Podczas targów Caravan Salon w Düsseldorfie Mercedes-Benz zaprezentuje nowe Marco Polo – kompaktowego kampera, który stylowy design łączy z maksymalną praktycznością.
Jego wnętrze imponuje przytulną atmosferą, niezrównanym komfortem i wysoką jakością wykończenia, przywodzącą na myśl ekskluzywny salon. Równocześnie Marco Polo, opracowane w ramach długoletniej współpracy marki z firmą Westfalia, przekonuje zdolnościami praktycznymi – od schowków i konfiguracji foteli aż do wyposażenia turystycznego.
Zobacz relacje z poprzednich wypraw w dziale:
TURYSTYKA
UŻYTKOWE
Nowe Marco Polo bazuje na Klasie V, a jego kabina wyróżnia się wysokiej próby materiałami, nienagannym wykończeniem, ponadczasowym wzornictwem oraz harmonijną kolorystyką. W rezultacie zapewnia wrażenie zaskakującej przestronności. Wydajne silniki, komfortowe i sprężyste zawieszenie, wzorowy poziom bezpieczeństwa, kompaktowe wymiary karoserii oraz znakomita zwrotność sprawiają, że Marco Polo wyśmienicie nadaje się zarówno do długich podróży, jak i do codziennej eksploatacji w mieście.
Przytulna atmosfera i praktyczność
Funkcjonalność w wyszukanym stylu – oto wizytówka nowego Marco Polo. Wrażenie przestronności podkreśla porcelanowy odcień podsufitki i bocznych paneli. Siedzenia mogą być pokryte tkaniną Santiago w kolorze beżowym lub czarnym albo beżową skórą Lugano. Wytrzymałe, łatwe do utrzymania w czystości pokrycie podłogi przywodzi na myśl pokład jachtu, a jego tonacja kontrastuje z wybranym kolorem tapicerki – może być jasna lub ciemna.
Również meble są utrzymane w odcieniu porcelanowym, złamanym ozdobnymi dodatkami pokrytymi fortepianową czernią. Biegną one od aneksu kuchennego za fotelem kierowcy przez całą szerokość szafek aż do tylnego pasa, a z przodu mają swoją kontynuację na desce rozdzielczej. Tym samym część mieszkalna tworzy z kokpitem harmonijną całość. Przytulną atmosferę może dopełnić opcjonalne, nastrojowe oświetlenie LED-owe, zamontowane poniżej dolnej krawędzi mebli kuchennych. We wnętrzu zastosowano zresztą wyłącznie diody LED. Dwie lampy główne, cztery lampki do czytania i dwa ruchome źródła światła pod dachem zapewniają najlepszą możliwą iluminację.
Moduł kuchenny składa się z dużej, samozamykającej się szuflady z wysuwanym blatem, dwóch mniejszych, samozamykających się szuflad, które można otwierać także po rozłożeniu łóżka, oraz dużego schowka z przesuwnymi drzwiami. Dwa palniki gazowe i zlew zasłaniają łatwe do czyszczenia pokrywy wykonane z odpornego na uderzenia szkła – gdy są podniesione, przepuszczają światło dostające się przez okno. W tylnej części kabiny podróżujący mają do dyspozycji dużą garderobę z przesuwnymi drzwiami, drążek na wieszaki oraz podświetlane, składane lustro.
Aby wygospodarować dodatkową przestrzeń, rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem jest przymocowany do modułu kuchennego i przesuwa się na szynie. Zmieszczą się przy nim nawet cztery osoby – dwie na kanapie, a dwie na przednich fotelach, które można obracać o 180 stopni. Po złożeniu stół zajmuje pionową pozycję obok kanapy.
Aneks kuchenny jest w pełni wyposażony – ma dwa palniki gazowe, zlew i lodówkę kompresorową o pojemności 40 l i temperaturze chłodzenia do -20 st. Celsjusza. Zbiornik na świeżą wodę ma objętość 38 l, a na ścieki – 40 l. Oba zamontowano we wnętrzu, są więc chronione przed mrozem.
Komfort podróży i snu
Dwuosobową tylną kanapę można przesuwać na szynach. Jej elektropneumatycznie pompowane poduszki zapewniają skuteczne podparcie boczne, a dzielone oparcie ma osobną, elektryczną regulację po obu stronach. Za naciśnięciem przycisku w jednej chwil kanapa zamienia się w pojedyncze łóżko o wymiarach 2,03 na 1,13 m. Elektropneumatyczny system automatycznie spuszcza powietrze z bocznych poduszek i podnosi siedzisko, chowając klamry pasów bezpieczeństwa, które mogłyby zakłócać sen. Obracane do góry przedłużenie łóżka można zamienić w wygodny zagłówek.
Kolejne łóżko kryje się w rozkładanym dachu. Wysokiej jakości materac piankowy o wymiarach 2,05 na 1,13 m opiera się na listwowym stelażu ze specjalnych, sprężystych elementów, zapewniających komfortowy sen na całej powierzchni. Do przedniej krawędzi łóżka można przymocować siatkę ochronną dla dzieci.
Podnoszony dach, wykonany z tworzyw wzmacnianych żywicą (GFRP) i zaopatrzony w harmonijkę z nieprzeźroczystej, wodoodpornej tkaniny, może być na życzenie doposażony w nowo opracowany, wyjątkowo cichy napęd elektryczny. Dzięki innowacyjnemu systemowi podnoszenia tylna część dachu unosi się wyżej niż w poprzednim modelu, zapewniając znacznie więcej przestrzeni na nogi. Gdy łóżko nie jest używane, jego stelaż można złożyć – podróżujący w kabinie mają wówczas dodatkowe miejsce nad głowami.
Marco Polo wyróżnia się również standardowym, elektrycznie otwieranym oknem po prawej stronie z tyłu oraz przyciemnianymi szybami i roletami w tylnej części pojazdu. Kabinę można całkowicie zasłonić przed światłem, korzystając z zasłon przednich szyb bocznych oraz szyby czołowej.
Dodatkową niezależność zapewniają dwa krzesła kempingowe i stół do użytkowania na zewnątrz. Podczas podróży są one schowane w torbie mieszczącej się pod przedłużeniem łóżka. Korzystanie z przestrzeni bagażowej ułatwia osobno otwierana tylna szyba oraz elektrycznie sterowana klapa EASY-PACK – oba elementy wyposażenia dostępne są na życzenie.
Bezpieczeństwo i dynamika jazdy
Liczne systemy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa zapewniają wzorowy poziom bezpieczeństwa oraz wysoki komfort jazdy. Do standardowego wyposażenia należą kurtyny powietrzne i boczne poduszki dla podróżujących z przodu, a także systemy Crosswind- Assist (niweluje skutki bocznego wiatru) oraz Attention Assist, ostrzegający kierowcę przed sennością. Opcjonalny układ Active Parking Assist czyni parkowanie nowego kampera równie łatwym, co samochodu kompaktowego. Lista elementów dostępnych na życzenie obejmuje m.in. ułatwiającą manewrowanie kamerę 360 st., systemy Blind Spot i Lane Keeping Assist, Collision Prevention Assist oraz inteligentny system oświetlenia LED ILS – większość występuje w tym segmencie aut po raz pierwszy.
Również pod względem dynamiki i wydajności nowe Marco Polo reprezentuje poziom modeli osobowych. Do jego napędu służy 4-cylindrowy turbodiesel, dostępny w trzech wersjach mocy (100 kW, 120 kW oraz 140 kW). Marco Polo 200 CDI osiąga moc 100 kW (136 KM) i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odmiana 220 CDI generuje 120 kW (136 KM) i 380 Nm, a pod względem zużycia paliwa – średnio jedynie 6,0 l/100 km – jest absolutnym liderem w klasie.
Topowa wersja silnikowa o mocy 140 kW (190 KM) i imponującym maksymalnym momencie obrotowym – 440 Nm – zużywa zaledwie 6,1 l/100 km. W trakcie przyspieszania kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 10 kW (14 KM) i 40 Nm. W rezultacie flagowy model na krótko legitymuje się mocą 150 kW (204 KM) oraz 480 Nm maksymalnego momentu.
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy jest seryjnie uzależnione od prędkości jazdy i ma zmienne przełożenie. Ułatwia to manewrowanie i zapewnia wyjątkową zwinność w ruchu miejskim, a jednocześnie gwarantuje uspokajającą stabilność przy wyższych prędkościach. Dzięki średnicy zawracania równej 11,4 m kamper o długości 5,14 m jest bardziej zwrotny od wielu luksusowych limuzyn. Komfortowe zawieszenie także reprezentuje poziom wygody i precyzji znany z aut osobowych. A przy wysokości 1,98 m Marco Polo może swobodnie przejeżdżać przez wszystkie standardowe bramy garażowe, parkować na parkingach wielopoziomowych i korzystać z myjni – podczas wakacji można z powodzeniem zwiedzać miasta czy miasteczka.