technologicznym, które umożliwi stworzenie globalnej serii „mądrych” pojazdów elektrycznych.
ASIMO był humanoidalnym robotem zdolnym do autonomicznego chodzenia, który został skonstruowany w ramach badań podstawowych technologii firmy Honda. Jego zadaniem było pomaganie ludziom i współistnienie z nimi w społeczeństwie. Honda rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie robotyki w 1986 roku. W 2000 roku zaprezentowała ASIMO, stając się uwielbianą na całym świecie ikoną branży robotyki w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku.
Nawet po zakończeniu prac nad ASIMO firma Honda rozwijała swoje technologie z zakresu robotyki, w tym te, które służą do rozpoznawania otoczenia zewnętrznego i autonomicznej kontroli zachowania, umożliwiając ASIMO zrozumienie intencji napotkanych osób. Dzięki połączeniu rozwiązań robotycznych z zaawansowanymi technologiami inteligentnymi w pojazdach Honda serii 0, firma chce oferować wyjątkową wartość w przypadku pojazdów zdefiniowanych programowo (ang. Software Defined Vehicles, SDV).
Jako platforma oprogramowania, ASIMO OS będzie stosować zintegrowane sterowanie elektronicznymi modułami sterującymi (ECU) dla systemów pojazdu, takich jak zautomatyzowana jazda / zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (AD/ADAS) i system informacyjno-rozrywkowy (IVI).
Dzięki ciągłym bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania w pojeździe, funkcje i usługi będą wciąż doskonalone zgodnie z preferencjami i potrzebami każdego użytkownika, nawet po zakupie pojazdu. Aktualizowane będą m.in. te opcje, które zapewniają wartość dodaną w zakresie „przestrzeni” oraz rozwiązań cyfrowych, które zapewnią wygodę obsługi podczas możliwie jak najprzyjemniejszej jazdy. Dodatkowo modele z tej serii mają wbudowane rozwiązanie do sterowania dynamiką, występujące tylko w pojazdach Honda, dzięki któremu kierowca ma poczucie jedności z samochodem.
Technologia zautomatyzowanego prowadzenia (AD)
W 2021 roku Honda jako pierwszy producent samochodów dopuściła do praktycznego zastosowania technologię do jazdy autonomicznej poziomu 3 wraz z premierą zupełnie nowego modelu Legend, wyposażonego w system Honda SENSING Elite, który spełnia kryteria zautomatyzowanej jazdy poziomu 3 (z możliwością odrywania wzroku od jezdni) oraz warunkowej zautomatyzowanej jazdy w określonych obszarach.
Firma opracowała system Honda SENSING Elite, aby wykorzystać rozwiązanie AD w praktyce, uwzględniając wszystkie możliwe warunki jazdy i sytuacje. Podstawą było założenie, że Honda AD musi nie tylko zmniejszyć liczbę kolizji drogowych, ale też całkowicie wyeliminować wypadki drogowe, których człowiek prawdopodobnie mógłby uniknąć.
Honda wierzy, że powszechne zastosowanie technologii umożliwiającej odrywanie wzroku od jezdni doprowadzi w przyszłości do zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar kolizji drogowych do zera. Bazując na tym przekonaniu firma Honda będzie dążyć do oferowania większej liczbie klientów na całym świecie przystępnych cenowo autonomicznych pojazdów, którymi będą właśnie modele Honda serii 0.
W tym celu Honda zastosowała własną technologię wykorzystującą sztuczną inteligencję (SI), która łączy rozwiązania z zakresu uczenia nienadzorowanego firmy Helm.ai oraz modele zachowań doświadczonych kierowców, co umożliwia sztucznej inteligencji uczenie się na mniejszej ilości danych. Pozwoli to też na efektywne rozszerzanie zakresu sytuacji, w których będzie można korzystać z autonomicznej jazdy i funkcji wspomagania kierowcy.
Dodatkowo firma zastosuje swoją oryginalną kooperacyjną SI opracowaną na podstawie badań ludzi i mobilności, aby jeszcze bardziej zwiększyć precyzję w przypadku zachowań wymagających współpracy, takich jak ustępowanie pierwszeństwa, które bywa trudne nawet dla człowieka. Dzięki zastosowaniu tych zaawansowanych technologii Honda chce stworzyć niezawodny system wspomagania kierowcy, który może szybko i adekwatnie reagować na nieoczekiwane sytuacje, np. wtargnięcie zwierzęcia na pas ruchu lub nagłe pojawienie się na drodze innego obiektu.
Ponadto modele serii 0 Hondy będą wyposażone w system pozwalający na rozszerzenie zakresu warunków jazdy, w których będzie można korzystać z funkcji wspomagających kierowcę i autonomicznej jazdy poziomu 3. Po wdrożeniu technologii umożliwiającej odrywanie wzroku od jezdni, dostępnej w przypadku korków na drogach szybkiego ruchu, będzie ona rozwijana dzięki aktualizacjom bezprzewodowym.
Dzięki autonomicznej jeździe poziomu 3 pojazd będzie kierowany automatycznie, co umożliwi kierowcy wykonywanie innych czynności podczas jazdy, takich jak oglądanie filmu czy zdalne uczestniczenie w spotkaniu. Honda będzie dalej rozwijać swoje technologie, by stać się pierwszym producentem samochodów, który rozszerzy zakres stosowania funkcji umożliwiających odrywanie wzroku od jezdni na wszystkie sytuacje na drodze, otwierając tym samym nowe możliwości związane z mobilnością.
Rozwijanie układu SoC przeznaczonego dla pojazdów Hondy serii 0
Firmy Honda i Renesas Electronics Corporation (Renesas) ogłosiły podpisanie umowy dotyczącej opracowania wysokowydajnego układu SoC (ang. System on Chip), który umożliwi produkcję pojazdów zdefiniowanych programowo, dla modeli Honda serii 0.
W przypadku modeli nowej generacji, które zostaną wprowadzone na rynek pod koniec obecnej dekady, Honda zastosuje scentralizowaną architekturę E&E, łączącą wiele modułów ECU odpowiedzialnych za sterowanie układami pojazdu w jeden moduł podstawowy. Będzie on stanowić centralny element pojazdu zdefiniowanego programowo i zarządzać różnymi układami samochodu, takimi jak AD/ADAS, sterowanie układem napędowym i funkcje zwiększające komfort jazdy. W tym celu moduł ECU będzie potrzebować układu SoC, który zapewni wyższą wydajność przetwarzania niż tradycyjne systemy, a jednocześnie zminimalizuje wzrost zużycia energii.
Aby spełnić te wymagania, firmy Honda i Renesas opracują system wykorzystujący chiplet z wieloma płytkami, który łączy w sobie typowe układy SoC firmy Renesas piątej generacji serii R-Car X5 z akceleratorem SI zoptymalizowanym pod kątem oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji, opracowanego niezależnie przez Hondę. Dzięki temu połączeniu obie firmy dążą do rozwoju systemu, który zapewnia czołową w branży skuteczność działania sztucznej inteligencji (typu rozproszonego) na poziomie 2000 TOPS przy sprawności wynoszącej 20 TOPS/W.