CES 2016: SUB-MARKA KIA DRIVE WISE’ DLA TECHNOLOGII WSPARCIA

kia_ces1

Kia Motors poinformowało o debiucie nowej sub-marki – ‘DRIVE WISE’, przeznaczonej dla zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy (ADAS) w przyszłości.

Stanowi ona urzeczywistnienie filozofii przewidującej powstanie ‘inteligentnie’ bezpiecznych pojazdów mechanicznych z wykorzystaniem obecnych i dopiero projektowanych technologii ADAS.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Kia ujawniła też niedawno plany wprowadzenia do produkcji samochodów częściowo autonomicznych do roku 2020, a pierwszy pojazd w pełni autonomiczny pojawić się może na rynku już około roku 2030.

kia_ces2

Prezentowane na Targach Elektroniki Użytkowej CES 2016 w Las Vegas technologie Kia DRIVE WISE znajdują się obecnie na etapie rozwojowym. Tworzone z myślą o poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego rozwiązania umożliwią zastosowanie inteligentnych systemów w przyszłej gamie modelowej Kia, wspomagając unikanie potencjalnych sytuacji zagrożenia oraz, w wielu przypadkach, znużenie kierowcy prowadzeniem – poprzez zmianę sposobów jego interakcji ze swym pojazdem.

Kia DRIVE WISE na CES 2016

Udział Kia w CES 2016 stał się swoistą ilustracją postępu w dziedzinie technologii autonomicznego prowadzenia – od tych dostępnych w aktualnej gamie modelowej aż po rozwiązania awangardowe, których pojawienie się pod sztandarem DRIVE WISE spodziewane jest w okresie najbliższych 15 lat.

– Kia bierze udział w wielce obiecującym, stopniowym procesie wdrażania nowych technologii częściowo i pełno-autonomicznych do pojazdów swej produkcji. Pomimo, iż pierwszy pełno- autonomiczny samochód Kia nie pojawi się na rynku w najbliższej przyszłości widzimy, iż prace rozwojowe naszych zespołów R&D w zakresie DRIVE WISE już teraz wpływają na poprawę bezpieczeństwa drogowego i poszerzenie wsparcia kierowcy. Innowacje prezentowane na tegorocznym CES wyznaczają kierunki obrane przez nas w perspektywie przyszłości – powiedział Tae-Won Lim, wiceprezydent Centralnego Instytutu Zaawansowanych Studiów i Inżynierii Hyundai Motor Group.

kia_ces3

Ukierunkowane na wzrost bezpieczeństwa

Około roku 2020 Kia Motors planuje wprowadzenie na rynek pierwszego, częściowo autonomicznego samochodu osobowego z wykorzystaniem systemów wsparcia kierowcy bieżącej generacji.

Bardziej zaawansowane technologie, nad którymi pracuje obecnie Kia zapewniają wyższy stopień wsparcia kierowcy, przewidując niejako i reagując w porę na zmieniające się warunki jazdy oraz potencjalne zagrożenia w celu poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Obniżając poziom typowych niebezpieczeństw, stresów i utrudnień związanych z kontrolowaniem pojazdu na współczesnych zatłoczonych drogach, DRIVE WISE pozwoli kierowcy koncentrować się lepiej na samej przyjemności prowadzenia.

Do przyszłościowych technologii w ramach projektu Kia DRIVE WISE prezentowanego na CES 2016 należą m.in.: autonomiczne wspomaganie jazdy autostradowej (HAD), autonomiczne wspomaganie jazdy miejskiej (UAD), wspomaganie podążania za poprzedzającym pojazdem (PVF), system awaryjnego hamowania (ESS), wspomagania jazdy w korkach drogowych (TJA) oraz nowy system wspomagania autonomicznego parkowania (AVP).

kia_ces4

• autonomiczne wspomaganie jazdy autostradowej HDA łączy funkcje systemów radaru i detekcji wideo w celu prawidłowej interpretacji oznaczeń pasa ruchu, umożliwiając pozostawanie na dotychczasowym pasie ruchu lub jego zmianę w czasie wyprzedzania lub obranie innego pasa, a wszystko bez udziału kierowcy.

• autonomiczne wspomaganie jazdy miejskiej UAD korzysta z GPS oraz innych czujników do identyfikacji położenia samochodu na drodze, umożliwiając bezpieczną ‘nawigację’ w gęstym ruchu miejskim z uwzględnieniem bieżących informacji sytuacyjnych.

• wspomaganie podążania za poprzedzającym pojazdem PVF jest ulepszonym systemem utrzymania pasa ruchu dzięki monitorowaniu pojazdów poprzedzających w celu należytego określenia własnego położenia i zachowania bezpiecznej odległości w sytuacji, gdy znaki nawierzchniowe są nieczytelne ze względu na trudne warunki otoczenia lub układ drogi.

• system awaryjnego hamowania ESS działa we współpracy z systemem monitorowania statusu kierowcy Kia (DSM) analizując wygląd twarzy prowadzącego pod kątem przedłużonego ponad miarę odwrócenia uwagi od prowadzenia. Wykrywając nadmiernie długie odwrócenie wzroku kierowcy od drogi system ESS automatycznie wymusza zjazd na pas boczny lub awaryjny i zatrzymanie samochodu.

• wspomaganie jazdy w korkach drogowych TJA monitoruje i utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego w gęstym ruchu drogowym ‘mieszcząc się’ komfortowo wśród pojazdów wybranego pasa ruchu.

• system wspomagania autonomicznego parkowania pojazdu AVP pozwala zaparkować własny samochód zdalnie, za wciśnięciem przycisku smart- pilota lub smart- zegarka (smart- watch).

kia_ces5

Założeniem technologii DRIVE WISE jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu prowadzenia dla klientów Kia poprzez niezwłoczną identyfikację zagrożeń tak, aby umożliwić kierowcy lub samochodowi podjęcie stosownego działania. Tym niemniej, możliwość obejścia automatyki zapewnia w każdym przypadku zachowanie bezpośredniej i niezależnej kontroli nad pojazdem przez człowieka.

Interakcja kierowcy z pojazdami nowej generacji

Technologie DRIVE WISE ułatwią również komunikację oraz interakcję pomiędzy kierowcą a pojazdem za sprawą funkcjonalności nowatorskiego interfejsu Human Machine Interface (HMI) takich, jak reagowanie na gesty palców (gesture control), czujniki linii papilarnych (fingerprint sensor) czy łączność za pośrednictwem urządzeń inteligentnych (smart device- connectivity).

Demonstrowana na CES 2016 przy użyciu specjalnego wyświetlacza I-Cockpit, funkcjonalność interfejsu Kia HMI nowej generacji opiera się na koncepcji ‘sterowania bezwzrokowego’ korzystającej z touch- padu wykrywającego linie papilarne i ruchy palców, aby operować instrumentacją samochodu. Rozpoznając indywidualne preferencje kierowcy na podstawie odcisku palca czy też oprogramowania smart- watch’a, samochód może od razu zmienić aurę kabiny pod względem ulubionej temperatury, muzyki czy też selekcji informacji wyświetlanych na panelu centralnym.

kia_ces6

Kolejną zaletą rozpoznawania gestykulacji palców kierowcy przez I-Cockpit jest możliwość zmiany ustawień funkcjonalnych kabiny bez konieczności odrywania wzroku kierowcy od drogi.

Legalizacja testów Kia DRIVE WISE

Planowana wstępnie kwota inwestycji Kia w wysokości 2 mld dolarów USA do roku 2018 ma w swym założeniu wspomóc szybki rozwój technologii objętych projektem DRIVE WISE. Specjalnej licencji do testowania nowych technologii na drogach publicznych udzielił ostatnio firmie Kia Motors amerykański stan Newada. Platformą próbną dla rozwoju technologii nowej generacji DRIVE WISE stał się pierwszy globalny samochód o napędzie w pełni elektrycznym Kia Soul EV, który sprawdzać się będzie na szlakach Death Valley (Pustynia Mojave) w południowej Kalifornii.

Anatomiczne samochody w ciągu 15 lat

Kluczem do rozwoju przyszłościowych technologii Kia DRIVE WISE jest postęp w zakresie systemu komunikacji pojazd-do-otoczenia (V2X). W przypadku Kia, doprowadzenie do wdrożenia w pełni niezależnego od kierowcy samochodu około roku 2030 wymaga integracji V2X z bytem rzeczywistym i reakcjami kierowcy.

System V2X korzysta z systemu czujników, radaru, systemu detekcji światła i odległości (LIDAR) oraz zewnętrznych kamer wideo w celu rejestrowania istniejących zdarzeń i przeszkód – podobnie jak „żywy” kierowca. System ten wykorzystuje technologie komunikacji między pojazdami (V2V) oraz pojazd-do-otoczenia (V2X) w celu rozpoznania, określenia i oceny sytuacji, możliwych przeszkód i potencjalnych zagrożeń na drodze.