BUSAN MOTOR SHOW 2018: KIA NIRO EV CZYLI DEBIUT ELEKTRYKA

kia_niro-ev1

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Busan, Kia Motors zaprezentowała elektryczną odmianę crossovera Niro. Dzięki zasięgowi wynoszącemu 450 kilometrów elektryczne łączy on zalety crossovera i auta z układem napędowym o zerowej emisji.

Sprzedaż modelu w Korei i Europie rozpocznie się już w czwartym kwartale 2018 roku.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE


 

Oprócz Niro EV podczas targów motoryzacyjnych marka prezentuje również dwa inne samochody – Kia SP Concept, po raz pierwszy zaprezentowany podczas AutoExpo w Indiach w 2018 roku, który pokazuje jak w niedalekiej przyszłości będą wyglądały SUV-y koreańskiej marki oraz Kia Stinger GT Wide Body, która debiutowała na SEMA 2017 w Las Vegas w USA. Obydwa auta po raz pierwszy są pokazywane na targach w Korei.

Niro EV, które jest najważniejszą premierą podczas Motor Show w Busan, będzie pełnić wyjątkową rolę w ofercie marki Kia. Jako elektryczny CUV (crossover utility vehicle) Niro EV łączy zalety crossoverów i aut o zerowej emisji bez typowego dla nich ograniczenia jakim jest niewielki zasięg.

kia_niro-ev2

– Soul EV, pierwszy samochód elektryczny marki Kia, zyskał uznanie wśród europejskich nabywców, którzy poszukiwali pojazdów bezemisyjnych. Elektryczne Niro EV wprowadza do oferty samochodów marki Kia już trzecią odmianę silnikową, która cechuje się niskim poziomem emisji. Już niedługo nasi nabywcy w Europie będą mieli do wyboru auta z napędem elektrycznym, hybrydowym i hybrydy typu plug-in. Jak dotąd, połączenie zalet crossovera z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym zaowocowało w Europie sprzedażą ponad 28.000 egzemplarzy Niro w 2017 roku. Dzięki temu Niro należy do najlepiej sprzedających się modeli Kia na europejskim rynku. Niro EV to kolejny model, który dowodzi, że Kia Motors specjalizuje się w dostarczaniu komfortowych, praktycznych i tanich w eksploatacji pojazdów, które będą napędzać wzrost popularności aut o zerowej emisji – powiedział Emilio Herrera, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe.

Niro EV trafi do sprzedaży w Korei i Europie już w IV kwartale tego roku.

Futurystyczny design inspirowany modelem studyjnym Niro EV Concept

Zaprojektowane w centrach designu Kia w Kalifornii w USA i w Namyang w Korei, Niro EV łączy funkcjonalność i atrakcyjność samochodu typu CUV z eleganckim nadwoziem o subtelnych przetłoczeniach. Elektryczne Niro EV różni się od Niro w wersji hybrydowej i hybrydy typu plug-in stylistycznymi detalami na zewnątrz i w kabinie.

kia_niro-ev5

Inspiracją dla stylistów Kia było koncepcyjne Niro EV zaprezentowane na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas w 2018 roku. Wygląd zewnętrzny Niro EV opiera się na koncepcji „Clean and High-tech”. Z przodu, w osłonie w kształcie tygrysiego nosa, zintegrowano port ładowania, z wytłoczonym logo Niro. Przeprojektowane wloty powietrza i nowe światła do jazdy dziennej z diodami LED łączą się z dodatkami w kolorze jasnoniebieskim, które dzięki temu wyróżniają się jeszcze bardziej.

Smukła linia nadwozia i zwężane tylne szyby podkreślają elegancki profil samochodu, w którym uwypuklono muskularne nadkola. Niro EV ma nowe, pięcioramienne, 17-calowe obręcze kół ze stopów aluminium z dwubarwnym wykończeniem, za którymi znajduje się układ hamulcowy wyposażony w system rekuperacji.

Zmodyfikowane tylne zderzaki mają jasnoniebieskie elementy podobne do tych, które znajdują się z przodu. Nowe tylne światła LED nadają Niro EV indywidualny wygląd również po zmroku.

Praktyczne wnętrze

Kabina Niro EV łączy nowoczesny design z dużą przestrzenią i oferuje systemy, którymi wyróżniają się samochody z układem napędowym o zerowej emisji. Zaprezentowane po raz pierwszy wnętrze elektrycznego Niro EV różni się od wnętrza innych wersji Niro wieloma nowymi funkcjami i detalami stylistycznymi.

Deska rozdzielcza ma nowe wykończenie w kolorze jasnoniebieskim, tunel środkowy jest jeszcze bardziej uproszczony. Znajduje się na nim pokrętło do wyboru trybu pracy przekładni – pierwsze tego typu rozwiązanie w samochodach marki Kia.

Niro EV jest wyposażone w nowy rodzaj oświetlenia kabiny, z subtelnym podświetleniem konsoli środkowej i pokrętła do zmiany trybów pracy przekładni. Do wyboru jest sześć kolorów podświetlenia – biały, szary, brązowy, czerwony, zielony i niebieski. Nowe, lakierowane na wysoki połysk elementy w kolorze czarnym i niebieskim znajdują się również na drzwiach, co dodatkowo podkreśla wykończenie w stylu „high-tech”.

kia_niro-ev3

7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centrum deski rozdzielczej, ale zawartość menu zaktualizowano o funkcje związane z elektrycznym napędem. Dzięki temu użytkownicy Niro EV mają możliwość zlokalizowania punktów ładowania oraz monitorowania poziomu naładowania akumulatora i zasięgu auta. Zestaw wskaźników, czyli 7-calowy kolorowy wyświetlacz LCD również jest nowy i oferowany jedynie w Niro EV.

Zapewnia on kierowcy intuicyjny dostęp do wszystkich funkcji i łatwą kontrolę podstawowych parametrów jazdy. Przeprojektowany tunel środkowy zapewnia więcej miejsca na przechowywanie, w tym również półkę z bezprzewodową ładowarką do smartfona. W górnej części deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz, który informuje o stanie naładowania akumulatora i jest widoczny z zewnątrz.

Kia Niro została wprowadzona do sprzedaży w 2016 roku. Elektryczne EV oferuje funkcjonalność. Rozstaw osi Niro EV wynosi 2700 mm. Przestronne wnętrze wszystkim pasażerom oferuje sporo miejsca na nogi, nie brakuje również przestrzeni nad głową i na wysokości ramion.

Nadwozie ma wymiary: szerokość 1805 mm, wysokość 1560 mm, długość 4375 mm. Pojemność bagażnika to 451 litrów wg VDA.

450 kilometrów zasięgu

W Europie Niro zostanie wyposażone w akumulator litowo- polimerowy o wysokiej pojemności, wynoszącej 64 kWh, zapewniający zasięg ponad 450 kilometrów na jednym ładowaniu.

kia_niro-ev4

Po podłączeniu do szybkiej ładowarki o mocy 100 kW potrzeba tylko 54 minut, aby naładować akumulator do 80 proc. Niro EV będzie dostępne także z mniejszym akumulatorem o pojemności 39,2 kWh. Wówczas zasięg na jednym ładowaniu będzie wynosił do 300 kilometrów.

Maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm jest przenoszony na przednie koła przez silnik o mocy 150 kW (204 KM). Niro EV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy. Ponieważ akumulator umieszczono pod podłogą bagażnika, środek ciężkości Niro EV jest położony nisko, co przekłada się na bardzo dobre wrażenia podczas jazdy i gwarantuje dużą stabilność nadwozia.

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy

Niro EV oferuje kierowcom szereg zaawansowanych systemów asystujących, które zwiększają bezpieczeństwo i minimalizują ryzyko kolizji.

Aktywne systemy bezpieczeństwa dostępne w Niro EV obejmują system ostrzegania przed kolizją, inteligentny tempomat z funkcją „stop&go” oraz asystent utrzymania toru jazdy. Lane Following Assist oferuje jazdę autonomiczną drugiego stopnia. System śledzi pojazdy, które znajdują się przed samochodem i rozpoznaje oznakowanie dróg, aby utrzymać Niro EV na pasie ruchu podczas jazdy autostradą.

Przyspieszeniem, hamowaniem i utrzymaniem auta na pasie ruchu z zachowaniem bezpiecznej odległości od poprzedzającego auta steruje elektronika. Lane Following Assist działa w zakresie od 0 do 130 km/h.