CES 2014: FORMUŁA E – BOLIDY Z OPONAMI MICHELIN

Renault 1_53221

W tym roku pod auspicjami FIA (Federation International de l’Automobile) rusza Formuła E – nowa seria wyścigów, w których rywalizować będą bolidy z napędem elektrycznym.

Wszystkie wyścigi serii będą rozgrywane na torach ulicznych zlokalizowanych w centrach miast m.in. w Pekinie, Rio de Janeiro, Los Angeles, Berlinie i Londynie. Na targach CES 2014 (Consumer Electronics Show – Międzynarodowe Targi Elektroniki Użytkowej) w Las Vegas FIA zaprezentowała bolid nowej serii wyścigów pojazdów elektrycznych – Formuły E. Oficjalnym dostawcą opon do pojazdów jest Michelin, który opracowuje innowacyjną „komunikującą się” oponę.


Zobacz także:
CES 2014
OPONY


Michelin jako oficjalny partner nowej serii wyścigowej organizowanej pod auspicjami FIA jest w trakcie rozwijania innowacyjnej opony dla nowych, jednoosobowych bolidów elektrycznych. Opony Michelin będą wykorzystywane przez wszystkich zawodników uczestniczących w zawodach przez pierwsze dwa sezony. Pierwsze zawody Formuły E zaplanowane są w Pekinie 13 września 2014 roku.

Renault 2_53221

W tym roku podczas wyścigu ekipy będą raz zmieniać samochód by kontynuować ściganie z naładowanymi akumulatorami, ale już trwają prace nad rozwiązaniem umożliwiającym bezprzewodowe ładowanie aut bez przerw w jeździe.

Opony już przygotowywane przez Michelin na potrzeby wyścigów zostaną wyposażone w elektroniczny chip umożliwiającego bezprzewodowe odczytywanie najważniejszych parametrów opony. „Komunikujące się” opony będą po raz pierwszy w historii wykorzystane w wyścigach samochodów jednoosobowych.

Michelin jest pionierem technologii RFID stosowanej w wybranych oponach do samochodów osobowych i ciężarowych francuskiego producenta. W połowie 2013 roku Michelin zdecydował się bezpłatnie upowszechnić wszystkie swoje patenty związane z RFID, aby w ten sposób przyspieszyć przyjęcie międzynarodowego standardu technologii.

Formula E_3

– Technologia RFID daje użytkownikom szereg możliwości, od łatwej identyfikacji konkretnej opony, aż po uzyskiwanie danych dotyczących warunków pracy ogumienia – m.in. temperatury i ciśnienia. Innowacja Michelin umożliwia zbieranie i analizowanie informacji przez cały cykl życia opony” – mówi Serge Grisin, dyrektor ds. sportów samochodowych Michelin.

Aby zoptymalizować zużycie energii i ułatwić transfer technologii opracowanych na potrzeby sportów motorowych do samochodów osobowych, opony Michelin do elektrycznych bolidów mają średnicę 18 cali. Tym samym Formuła E będzie pierwszą klasą jednomiejscowych samochodów wyścigowych wykorzystującą opony o tym rozmiarze.

Formula E_2

Kolejnym elementem mającym ułatwić transfer nowoczesnych technologii z torów wyścigowych jest niezwykła wszechstronność nowych opon. Kształt bieżnika został opracowany tak, aby zapewnić maksymalne osiągi zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Ponieważ kierowcy Formuły E podczas jednego wyścigu, uwzględniając jazdy testowe i kwalifikacje, będą mogli wykorzystać tylko jeden komplet opon, Michelin specjalną uwagę poświęcił żywotności nowych opon.

– Zakończyliśmy pierwszy etap rozwoju nowej opony, a jego rezultaty są bardzo obiecujące. Prace przebiegają zgodnie z planem i jesteśmy przekonani, że opona zapewni niezwykłą wszechstronność i wysokie osiągi, co było najważniejszym wyzwaniem, jakie postawiliśmy sobie na początku – mówi Serge Grisin.

Formula E_1