Choć kierowcy mają różne preferencje, to w ujęciu ogólnym na niektóre marki i modele wciąż jest większy popyt niż na inne.
Z tego względu od lat są one celem dla oszustów, którzy manipulują przebiegiem i ukrywają wady. Analiza przeprowadzona w 2024 r. przez carVertical ujawniła, że najczęściej wyszukiwanym samochodem w Polsce pozostaje nadal Audi A4.
Zobacz także:
LEXUS: NIŻSZE CENY HYBRYD PLUG-IN Z 2025 ROKU PRODUKCJI
Niemieckie samochody dominują na liście najpopularniejszych modeli
Chociaż – podobnie jak w 2023 roku – Audi A4 pozostało najczęściej wyszukiwanym modelem na platformie carVertical, to udział procentowy zapytań klientów spadł z 5,1% w 2023 r. do 3,2%. Wskazuje to na przesunięcie zainteresowania klientów carVertical w stronę innych modeli, takich jak Opel Astra czy BMW serii 3.
Wśród samochodów, które polscy kierowcy najczęściej sprawdzali w bazie carVertical wciąż dominują marki niemieckie. 8 na 10 najczęściej weryfikowanych modeli w Polsce zostało wyprodukowanych w Niemczech. Na czele statystyk stoi Audi A4 (3,2% wszystkich sprawdzeń historii samochodu w kraju). Za nim uplasowały się kolejno: Opel Astra (3%), BMW serii 3 (3%), Volkswagen Golf (2,4%), BMW serii 5 (2,2%), Volkswagen Passat (2,1%), Audi A6 (2,1%), Skoda Octavia (2,1%), Opel Insignia (1,9%) i Ford Focus (1,6%).
Polskich konsumentów niezmiennie fascynują niemieckie marki samochodów. Audi A4 jest cenione za dynamikę, wysokiej jakości wykończenie wnętrza i niską utratę wartości. Duży popyt jest niepisaną gwarancją wysokiej wartości rezydualnej, co czyni go najlepszym wyborem dla kupujących, którym zależy na dobrych osiągach i korzystnej odsprzedaży za kilka lat – powiedział Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny w carVertical
W powszechnej opinii po niemieckie samochody sięgają głównie młodzi i początkujący kierowcy, ponieważ są one symbolem statusu i zapewniają sportowe wrażenia z jazdy. W praktyce kupują je również starsi nabywcy.
Starsi i bardziej doświadczeni klienci, dla których priorytetem jest niezawodność i komfort, koncentrują się na marce Audi, bo ta oferuje sprawdzoną technologię w bardziej luksusowym pakiecie. Koncepcja „niemieckiej jakości” stale jest obecna zarówno w Polsce, jak i w Czechach i to niezależnie od faktu, że w wielu przypadkach auta BMW czy Audi nie różnią się technicznie od swoich europejskich, a nawet azjatyckich konkurentów, zwłaszcza marek takich jak Kia i Hyundai – powiedziała Karolína Topolová, CEO w AAA AUTO
3 na 4 samochody BMW miały szkody w przeszłości
Chociaż użytkownicy poszukują niemieckich modeli, ostatecznie nie zawsze okazują się one idealnym wyborem, bo często są to powypadkowe egzemplarze.
Statystycznie największe ryzyko zakupu auta powypadkowego wiąże się z wyborem BMW serii 5 – 77,3% modeli serii 5 sprawdzonych przez carVertical miało w historii odnotowane uszkodzenia.
Za serią 5 uplasowały się kolejno BMW serii 3 (75,1%), Audi A6 (69,5%), Volkswagen Passat (67,3%), Škoda Octavia (68,0%), Volkswagen Golf (65,8%), Ford Focus (64,7%), Audi A4 (63,7%), Opel Insignia (61,2%) i Opel Astra (56,4%).
Audi A6 miało najwyższą średnią wartość szkody – 5 287 EUR, podczas gdy Škoda Octavia – najniższą (2 934 EUR).
W ubiegłym roku Polska zanotowała gwałtowny wzrost importu samochodów z USA, przy czym wiele pojazdów przyjechało uszkodzonych lub w złym stanie technicznym. Niektóre z nich naprawiono fachowo i odsprzedano, ale pozornie bezbłędna odbudowa może zmylić nawet profesjonalistów. To sprawia, że szczegółowy raport historii samochodu jest niezbędny zarówno dla indywidualnych nabywców, jak i dealerów, zapewniając wgląd w przeszłość pojazdu – komentował Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny w carVertical
Uznani dealerzy zazwyczaj sprawdzają historię pojazdu, aby móc przedstawić ją zainteresowanym nabywcom. Pojazdy sprzedawane bez sprawdzenia historii mogą niestety mieć ukryte wady, które w dłuższej perspektywie przysporzą problemów nowemu właścicielowi.
Cofanie licznika przebiegu nie wychodzi z mody
Cofanie licznika jest odwieczną tradycją nieuczciwych sprzedawców samochodów i w tej kwestii nadal nic się nie zmieniło. Wiele samochodów w Polsce ma zafałszowany przebieg, dlatego kupujący powinni zachować ostrożność podczas poszukiwania kolejnego pojazdu.
W tej kategorii – ze statystycznego punktu widzenia – najbardziej ryzykownym samochodem jest Audi A6 – 5,17% modeli sprawdzonych na carVertical miało spreparowany licznik kilometrów. Za Audi uplasowały się kolejno Opel Insignia (5,16%), BMW serii 5 (5,13%), BMW serii 3 (4,6%) i Audi A4 (4,7%).
W przypadku Audi A6 największa była także skala cofnięcia licznika – średnio 91 869 km.
Sprawdzenie historii samochodu jest konieczne jeśli chcemy upewnić się, że przebieg jest prawdziwy. Jeśli licznik cofnięto, może się okazać, że klient przepłaci podczas transakcji, a później będzie ponosił wyższe koszty serwisowania. Szybkie sprawdzenie historii pojazdu może zaoszczędzić pieniądze i wiele bólu głowy. Ponadto, zawsze warto odbyć jazdę próbną i dokonać fizycznych oględzin w sprawdzonym warsztacie samochodowym – Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical