Ile minut będę stać dziś w korku? Ile czasu będę szukać miejsca parkingowego? Na całym świecie, osoby dojeżdżające do pracy codziennie stawiają sobie takie właśnie pytania.
Na targach Consumer Electronics Show (CES), inicjatywa Audi Urban Future, w oparciu o wyniki badań, przedstawił symulację, jak osoby dojeżdżające do pracy „przebijają się” przez miasto i pokazuje, jak technika może przyczynić się do tego, by w sposób efektywny i komfortowy dostać się z punktu A do B.
Zobacz także:
CES 2014
TECHNIKA
Za pomocą interaktywnego eksponatu – futurystycznej makiety miasta, Audi Urban Future Initiative demonstruje potrzeby osób dojeżdżających do pracy w dużych miastach. Dane do jej stworzenia zaczerpnięto z City Dossier Boston, projektu badawczego Audi i biura architektonicznego Höweler+Yoon, zwycięzcy konkursu Audi Urban Future Award 2012. Uzyskane w ten sposób informacje można odnieść także do innych miast.
W ramach badań, zespół realizujący ten projekt przeanalizował problemy z siecią komunikacyjną i zaproponował dla nich wizjonerskie rozwiązania. Zwiedzający CES mogą przyjąć perspektywę jednego z trzech typów osób dojeżdżających do pracy – Road Warrior, Straphanger i Reverse Commuter – by osobiście wypróbować, jak technika będzie w stanie umożliwić w przyszłości bezproblemową mobilność.
Road Warrior mieszka na przedmieściach i dojeżdża samochodem do pracy w centrum miasta. Przybywszy tu, rozpoczyna szukanie wolnego miejsca postojowego. Makieta zaprezentowana na CES wskazuje ogromne znaczenie zdalnego parkowania dla tego typu osoby dojeżdżającej do pracy. Kierowca zatrzymuje samochód przed wielopoziomowym parkingiem i przy pomocy smartfona rozpoczyna szukanie miejsca parkingowego. Podczas gdy Road Warrior pokonuje ostatnie metry do biura, jego samochód samodzielnie parkuje, zachowując minimalny odstęp do innych pojazdów, z racji tego, że nie trzeba przecież otwierać jego drzwi. Odpada też konieczność zachowania bezpiecznego odstępu od innych zaparkowanych pojazdów. Również miasto odnosi korzyść z tego rozwiązania, bowiem efektywne wykorzystanie parkingów sprawia, że zostają wolne powierzchnie, które można obsadzić zielenią.
Także Straphanger mieszka poza miastem i pracuje w centrum. W drodze do pracy korzysta z kilku środków transportu, które jeżdżą w kilkuminutowych odstępach. Najpierw jedzie swoim samochodem do parkingu park & ride. Tam wsiada do komunikacji miejskiej, a ostatni odcinek do celu pokonuje pieszo. Przesiadki pomiędzy poszczególnymi środkami lokomocji muszą odbywać się bez jakichkolwiek problemów. Dla tego typu osoby dojeżdżającej do pracy, decydujące znaczenie ma komfort. Już dziś kierowcy Audi mogą za pomocą Audi connect wyświetlić na monitorze pokładowym informacje o połączeniach autobusowych i kolejowych w okolicy.
Reverse Commuter mieszka w centrum i dojeżdża do pracy na przedmieściach lub pod daną aglomeracją – w sposób niecykliczny i najczęściej nie stojąc w korkach. Jednak wieczorem, blisko miejsca zamieszkania w śródmieściu, i on może utknąć w korkach. Światła i ruch w godzinach szczytu męczy takiego człowieka, jeszcze zanim zacznie szukać wolnego miejsca do zaparkowania. Audi pracuje nad tym, jak w takich sytuacjach ułatwić mu życie. Zdalne parkowanie w ruchu miejskim umożliwia niezależne nawigowanie samochodem po mieście. To fascynująca perspektywa i tylko jedno z rozwiązań zaprezentowanych przez Audi na targach. Z pomocą filmów i wizualizacji, zwiedzający CES mogą doświadczyć, jak technologie przyszłości, np. powstałe w ramach wstępnych projektów rozwojowych Audi, mogą zaowocować zrównoważoną mobilnością miejską.
– Na całym świecie miasta dynamicznie rosną. Nasze rozwiązania techniczne zmierzają do tego, by spełniać wymagania stawiane przed mobilnością w megametropoliach. Audi connect, Car-to-X, zdalne parkowanie i zdalna jazda, to tylko kilka przyszłościowych rozwiązań, posuwających do przodu pomysły dotyczące połączenia pojazdów i miast w sieć. Jestem przekonany o tym, że w przyszłości samochód jeszcze bardziej niż dzisiaj będzie wchodził w inteligentny kontakt z miastem – stwierdza Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG.
Audi Urban Future Award wspiera dialog z ekspertami i naukowcami w dziedzinie urbanistyki, architektury i planowania metropolii oraz jest źródłem nowych impulsów do dyskusji o mobilność w miastach przyszłości. Od 16 grudnia 2013, do 5 stycznia 2014, wszyscy zainteresowani tymi zagadnieniami mogli oddawać internetowo głos na amerykańskiego kandydata do nagrody Audi Urban Future Award 2014. Tematyka tegorocznej edycji konkursu dotyczy kwestii, jak dalece dane mogą służyć jako instrument do planowania miejskiej mobilności.
W wieczór poprzedzający rozpoczęcie Międzynarodowe Targi Elektroniki Użytkowej CES, Rupert Stadler ogłosił zwycięzców tego plebiscytu: Philipa Parsonsa, urbanistę i założyciela Sasaki Strategies oraz Federica Parolotto, eksperta w dziedzinie mobilności i zarządzającego firmą Mobility in Chain, którzy wygrali dzięki projektowi „Nowy parking online dla mobilności“. W ten sposób wyłoniono pierwszego z czterech potencjalnych laureatów Audi Urban Future Award 2014.
Nagroda Audi Urban Future Award przyznawana jest co dwa lata. W 2014 roku odbędzie się jej trzecia edycja. Konkurs zainicjowano w roku 2010. Audi nagrodzi najlepszą koncepcję w październiku 2014 wyróżnieniem i nagrodą pieniężną w wysokości 100 tys. euro.