CES 2015: BMW POKAZAŁO KOLEJNĄ ODMIANĘ LASERLIGHTS

BMW_swiat_1

Na zakończonych targach Consumer Electronics Show w Las Vegas CES 2015, BMW zaprezentowało kolejną odmianę swej technologii Laserlights w modelu BMW M4 Concept Iconic Lights.

Pojazd koncepcyjny wyposażono w zupełnie nowe lampy główne przednie oraz tylne lampy zespolone. Przednie lampy zespolone charakteryzują się miłym, blado niebieskim paskiem oraz nową interpretacją ikonicznych „świetlnych pierścieni” wokół podwójnych lamp, a więc jednej z najbardziej charakterystycznych cech aut marki BMW.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

W tym modelu nie są to klasyczne „ringi”, a podwójne sugerowane sześciokąty światłowodowe, tworzące światła pozycyjne i światła do jazdy dziennej. Tylne lampy zespolone natomiast imponują ultranowoczesnymi, głęboko trójwymiarowymi modułami OLED, które w zależności od wybranego trybu jazdy i sytuacji zmieniają intensywność świecenia, głębię świecenia, a także kształt tworzony przez diody i moduły. Ponieważ moduły OLED mają zaledwie 1,4 mm grubości, możliwości kompozycyjne i stylistyczne otwierające się przed designerami wydają się dziś nieograniczone.

BMW_swiat_2

Przednie lampy laserowe w tym samochodzie koncepcyjnym zapowiadają kolejny etap rewolucji laserowej w oświetleniu głównym. BMW dostarcza swym klientom już od 4 miesięcy samochody z laserowymi lampami głównymi w modelu BMW i8. Lampy laserowe pozwalają na niezwykle jaskrawe oświetlenie przedpola na odległość 600 m – 2-, a nawet 3-krotnie większą niż w konwencjonalnych lampach halogenowych, ksenonowych czy LED-owych – przy intensywności nawet 10-krotnie większej i 30 proc. niższym poborze energii niż w przypadku i tak superekonomicznych lamp LED.

W modelu i8 lamy te mają dwa tryby – włączone i wyłączone. Dzięki aktywnemu systemowi kamer i aktuatorów można jednak pozostawić je zawsze w trybie włączonym, a system będzie dbał, byśmy nie oślepiali innych, automatycznie i błyskawicznie przełączając między trybami. Nowe lampy w prototypie BMW M4 Concept Iconic Lights możliwości lamp są już o wiele większe: zintegrowane z systemem ConnectedDrive, są w stanie w proaktywny sposób np. doświetlać zakręty, zanim jeszcze skręcimy kierownicą – w oparciu o dane z systemu GPS i map nawigacji.

BMW_swiat_3

Potrafią wybiórczo i inteligentnie, autonomicznie, oświetlić punktowo człowieka lub zwierzę wykryte przez czujniki podczerwieni systemu jazdy nocnej NightView, pozwalając kierowcy wyraźnie zobaczyć taką żywą przeszkodę już z odległości 100 m.

Jednym z najciekawszych rozwiązań jest tu jednak aktywna funkcja diod laserowych „High Power”, które służą do wyświetlania informacji przydatnych kierowcy bezpośrednio na drodze przed samochodem, dzięki czemu kierowca może się skupić na ruchu drogowym nawet w ciemnościach. Funkcja ta pozwala m.in. wesprzeć kierowcę w przypadku, kiedy droga się zwęża lub jeśli są na niej jakieś przeszkody, zmniejszające przestrzeń na przejechanie samochodem (ograniczenia przy remontach, obecność sprzętu remontowego na drodze itp.).

Systemy kamer wykrywają zwężenie lub utrudnienia i z wyprzedzeniem informują o tym kierowcę, wyświetlając na nawierzchni drogi symboliczne zwężenie, pokazujące przestrzeń przed autem w zestawieniu z szerokością samochodu.

BMW_swiat_4