W Gdańsku pasażerowie ZKM Gdańsk mogli przez tydzień korzystać z w pełni elektrycznego autobusu BYD E-bus12 (BYD – Build Your Dreams). Ekologiczny, 12-metrowy autobus chińskiego producenta kursował m.in. na liniach 129, 142, 295.
Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest autobus BYD E-bus12 (po MZA Warszawa, MPK Kraków oraz PKM Jaworzno). W zeszłym roku ZKM Gdańsk testował już jeden elektryczny autobus.
Zobacz także:
UŻYTKOWE
BYD: ELEKTRYCZNY AUTOBUS Z CHIN W KRAKOWIE
ELEKTRYCZNY AUTOBUS TESTOWANY W WARSZAWIE
Po zakończonych testach w Jaworznie w pełni elektryczny autobus BYD wyjechał w trasę do Gdańska. Z godnie z planem pokonał aż 336 km, dojeżdżając do Włocławka i bijąc w ten sposób poprzedni dystans 310 km z Warszawy do Krakowa.
Na trasie bicia rekordu pojawiły się liczne utrudnienia, takie jak niespodziewane w nocy korki (ok. 2 godziny zator na drodze w okolicach Łodzi) oraz ciągłe opady deszczu. Co za tym idzie nie tylko opory toczenia były większe, ale również zużycie energii związane z włączoną przez czas przejazdu klimatyzacją, elektrycznym ogrzewaniem pojazdu i wycieraczkami.
Mimo napotkanych utrudnień, po przejechaniu aż 336 km w deszczu, po zaparkowaniu w miejscu przeznaczenia, autobus dysponował nadal aż 14 proc. baterii! Dla zapewnienia transparencji oraz niezależności przeprowadzanej próby bicia rekordu, ciągły nadzór i patronat rekordu zostały objęte przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy.
Oszczędności na paliwie
Elektryczny autobus BYD nie emituje spalin do środowiska. Przewoźnicy doceniają oszczędność paliwa: może wypracować on rocznie ponad 162 000 zł oszczędności.
Opcjonalnie istnieje możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. BYD E-bus12 ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. Ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii dzięki czemu doładowuje swoje akumulatory podczas zwalniania i hamowania.
Rekordowy zasięg ponad 250 km w miejskich warunkach
BYD E-bus12 osiąga zasięg nawet przekraczający 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Dodatkowo, wcześniejsze testy przeprowadzone w kilku miastach udowodniły, że zasięg ponad 250 km jest osiągalny także w ciężkich warunkach miejskich z włączoną nieustannie klimatyzacją. To rekordowo duży zasięg jak na autobus elektryczny. Czas ładownia baterii uzależniony jest od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w zaledwie 4 godziny.
Elektryczne autobusy BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest ponad 400 elektrycznych autobusów. W pierwszym kwartale 2013 roku BYD E-bus12 uzyskał europejską homologację.