Na trwających targach Consumer Electronics Show w Las Vegas debiutuje TRI-P4, nowy samochód Toyoty do testowania autonomicznej jazdy, opracowany przez Toyota Research Institute.
P4 został zbudowany na bazie Lexusa LS 500h piątej generacji. Samochód posłuży do dalszego doskonalenia systemów Guardian i Chauffeur.
Zobacz także:
TRI-P4 to kolejna generacja samochodu do testowania automatycznej jazdy, opracowana przez Toyota Research Institute (TRI).
Pojazd otrzymał dwie dodatkowe kamery monitorujące otoczenie po bokach oraz dwa nowe czujniki obrazu, skierowane do przodu i do tyłu, które opracowano specjalnie do samochodów autonomicznych. System radarowy został zoptymalizowany pod kątem pola widzenia, szczególnie jeśli chodzi o monitorowanie bliskiego otoczenia samochodu.
System LIDAR z ośmioma głowicami skanującymi został udoskonalony w stosunku do poprzedniego modelu, Platform 3.0, a przy tym inżynierowie zgrabnie wkomponowali go w design nowego Lexusa. Do opracowania stylistyki prototypowego samochodu TRI ponownie nawiązało współpracę ze studiem projektowym Toyoty, Calty Design Research.
P4 stanowi znacznie usprawnione narzędzie do testów niż jego poprzednik. Dysponuje większą mocą obliczeniową, a jego systemy mogą operować na większej liczbie algorytmów równocześnie, dlatego szybciej się uczy.
Efektywniej opracowuje dane z czujników i szybciej reaguje na otoczenie. System komputerów i czujników czerpie energię elektryczną wyłącznie z akumulatora hybrydowego samochodu – dodatkowa bateria 12 V służy jedynie jako zapasowe zabezpieczenie.
– Przy rozwijaniu systemu Chauffeur koncentrujemy się na osiągnięciu pełnej autonomii, gdzie człowiek w ogóle nie jest potrzebny do kontrolowania samochodu. System Guardian jest projektowany, aby wspierać kierowcę w bezpiecznej jeździe, a nie go zastępować. Wprowadzenie nowego prototypu P4 pozwoli nam przyspieszyć rozwój obu systemów. Samochód dołączy do naszej floty aut testowych już wiosną – powiedział Ryan Eustice, wiceprezydent TRI.
TRI-P4 korzysta z atutów zbudowanego na modułowej platformie GA-L nowego Lexusa LS 500h – sztywnego podwozia i układu kierowniczego nowej generacji. Dzięki nim flagowy sedan jest bardzo zwinny i responsywny, ułatwiając działanie systemu zautomatyzowanej jazdy dzięki płynnemu manewrowaniu.
Prototyp P4 został zaprezentowany podczas konferencji prasowej Toyoty na targach CES 7 stycznia. Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute, przedstawił także postępy w rozwoju systemu Guardian. Niewielka seria P4 zostanie wyprodukowana na bazie seryjnych Lexusów LS 500h w Prototype Development Center, ośrodku badań i rozwoju Toyota Motor North America. Samochody zostaną dostarczone inżynierom Toyota Research Institute wiosną tego roku.
Targi CES w Las Vegas potrwają do 11 stycznia.