W tym roku pod auspicjami FIA (Federation International de l’Automobile) rusza Formuła E – nowa seria wyścigów, w których rywalizować będą bolidy z napędem elektrycznym.
Wszystkie wyścigi serii będą rozgrywane na torach ulicznych zlokalizowanych w centrach miast m.in. w Pekinie, Rio de Janeiro, Los Angeles, Berlinie i Londynie. Na targach CES 2014 (Consumer Electronics Show – Międzynarodowe Targi Elektroniki Użytkowej) w Las Vegas FIA zaprezentowała bolid nowej serii wyścigów pojazdów elektrycznych – Formuły E. Oficjalnym dostawcą opon do pojazdów jest Michelin, który opracowuje innowacyjną „komunikującą się” oponę.
Michelin jako oficjalny partner nowej serii wyścigowej organizowanej pod auspicjami FIA jest w trakcie rozwijania innowacyjnej opony dla nowych, jednoosobowych bolidów elektrycznych. Opony Michelin będą wykorzystywane przez wszystkich zawodników uczestniczących w zawodach przez pierwsze dwa sezony. Pierwsze zawody Formuły E zaplanowane są w Pekinie 13 września 2014 roku.
W tym roku podczas wyścigu ekipy będą raz zmieniać samochód by kontynuować ściganie z naładowanymi akumulatorami, ale już trwają prace nad rozwiązaniem umożliwiającym bezprzewodowe ładowanie aut bez przerw w jeździe.
Opony już przygotowywane przez Michelin na potrzeby wyścigów zostaną wyposażone w elektroniczny chip umożliwiającego bezprzewodowe odczytywanie najważniejszych parametrów opony. „Komunikujące się” opony będą po raz pierwszy w historii wykorzystane w wyścigach samochodów jednoosobowych.
Michelin jest pionierem technologii RFID stosowanej w wybranych oponach do samochodów osobowych i ciężarowych francuskiego producenta. W połowie 2013 roku Michelin zdecydował się bezpłatnie upowszechnić wszystkie swoje patenty związane z RFID, aby w ten sposób przyspieszyć przyjęcie międzynarodowego standardu technologii.
– Technologia RFID daje użytkownikom szereg możliwości, od łatwej identyfikacji konkretnej opony, aż po uzyskiwanie danych dotyczących warunków pracy ogumienia – m.in. temperatury i ciśnienia. Innowacja Michelin umożliwia zbieranie i analizowanie informacji przez cały cykl życia opony” – mówi Serge Grisin, dyrektor ds. sportów samochodowych Michelin.
Aby zoptymalizować zużycie energii i ułatwić transfer technologii opracowanych na potrzeby sportów motorowych do samochodów osobowych, opony Michelin do elektrycznych bolidów mają średnicę 18 cali. Tym samym Formuła E będzie pierwszą klasą jednomiejscowych samochodów wyścigowych wykorzystującą opony o tym rozmiarze.
Kolejnym elementem mającym ułatwić transfer nowoczesnych technologii z torów wyścigowych jest niezwykła wszechstronność nowych opon. Kształt bieżnika został opracowany tak, aby zapewnić maksymalne osiągi zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Ponieważ kierowcy Formuły E podczas jednego wyścigu, uwzględniając jazdy testowe i kwalifikacje, będą mogli wykorzystać tylko jeden komplet opon, Michelin specjalną uwagę poświęcił żywotności nowych opon.
– Zakończyliśmy pierwszy etap rozwoju nowej opony, a jego rezultaty są bardzo obiecujące. Prace przebiegają zgodnie z planem i jesteśmy przekonani, że opona zapewni niezwykłą wszechstronność i wysokie osiągi, co było najważniejszym wyzwaniem, jakie postawiliśmy sobie na początku – mówi Serge Grisin.