W trzy miesiące po przedstawieniu go na targach CES 2015, autonomiczny pojazd Delphi odbył najdłuższą w Ameryce Północnej autonomiczną podróż.
Był nią przejazd z San Francisco do Nowego Jorku. Na targach CES 2016 Delphi pokaże w jaki sposób przenosi systemy aktywnego bezpieczeństwa i autonomicznej jazdy na kolejny, wyższy poziom – możliwość komunikacji pojazdu z innymi obiektami – V2E.
Zobacz także:
Wykorzystując zaawansowane technologicznie urządzenia, systemy i oprogramowanie, pojazd Delphi może komunikować się z ulicznymi sygnalizatorami świetlnymi, znakami drogowymi, innymi pojazdami a nawet z pieszymi.
– Wyobrażamy sobie świat, na którym nie dochodzi do żadnych wypadków drogowych. Aby osiągnąć ten cel, potrzebujemy zbieżności i połączenia aktywnych systemów bezpieczeństwa, platform łączności i zaawansowanego oprogramowania. Delphi udowodniło, że jest jedyną firmą, będącą w stanie stworzyć właściwe połączenie tych czynników – stwierdził Jeff Owens, dyrektor ds. technologii w Delphi.
Na targach CES autonomiczny pojazd Delphi zaprezentuje technologie V2E, składające się między innymi z:
• Systemu komunikacji między pojazdami – V2V: pojazd Delphi jest w stanie wykryć obecność wszystkich pojazdów w swoim bezpośrednim sąsiedztwie i może stwierdzić, kiedy jadący w pobliżu pojazd zacznie wjeżdżać na ten sam pas, którym porusza się pojazd Delphi.
• Systemu komunikacji pomiędzy pojazdem a pieszymi: wykorzystując specjalny chip w smartfonach, pojazd jest ostrzegany o pieszych, którzy nie zwracają uwagi na ruch uliczny ponieważ korzystają ze swoich smartfonów.
• Systemu komunikacji pomiędzy pojazdem a sygnalizacją świetlną: wykorzystując specjalistyczny system komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC), pojazd Delphi rozpoznaje aktualny status sygnalizacji świetlnej w okolicach Las Vegas i jest w stanie przewidywać kiedy zapalą się światła żółte lub czerwone.
• Niewidoczne skrzyżowania: pojazd Delphi jest w stanie poradzić sobie z sytuację, kiedy ulice, przecinając się pod kątem innym niż kąt prosty, uniemożliwiają kierowcy zauważenie i rozpoznanie pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka.
• Wspólne podróżowanie: przyjaciele, znajomi i rodzina kierowcy mogą otrzymać wiadomość o aktualnej lokalizacji pojazdu, tak by mogli poprosić kierowcę o podwiezienie.
Chociaż jazda w pełni autonomiczna to jeszcze odległa przyszłość, to już teraz Delphi opracowuje i produkuje zaawansowane technologicznie systemy zintegrowanych kamer, radarów, czujników i oprogramowania, które mają za zadanie zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. W przyszłym roku, opracowany przez Delphi i pojawiający się po raz pierwszy w przemyśle samochodowym oryginalny sprzęt umożliwiający komunikację pomiędzy pojazdami (V2V) będzie montowany w systemie tempomatu Super Cruise Cadillaca CTS z rocznika 2017.
Na targach CES Delphi zaprezentuje inną, oferowaną po raz pierwszy na niezależnym rynku części zamiennych technologię V2V, która umożliwi pojazdom, które zostaną wyposażone w taka jednostkę komunikację pomiędzy sobą – nie tylko z tymi pojazdami, które zostały wyposażone w taki system fabrycznie. Również ta technologia nie była wcześniej dostępna na rynku motoryzacyjnym i Delphi zaoferuje ją jako pierwsza firma na świecie.
Delphi wykorzysta także targi CES do zaprezentowania kilku swoich najnowszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań, takich jak między innymi bezdotykowy kokpit czy trójwymiarowy klaster instrumentów. Bezdotykowy kokpit Delphi wykorzystuje system ukrytych kamer reagujących na podczerwień do śledzenia na co w danym momencie spogląda kierowca i wyciąga wnioski dotyczące tego, jakie regulacje systemu informacji i rozrywki winny zostać wykonane.
Opracowany przez firmę klaster 3D wykorzystuje technologię wielowarstwowej grafiki, co pozwala na dalsze uatrakcyjnienie jazdy samochodem i przeniesienie jej na wyższy poziom.
Technologie Delphi będą prezentowane w Sekcji Złotej (Gold Lot) oraz na stanowisku 315 w Hali Północnej Centrum Kongresowego w Las Vegas.