Elektryfikacja, cyfryzacja i autonomiczna jazda – Audi postawiło te trzy trendy przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w centrum swej tegorocznej ekspozycji na Consumer Electronics Show (CES).
Te najważniejsze na świecie targi elektroniki w Las Vegas, w amerykańskim stanie Nevada, zgromadziły ważnych wystawców oraz tłumy zwiedzających.
Zobacz także:
Przyjazna dla użytkownika obsługa, to jedna z największych zalet Audi. Teraz producent rozbudowuje swoje koncepcje obsługi i wskaźników (HMI, Human- Machine- Interface – interfejs człowiek-maszyna), wdrażając nowe rozwiązania.
– Wnętrze przyszłości całkowicie zmieni sposób, w jaki nasi klienci obsługują pojazd. Pracujemy teraz nad przekształceniem naszego wirtualnego kokpitu – Audi virtual cockpit w wirtualną deskę rozdzielczą – Audi virtual dashboard, otwierając w ten sposób przed kierowcami zupełnie nowy świat doznań związanych z prowadzeniem samochodu. W przyszłości system będzie rozpoznawał kierowcę, jego nawyki i preferencje oraz będzie go proaktywnie wspierał – powiedział Ricky Hudi, kierownik działu rozwoju elektryczności i elektroniki w koncernie Audi.
Na targach CES koncern z Ingolstadt pokazał nową koncepcję HMI, bazującą na wykorzystaniu dużych wyświetlaczy AMOLED (AMOLED = active- matrix organic light- emitting diode) z możliwością haptycznej komunikacji z użytkownikiem. Urządzenia mobilne, np. smartfony czy smartwatch’e, będzie można bezprzewodowo połączyć z systemem.
Podstawą dla nowej koncepcji obsługi i wskaźników jest kolejna generacja modułowego systemu inforozrywki Audi MIB2+. Jego zwiększona moc obliczeniowa daje możliwość obsługi kilku wyświetlaczy wysokiej rozdzielczości. System MIB2+ jest przygotowany do współpracy z najnowszym standardem transmisji danych LTE Advanced.
Audi connect, czyli ciągle rosnąca oferta usług online Audi, rozwija się w szybkim tempie. Aplikacja na smartfony „Audi MMI connect“ daje możliwość korzystania ze specjalnie dla pojazdu przystosowanych usług zdalnych. Dla przykładu, kierowca może na własnej komórce zobaczyć miejsce, w którym znajduje się jego samochód. Od roku 2016, aplikacja ta będzie dostępna również dla Apple TV czwartej generacji. Dzięki karcie Audi connect SIM, od 2016 roku, na terenie Europy usługi Audi connect dostępne będą bez konieczności aktywacji. Ponadto karta daje też możliwość automatycznego roamingu na terenie całej UE.
W tym roku Audi rozbuduje swoje portfolio usług connect o pierwsze usługi Car-to-X. Nowe usługi „informacje o znakach drogowych” i „informacje o zagrożeniach” (tylko w Europie), uczynią nowe modele Audi częścią większej społeczności. Usługa „informacja o sygnalizacji świetlnej” (przygotowana z myślą o rynku USA) może skomunikować samochód z centralnym komputerem zawiadującym miejską sygnalizacją świetlną, wykorzystując sieć telefonii komórkowej.
Pokazany na CES studyjny pojazd Audi e-tron quattro concept, sportowy SUV o wyłącznie elektrycznym napędzie, to najlepsza ilustracja strategii elektryfikacji Audi. Trzy silniki elektryczne o łącznej mocy maksymalnej 370 kW, umożliwiają zastosowanie napędu quattro i elektrycznego torque vectoring – rozkładu momentów napędowych między kołami tylnej osi zależnie od potrzeb. Efekt: maksymalna dynamika i stabilność.
Pojemność akumulatora 95 kWh pozwala na 500 km jazdy elektrycznej. Ten pojazd studyjny to zapowiedź samochodu produkcji seryjnej, który na rynku znajdzie się w roku 2018.
Audi e-tron quattro concept łączy w sobie wszystkie funkcje autonomicznej jazdy, w tym autonomiczną jazdę w korkach i zdalne parkowanie. Usługi te są symbolem bezpieczeństwa, zaoszczędzonego czasu, efektywności i komfortu, przede wszystkim w sytuacjach, w których kierowca jest zmęczony lub znudzony. Jeśli chodzi o autonomiczną jazdę, Audi od wielu już lat prowadzi pionierskie badania i prace w tej dziedzinie. Sercem przyszłych systemów jest centralny sterownik wsparcia kierowcy, zwany w skrócie zFAS.
Wszystkie informacje dostarczane przez czujniki samochodu, w tym również obrazy z kamer 3D, skanera laserowego oraz czujników radarowych i ultradźwiękowych, są przez ten moduł odbierane i przetwarzane. Dzięki swej olbrzymiej mocy obliczeniowej, moduł zFAS będzie w stanie nieprzerwanie porównywać dane dostarczane przez system czujników w pojeździe z przestrzennym modelem otoczenia drogi.
Zwłaszcza na tym polu, Audi będzie korzystać z najbardziej aktualnych danych umieszczonych w chmurze danych HERE. Audi AG oraz BMW Group i Daimler AG, kupiły firmę HERE w grudniu 2015 roku. Samodzielnie jeżdżące pojazdy będą w przyszłości potrzebowały nowej bazy danych dla swych bardzo dokładnych map nawigacji. Dzięki zbieranym przez HERE na bieżąco danym pojazd wie, co go czeka na trasie. Będzie to możliwe w wyniku przeprowadzanej w najkrótszym możliwym czasie ocenie każdej zmiany i każdego ruchu oraz dzięki rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń.
Jak duża jest przewaga Audi w zakresie elektroniki motoryzacyjnej, wskazują też inne dziedziny techniki pokazywane przez cztery pierścienie na CES. Dla przykładu, koncern prezentować będzie swe najnowsze, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie oświetlenia, w tym technikę Matrix OLED i technikę laserową Matrix.
Audi przejawia również wiele aktywności w zakresie zarządzania prozdrowotnego (ang. Health Management). Przyświeca mu wizja kierowcy, który u celu wysiada z pojazdu bardziej zrelaksowany niż wtedy, kiedy do niego wsiadał. Pod hasłem „My Audi cares for me“ – „Moje Audi troszczy się o mnie“ – tzw. Audi Fit Driver ma w niedalekiej przyszłości stać się wielce pomocnym towarzyszem jazdy.
Innym spektakularnym osiągnięciem czterech pierścieni jest Audi VR experience. Dzięki temu rozwiązaniu, doradca w salonie sprzedaży może swobodnie skonfigurować każdy model Audi, a klient w okularach VR (VR – Virtual Reality, wirtualna rzeczywistość) może w tym samym czasie podziwiać swoje wymarzone wirtualne auto, którego obraz jest bardzo dokładny i autentyczny. W ten sposób Audi stanie się pierwszym producentem branży motoryzacyjnej, który już w roku 2016 wdroży wysoce zaawansowany system VR.
Prezentację Audi na CES uzupełniły trzy modele seryjne: Audi Q7, A4 i R8 V10 plus.