Na Targach Motoryzacyjnych w Brukseli Dacia przedstawiła nową jednostkę dwupaliwową, zasilaną benzyną i LPG. Jest to silnik TCe 100 LPG.
Na salonie samochodowym w Belgii zamontowany został pod maską Dustera.
Zobacz także:
Wkrótce będzie również oferowany w Sandero, Sandero Stepway, Loganie i Loganie MCV. Nowy silnik ma zdecydowanie lepsze osiągi, a jednocześnie znacznie niższe zużycie paliwa i emisję CO2.Marka jest jedynym producentem, który oferuje silniki dwupaliwowe (benzyna/ LPG) w całej gamie (z wyjątkiem Dokkera i Lodgy). Motor z LPG jest sprawdzony, łatwy w obsłudze, przystępny cenowo i ekonomiczny w eksploatacji.
Nowa jednostka posiada maksymalny moment obrotowy 170 Nm już od 2000 obr./min. Jest uniwersalna. Emituje o około 10 proc. CO2 mniej niż podobne silniki benzynowe. Dacia proponuje gamę aut LPG w cenie +1000 zł (vs. silnik 1.0 TCe 100). GAz LPG jest zdecydowanie niższy – nawet o połowę w stosunku do ceny benzyny czy oleju napędowego.
Średnie zużycie paliwa silnika LPG jest co prawda nieco wyższe, ale mimo to koszt paliwa w przeliczeniu na kilometr jest niższy nawet o 30 proc. w przypadku silników benzynowych i o 8 proc. w przypadku silników wysokoprężnych.
Mobilność bez ograniczeń
Samochód może jeździć zarówno na benzynie, jak i na LPG. Ma dwa oddzielnie zbiorniki – jeden na benzynę, drugi na gaz. Zasięg samochodu na dwóch pełnych zbiornikach wynosi łącznie ponad 1000 km. Układ LPG w samochodach Dacii jest montowany bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym. Oznacza to prostą procedurę zamówienia, bez wydłużenia okresu oczekiwania na samochód i jedną gwarancję na samochód i układ LPG oraz możliwość napraw i serwisowania samochodu w jednej sieci.
Silnik benzynowy już od początku był zaprojektowany do zasilania gazem LPG. Dodatkowy zbiornik LPG jest wykonany z wytrzymałej blachy stalowej. Jest montowany w miejscu koła zapasowego, dzięki czemu nie było konieczności modyfikacji zbiornika benzyny. Zawór odcinający, układ ograniczający napełnienie zbiornika do 80 proc., ogranicznik przepływu, elektrozawór i zawór bezpieczeństwa zapewniają bezpieczeństwo układu.
W Unii Europejskiej jeździ blisko 15 milionów samochodów na gaz (LPG). Na całym świecie jest ich 26 milionów.
Dacia oferuje samochody na LPG od 2010 roku. Dowodem niezawodności tej technologii jest trzyletnia gwarancja (lub do 100 000 km przebiegu).
Prosta technologia
Działanie systemu jest z punktu widzenia kierowcy bardzo proste. Przełączenie zasilania z benzyny na LPG lub odwrotnie może mieć miejsce na dwa sposoby: ręcznie – w dowolnym momencie za pomocą przełącznika umieszczonego w kabinie (wybrany tryb zostanie również zachowany przy następnym włączeniu silnika) lub automatycznie – po opróżnieniu zbiornika LPG. Specjalny wskaźnik poziomu LPG pozwala kontrolować poziom gazu w zbiorniku.
Napełnianie zbiornika jest łatwe i szybkie. Trwa zaledwie dwie minuty. Kolejną zaletą fabrycznie montowanego układu jest zachowanie takiej samej pojemności bagażnika jak w samochodzie z silnikiem benzynowym.
– W odpowiedzi na wyzwanie, jakim jest transformacja energetyczna, Dacia proponuje ofertę prostych w obsłudze i ekonomicznych wersji LPG, które obniżają zużycie paliwa i emisję CO2. Proponowane rozwiązanie doskonale wpisuje się w podejście marki Dacia, która stawia na niezawodność i przystępność cenową. Przyczyni się również do spełnienia zobowiązania podjętego przez Grupę Renault, która planuje zmniejszyć swój ślad węglowy o 25% w 2022 roku w porównaniu do 2010 roku – powiedział Mihai Bordeanu, dyrektor marketingu Dacii.