CES 2013: AUDI I SYSTEMY OŚWIETLENIOWE

Audi 19_AT130001

Oświetlenie samochodowe to dziedzina w której Audi od lat zajmuje wiodącą pozycję na rynku. Jako jeden z niewielu producentów, już dziś w kilku swoich modelach oferuje reflektory diodowe.

Nowoczesne systemy oświetleniowe prezentuje Audi na targach elektronicznych Consumer Electronics Show 2013 (CES) w Las Vegas.


Zobacz także:
CES 2014
TECHNIKA


Oświetleniowe technologie przyszłości rozwijane przez Audi są sterowane całkowicie elektronicznie. Marka konsekwentnie wprowadza kolejne innowacje w zakresie technologii oświetlenia. Diodowe światła do jazdy dziennej czy reflektory całkowicie diodowe są dostępne w wielu modelach. Reflektory to jeden z bardziej wyrazistych elementów stylistyki niermieckiego producenta. Są nie tylko charakterystyczne i rozpoznawalne, ale również dzięki swemu technicznemu zaawansowaniu, w dużym stopniu przyczyniają się do zapewnienia aktywnego bezpieczeństwa.

Rozwiązania takie jak funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów, już dziś reagują na warunki zewnętrzne oraz na innych uczestników ruchu drogowego.

Funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light, jest zintegrowana z reflektorami ksenonowymi Xenon plus. Jej sterownik reguluje ustawienie modułów reflektorów ksenonowych w taki sposób, że światło samoczynnie dostosowuje się do jazdy w terenie zabudowanym, poza nim oraz na autostradzie. Kąt ustawienia reflektorów kierowca może zaprogramować również sam.

Charakteryzują się dalszym zasięgiem, szerszym promieniem wiązki i zredukowaną siłą świecenia. Istotną funkcją jest płynna regulacja zasięgu wiązki. Kamera wideo rozpoznaje światła pojazdów jadących przed naszym pojazdem lub zbliżających się z przeciwka, a sterownik odpowiednio dopasowuje zasięg reflektorów naszego samochodu, cały czas maksymalnie oświetlając drogę.

Przełomem technicznym wdrożonym przez Audi, jest zintegrowanie sterownika reflektorów z systemem nawigacji MMI Navigation plus. System nawigacji z wyprzedzeniem odczytuje dane o drodze i przekazuje je do sterownika reflektorów. Dzięki temu, światła do jazdy po autostradzie uaktywniają się już podczas wjeżdżania na nią, oferując zwiększony zasięg. Przed skrzyżowaniami system samodzielnie włącza kierunkowskazy, a w krajach takich jak np. Anglia dostosowuje reflektory do jazdy lewostronnej.

Diodowe światła do jazdy dziennej i tylne

Światła do jazdy dziennej wykonane z białych diod pojawiły się po raz pierwszy w modelu Audi A8 W12. Dziś, w najróżniejszej formie dostępne są w każdym modelu. W reflektorach Audi A1 użyto po dwie diody przesyłające światło do światłowodu. Również w Audi A7 Sportback, w przypadku opcjonalnych reflektorów diodowych, światło do jazdy dziennej ma układ linearny, wytwarzane jest jednak przez 18 pojedynczych diod i moduł wykonany z tworzywa sztucznego.

Audi montuje diodowe światła tylne. Diody świateł błyskawicznie osiągają pełną moc świecenia. Jeśli musimy gwałtownie zahamować, kierowca pojazdu poruszającego się za naszym Audi zyskuje dzięki temu cenne ułamki sekundy.

Kierunkowskazy ze zdynamizowanym sygnalizowaniem

Przy okazji liftingu sportowego modelu R8, Audi wprowadziło niedawno do produkcji seryjnej kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych kierunkowskazów, sygnalizują one manewry w inny, lecz bardzo czytelny sposób. Diody dynamicznie pulsującego kierunkowskazu zapalają się sekwencyjnie i blokowo, od wewnątrz do zewnątrz, w kierunku skręcania. Taki sposób sygnalizacji to jasna informacja dla innych uczestników ruchu drogowego.

Kierunkowskazy zbudowane są z 30 połączonych szeregowo diod świetlnych, ułożonych w siedmiu segmentach, włączanych sekwencyjnie w odstępach 150 milisekund.

Reflektory diodowe

Od czasu ich wprowadzenia w sportowym modelu Audi R8, producent coraz częściej je stosuje – dziś nawet w nowej serii A3. Dzięki temperaturze barwowej 5,5 tysiąca kelwinów światło diodowe przypomina światło dzienne, dlatego nie męczy oczu kierowcy. Diody prawie w ogóle nie wymagają konserwacji, a ich żywotność jest równa żywotności pojazdu. Charakteryzują się dodatkowo niewielkim poborem energii. Światła mijania czerpią zaledwie ok. 40 W na jednostkę, pięć procent mniej niż najefektywniejsze dotąd reflektory ksenonowe Xenon plus. Zupełnie nowa jest stylistyka reflektorów. Konstruktorzy Audi zastosowali dodatkowo otwory wentylacyjne sprawiające, że diody oddają wytwarzane przez siebie ciepło szybie obudowy reflektorów, aby zimą nie zalegał na niej śnieg czy warstwa lodu.

Technologie oświetlenia – przyszłość

Audi już dziś prowadzi prace nad technologiami które będą wdrażane za kilka a nawet kilkanaście lat. Światła będą jeszcze lepiej reagować na warunki otoczenia. Będą się też integralnie i wszechstronnie komunikować z samochodem i będą w pełni sterowane elektronicznie.

Audi Matrix to projekt diodowych reflektorów wykonanych z użyciem najnowszych rozwiązań technicznych. Stosowana tu zasada „Matrix Beam“, polega na podziale diodowych świateł drogowych na wiele pojedynczych segmentów. Małe, pojedyncze diody, współpracujące z połączonymi szeregowo soczewkami lub reflektorami, zapewniają niezwykle precyzyjne oświetlenie drogi. Informacji dostarcza im kamera, system nawigacji i zespół czujników. Jeśli w polu kamery znajdą się inne pojazdy, reflektory diodowe Audi Matrix zareagują włączeniem odpowiednich segmentów. W trudnych sytuacjach reflektory mogą nawet oświetlić przestrzeń między kilkoma pojazdami. Przed zakrętami światła drogowe reagują na dane nawigacji jeszcze zanim kierowca wykona ruch kierownicą.

W laserowych światłach tylnych źródłem światła są diody laserowe, dające jadącemu za nami pojazdowi jasny i zrozumiały sygnał. We mgle lub podczas ulewnego deszczu, półokrągła forma (zachowana podczas dobrej widoczności) zamienia się w trójkąt – działają tutaj jak duży… trójkąt ostrzegawczy.

Technologia OLED (organic light emitting diode – dioda elektroluminescencyjna) to kolejny obszar badań. W przeciwieństwie do obecnie stosowanych diod, zbudowanych z kryształów półprzewodnikowych, wykonane są one z materiału organicznego. Doskonale nadają się do użytku we wnętrzu samochodów oraz w światłach tylnych. Zareagują na przykład na podchodzącego do własnego samochodu kierowcę, będą się wraz z nim poruszać i pokażą mu istotne kontury lub klamkę drzwi.

Jedną z najbardziej zaawansowanych koncepcji jest projekt nazwany „The Swarm“. Zgodnie z nim, inżynierowie Audi zamienili tył pojazdu w jedną, dużą powierzchnię świetlną. Na niej, niczym ryby w sieci, migoczą małe punkty świetlne. Ruchy czerwonych punktów odpowiadają ruchowi pojazdu. Gdy auto skręca w prawo, punkty również płyną na prawo. Podczas hamowania, w szybkim tempie płyną wprzód. Im szybciej jedzie samochód, tym prędzej poruszają się diody.

Przedmiotem zainteresowania Audi jest również inny wariant technologii OLED tzw. AMOLED (active matrix organic light emitting diode), czyli ulepszona wersja technologii OLED, zaczerpnięta z elektroniki użytkowej. Audi wykorzystuje ją np. w Audi R18 e-tron quattro. W kokpicie napędzanego elektrycznie wyścigowego samochodu, system składający się z kamery i monitora zastępuje lusterko wsteczne. Rozwiązane to miało swój debiut w sportowych bolidach Audi, które wystartowały w dwudziestoczterogodzinnym wyścigu Le Mans.

W Audi R18 e-tron quattro, które nie posiada tylnego okna, w podsufitce zamontowano wykonany w technologii AMOLED wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. Jego ekran ma przekątną 6,8 cala, a każdym z jego ponad 600 tys. pikseli można sterować osobno. Wyświetlacz oferuje dziesięciokrotne lepszy kontrast i zużywa ok. 30 procent mniej energii niż porównywalny monitor LCD, a włącza się niezależnie od temperatury otoczenia zaledwie w przeciągu kilku mikrosekund. Razem z elementami mechanicznymi wyświetlacz ma grubość tylko siedmiu milimetrów.

Małą i lekką kamerę umieszczono z tyłu Audi R18 e-tron quattro, poniżej krawędzi dachu. Jej osłona posiada ogrzewanie zapobiegające oszronieniu i oblodzeniu. Dzięki wysokiemu zakresowi ok. 130 dB, kamera rejestruje zmiany kontrastu w zakresie takim jak ludzkie oko. Jej obiektyw o średnicy kilku milimetrów, ma znacznie szersze pole zasięgu niż zwykłe lusterko wsteczne.

Sterownik systemu, odpowiedzialny za zasilanie w energię elektryczną, tak oblicza kolory i wartości kontrastu danych dostarczanych przez kamerę, że powstały na wyświetlaczu obraz posiada doskonałą jakość i jest bogaty w detale. W ciemności sterownik zapobiega oślepianiu przez inne samochody.