BYD: ELEKTRYCZNY AUTOBUS Z CHIN W KRAKOWIE

BYD 1_215

W Krakowie pasażerowie mogą już korzystać z pełni elektrycznego autobusu BYD K9. Ekologiczny pojazd ma kursować kolejno na kilku liniach o numerach: 116, 109, 124, 164 i 173.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpoczęło testy ekologicznego pojazdu chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams). Krakowianie będą mogli korzystać z w pełni elektrycznego autobusu przez niespełna 2 tygodnie.


Zobacz także:
UŻYTKOWE
ELETRYCZNY AUTOBUS TESTOWANY W WARSZAWIE


Elektryczny autobus BYD K9 pokonał trasę z Warszawy do Krakowa bez konieczności doładowywania. Pojazd wyjechał o godzinie 23.00 z zajezdni MZA przy ul. Włościańskiej w Warszawie i dojechał do zajezdni MPK w Krakowie przy ul. Walerego Sławka ok. godz. 4.45.

Po zatrzymaniu się w krakowskiej zajezdni autobus BYD K9 wykazał możliwość wykorzystania jeszcze 31 proc. pojemności baterii. Co za tym idzie, elektryczny autobus K9 przejechał 310 km po drogach publicznych, zatrzymując się na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz pokonując liczne wzniesienia głównie przed dojazdem do Krakowa zużywając jedynie 69 proc. pojemności swoich akumulatorów. Wynik ten jest sukcesem na skalę światową!

BYD 2_272

Komfort podróży i oszczędności na paliwie

Elektryczny autobus BYD posiada szereg zalet służących zarówno środowisku, użytkownikom komunikacji publicznej jak i przewoźnikowi. Nie emituje spalin do środowiska. Jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego.

Przewoźnicy doceniają oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla BYD K9 można przeliczyć na ok. 50 zł, zaś obecnie oferowane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l./100 km, czyli ponad 200 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 150 km , spalaniu 41l/100 km po 5,2 zł za litr, daje to samych oszczędności niemal 249 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 6 723 zł. Co za tym idzie, jeden elektryczny autobus BYD K9 może wypracować rocznie ponad 80 000 zł oszczędności.

Elektryczny BYD K9 nie emituje spalin, bo jest w pełni elektrycznym. Opcjonalnie istnieje możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy. Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze.

BYD3_ 080

K9 ma też dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii dzięki czemu doładowywuje swoje akumulatory podczas zwalniania i hamowania.

BYD K9 osiąga zasięg nawet przekraczający 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Testy w Warszawie udowodniły, że zasięg ponad 250 km jest osiągalny także w ciężkich warunkach miejskich z włączona nieustannie klimatyzacją.Czas ładownia uzależniony jest od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w zaledwie 3 godzin.

Elektryczne autobusy BYD służą w transporcie publicznym od 2011 roku. W Chinach użytkowanych jest ponad 400 elektrycznych autobusów, z czego w samym tylko Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Chinach wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17 000 000 km.

W pierwszym kwartale 2013 roku BYD K9 uzyskał europejską homologację. To pozwoliło na rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży na naszych rynkach. Pierwszymi krajami w Europie gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują są Holandia (6 autobusów kursuje i 35 zostało zamówionych) i Włochy (Mediolan – 2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki.