CES 2016: W PRZYSZŁOŚCI WYŚWIETLACZE AUDI TO OLED

Audi e-tron quattro concept

Targi elektroniki CES przeszły już do historii, ale prezentowane tam innowacje będą wracały jak bumerang. Audi pokazało nowe założenia wyświetlaczy i koncepcji obsługi.

Uużyto do tego makiety wnętrza modelu e-tron quattro concept. Dzięki temu, można było w pełni zaprezentować kolejny stopień rozwoju systemu virtual cockpit, czyli virtual dashboard.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

TECHNIKA


 

Według założeń, w przyszłości wszystkie wyświetlacze Audi zostaną zaprojektowane w technice OLED i harmonijnie komponować się będą z wnętrzem samochodu. W bezpośrednim polu widzenia kierowcy znajduje się nowy, zakrzywiony ekran systemu virtual cockpit, o przekątnej ekranu 14,1 cala i rozdzielczości 2240 x 720 pikseli. Technika AMOLED (AMOLED = Active Matrix Organic Light Emitting Diodes) daje ogromną swobodę w kształtowaniu wyświetlacza.

Audi virtual cockpit, którym operuje się z wielofunkcyjnej kierownicy, w bezpieczny i nie rozpraszający kierowcy sposób, pokazuje wszystkie istotne informacje. System Audi MMImmi, , zamontowany na konsoli środkowej, z pomocą swoich dwóch dużych wyświetlaczy dotykowych sprawia, że możemy spojrzeć w cyfrową przyszłość. Podczas gdy z poziomu górnego ekranu steruje się klasycznymi treściami infotainment, np. nawigacją i mediami, niższy ekran służy do ręcznego wpisywania tekstu oraz do obsługi klimatyzacji. Na wielofunkcyjnym wyświetlaczu można dodatkowo skonfigurować indywidualne ustawienia, by dostęp do najczęściej wybieranych i ulubionych funkcji był bardzo szybki.

Audi_cea_te1

Z poziomu tych dwóch wyświetlaczy obsługuje się wszystkie najważniejsze funkcje i systemy. Dzięki temu łatwo spersonalizować koncepcję obsługi, a później w prosty sposób aktualizować i poszerzać funkcjonalność. W pełni cyfrowa koncepcja obsługi opracowana przez Audi jest fundamentem systemu dopasowującego się do zachowań i przyzwyczajeń indywidualnego użytkownika. Dzięki spersonalizowanym treściom i inteligentnym wskazówkom, koncepcja ta przekształca się coraz bardziej w funkcję asystenta.

Nowa technika ekranów dotykowych

Nowatorski system obsługi MMI z funkcją „MMI touch response”, rozpoznaje gesty dotykowe znane powszechnie z elektroniki użytkowej i adaptuje je do specyficznego środowiska samochodu. Przykład: gdy kierowca przewija listy lub gdy reguluje klimatyzację, system daje mu odpowiedź na każdą komendę, wibrując powierzchnią pod palcem.

Delikatne naciśnięcie ekranu w konkretnym miejscu aktywuje wybraną funkcję, a system od razu odpowiada wibracją. W ten sposób unika się błędnej, przypadkowej decyzji. Zasada haptycznej odpowiedzi sprawia, że nowe ekrany dotykowe Audi idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach, a ich obsługa jest łatwa, wygodna i bezpieczna. Co ważne, nadgarstek spoczywa przy tym nieruchomo na szerokiej dźwigni zmiany biegów.

Seamless connect experience

Cały system z czasem poznaje klienta, jego przyzwyczajenia i upodobania oraz aktywnie go wspiera. Na przykład system nawigacji może wysłać do kierowcy wiadomość o konieczności wcześniejszego wyjazdu, w sytuacji gdy dane nawigacyjne dostarczają mu informacji o tworzących się korkach, tak by o założonym czasie dojechać do celu. Poza tym, podczas jazdy, na trójwymiarowej mapie wyświetlającej się w polu widzenia kierowcy, pokazywane są aktualne informacje dodatkowe, jak np. komunikaty o natężeniu ruchu i o zagrożeniach na drodze.

Z myślą o napędzanym elektrycznie modelu e-tron, system wyświetlać może również komunikaty dotyczące otoczenia lub lokalizacji najbliższych stacji ładowania. W przyszłości informacji tych dostarczać będzie baza danych HERE.

Audi_ces_te3

Klient zyska też nowe możliwości ciągłej aktualizacji systemów. Za pośrednictwem konta myAudi, będzie mógł w przyszłości przedłużać działanie różnych funkcji lub je dokupić.

Infotainment

* MIB2+. We wszystkich nowych modelach Audi montuje się obecnie modułową platformę infotainment MIB drugiej generacji. W Audi e-tron quattro concept znajdziemy kolejny stopień jej rozwoju, wersję MIB2+, niezbędną do prawidłowego działania nowych funkcji systemu infotainment. Platforma ma teraz o wiele większą moc obliczeniową, ponieważ musi obsłużyć kilka wyświetlaczy ekranowych o wysokiej rozdzielczości. Ponadto na platformie łączą się ze sobą informacje pokładowe i pozyskiwane z sieci internetowej: auto staje się coraz bardziej częścią chmury. Decydującą rolę odgrywa tu możliwość pełnej integracji telefonu komórkowego z pojazdem. Daje to możliwość pozyskiwania danych w najnowocześniejszym standardzie ich przesyłu – LTE Advanced.

* LTE Advanced . W obszarze integracji telefonii komórkowej z samochodem, cztery pierścienie już od wielu lat są światowym liderem. Dzięki zastosowaniu platformy MIB2+, Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów pracującym w najnowszym standardzie LTE Advanced (LTE = Long Term Evolution). MIB2+ umożliwia przesyłanie danych z prędkością do 300 Mbit/s podczas odbierania i do 50 Mbit/s podczas wysyłania, jest więc około trzykrotnie szybsza niż dotychczasowy MIB2. W wielu krajach odpowiednia rozbudowa sieci komórkowej już się rozpoczęła.

Kolejną ogromną zaletą systemu MIB2+ jest możliwość nawiązywania połączeń telefonicznych za pomocą metody VoLTE (Voice over LTE). Pakiety danych są tu przesyłane na bazie protokołu IP. To nowe rozwiązanie polepsza jakość rozmowy, przyspiesza nawiązywanie połączenia i pozwala na używanie telefonu zarówno do rozmowy, jak i do przesyłania danych z dużą prędkością.

Obsługa głosowa online. Wdrażając system obsługi głosowej, zwany też SDS (Speech Dialogue System), Audi wkracza w nowy wymiar sterowania głosowego. MIB2+ oferuje rozwiązanie hybrydowe, obejmujące zarówno komunikację on-board, jak i online.

W przypadku identyfikacji komunikacji online, polecenie głosowe kierowcy dociera do oprogramowania rozpoznawanego w chmurze, jako pakiet danych dostarczanych przez sieć komórkową. W przypadku identyfikacji odpowiedzi zarówno systemów on-board jak i online, tak zwany manager dialogu porównuje je ze sobą. Podejmując decyzję o bardziej przekonującym wariancie, uwzględnia takie kryteria jak lokalizację auta lub poprzednie zapytania.

Nowe, hybrydowe rozwiązanie Audi, rozpoznające wiele wyrażeń i zwrotów funkcjonujących w języku potocznym, znacznie poszerza spektrum obsługi głosowej. Poza wyszukiwaniem użytecznych miejsc (tzw. POI), daje też dostęp do informacji pogodowych, wiadomości i radia online.