Podczas salonu samochodowego w Brukseli, Ford zaprezentował kolejną wersję Mondeo nowej generacji – wariant kombi z napędem hybrydowym, z nowymi eleganckimi detalami stylizacji nadwozia i wnętrza.
Nowy Ford Mondeo Hybrid stanowi ciekawą ofertę w swoim segmencie, a ulepszony napęd benzynowo- elektryczny zapewnia wygodnie i oszczędne podróżowanie.
Zobacz także:
Adaptacyjny tempomat (ACC) został wzbogacony o funkcję Stop & Go i wraz z inteligentnym ogranicznikiem prędkości, ułatwiającym jazdę po autostradzie i w korkach, stanowi uzupełnienie zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę.
– Ford Mondeo Hybrid oferuje wyjątkowe wrażenia z jazdy dzięki ulepszonej automatycznej skrzyni biegów i zdolności bezgłośnego ruszania. Spodziewamy się, że z racji niskiego poziomu emisji CO2 silnika benzynowego, ponad 50 procent klientów wybierze Mondeo w wersji Hybrid. Jednocześnie wprowadzamy całkowicie nowy silnik Diesel z technologią SCR (selektywnej redukcji katalitycznej, aby spełnić, a nawet przewyższyć najnowsze normy emisji spalin Euro 6d. Będzie on oferowany z całkowicie nową, 8-biegową automatyczną skrzynią biegów – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe.
Ford Mondeo jest produkowany w najnowocześniejszej fabryce Foda w Walencji w Hiszpanii. Model czwartej generacji debiutował w 2015 roku i do tej pory sprzedano ponad 250 000 egzemplarzy.
Funkcjonalność kombi, wydajność hybrydy
Mondeo Hybrid kombi umożliwi klientom, poszukującym większej przestrzeni ładunkowej, czerpanie korzyści z elektrycznego układu napędowego bez obawy o zasięg. Zarówno w wersji kombi, jak w czterodrzwiowej, mowy model dysponujący systemem rekuperacji energii, może poruszać się w trybie preferującym napęd elektryczny, oferując bezgłośną pracę i wyjątkową sprawność, szczególnie w mieście, gdy ruch uliczny wymusza częste zatrzymywanie się.
Najnowsze oprogramowanie sterujące pracą napędu Mondeo Hybrid umożliwia płynną, liniową reakcję na pedał przyspieszenia. Ulepszony system sterowania układem napędowym jeszcze lepiej wykorzystuje moment obrotowy silnika, zapewniając większą oszczędność paliwa i lepsze osiągi – płynnie reguluje przełożenia, aby wykorzystać jak najwyższą wartość momentu w jak najniższym zakresie obrotów silnika.
Napęd hybrydowy zapewnia moc maksymalną 187 KM i wykorzystuje silnik elektryczny do wspomagania pracującego w cyklu Atkinsona, opracowanego dla tego zespołu napędowego, 2 litrowego silnika benzynowego. Samochód jest wyposażony także w generator, umożliwiający ładowanie rekuperacyjne akumulatora litowo-jonowego o pojemności 1,4 kWh oraz w automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów.
Technologia hamowania regeneracyjnego pozwala na odzyskiwanie do 90 procent energii normalnie traconej podczas hamowania i wykorzystanie tej energii do doładowania akumulatora, przyczyniając się do niskiego poziomu emisji CO2 (96 g/km) i zużycia paliwa od 4,2 l/100 km w przypadku wersji czterodrzwiowej i przewidywanej emisji CO2 od 101 g/km i zużycia paliwa od 4,4 l/100 km dla wersji kombi.
Inne rozwiązania zapewniające wydajność i komfort jazdy obejmują:
• iInterfejs SmartGauge do monitorowania zużycia paliwa i energii oraz innych funkcji, jak m.in. układu Brake Coach, który wspomaga system hamowania rekuperacyjnego i pozwala dostarczyć więcej energii do akumulatora,
• wspomagany elektrycznie układ kierowniczy, elektrycznie napędzana sprężarka klimatyzacji, układ chłodzenia silnika oraz układy podciśnieniowe, znacznie zmniejszają obciążenie silnika,
• specjalnie opracowany system odzyskiwania ciepła ze spalin, umożliwiający szybsze nagrzewanie kabiny.
Nadwozie Mondeo Hybrid kombi oferuje pojemność bagażnika 403 litrów, która po złożeniu tylnych siedzeń może wzrosnąć do 1508 litrów. Z kolei płaska podłoga ułatwia załadunek i przewożenie dużych i nieforemnych przedmiotów. Pod podłogą bagażnika są ukryte dodatkowe schowki.
Topowa wersja Mondeo Hybrid Vignale jest obecnie oferowana zarówno w nadwoziu kombi, jak i w wersji czterodrzwiowej.
Mocny i wyrafinowany
Wprowadzony do gamy Mondeo 2,0-litrowy silnik wysokoprężny EcoBlue, oferuje moment obrotowy, moc i osiągi typowe dla silników o większej pojemności, a jednocześnie zużycie paliwa i niską emisję CO2 na poziomie silników o mniejszych pojemnościach skokowych.
2.0-litrowy silnik diesla EcoBlue jest dostępny w trzech wariantach:
• 120 KM, oferuje zużycie paliwa 117 l/2 km i emisję CO4.5 od 100 g/km;
• 150 KM, oferuje zużycie paliwa 118 l/2 km i emisję CO4.5 od 100 g/km;
• 190 KM, oferuje zużycie paliwa 130 l/2 km i emisję CO4.9 od 100 g/km.
Zintegrowany układ dolotowy ze szlifowanymi kanałami celem optymalizacji „oddychania” silnika, turbosprężarka o niskiej bezwładności, która wzmacnia moment obrotowy w niskim zakresie obrotów; wysokociśnieniowy, szybciej reagujący układu wtrysku paliwa, który pracuje ciszej i precyzyjniej podaje paliwo, niż wycofywane 2,0-litrowe silniki Diesla TDCi, pomagają spełnić najnowsze normy emisji spalin Euro 6d Temp. Standardowy katalizator selektywnej redukcji spalin wpływa na obniżenie emisji związków azotu.
Nowa ośmiostopniowa automatyczna skrzynia – oferowana z 2,0-litrowymi silnikami EcoBlue o mocy 150 KM i 190 KM – została zaprojektowana tak, aby jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa, zapewnić dynamiczną pracę oraz płynną i szybką zmianę biegów.
Funkcje skrzyni biegów:
• Adaptacyjne mapy zmiany biegów, dobierane na podstawie oceny indywidualnego stylu jazdy, aby zoptymalizować momenty zmiany biegów. System może identyfikować sytuacje takie jak wjeżdżanie pod górę, zjazdy ze wzniesień, czy szybkie pokonywanie zakrętów i odpowiednio dostosowywać zmiany biegów, aby zapewnić bardziej stabilną, pasjonującą i dynamiczną jazdę,
• Kontrola adaptacyjnej zmiany biegów (Adaptive Shift Quality Control), która bierze pod uwagę informacje o pojeździe i środowisku ruchu, aby odpowiednio dostosować ciśnienia sprzęgieł w celu zapewnienia płynnej zmiany biegów. Ten sam system może również dostosować płynność zmiany biegów do stylu jazdy.
Dostępna jest również sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, a Mondeo z 2,0-litrowym silnikiem EcoBlue może być wyposażone w inteligentną technologię napędu na cztery koła. Zespół sensorów dokonuje pomiarów warunków na drodze i w przypadku utraty przyczepności system rozdziela moment obrotowy w stosunku do 50/50 pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi, w czasie krótszym niż 20 milisekund – to dwadzieścia razy szybciej niż mrugnięcie oka.
Nadal dostępny jest 1,5-litrowy silnik benzynowy EcoBoost o mocy 165 KM (emisja CO2 od 150 g/km; średnie zużycie paliwa 6,5 l/100 km). Jest wyposażony w zintegrowane kolektory wydechowe i chłodzony wodą układ intercoolera.
Styl i kunszt wykonania
Eleganckie zmiany w stylistyce zewnętrznej i we wnętrzu pokazywanego na targach motoryzacyjnych w Brukseli Forda Mondeo zwiększają atrakcyjność modeli czterodrzwiowych, pięciodrzwiowych i kombi, jednocześnie podkreślając różnice w wersjach wyposażenia Titanium, ST-Line i Vignale.
Zmiany w przedniej części nadwozia obejmują:
• zmieniony kształt przedniego grilla, dający głębszy efekt wizualny; chromowane, poziome wykończenie listew dla modeli Titanium, czarne elementy wykończenia wlotów powietrza dla modeli ST-Line i ekskluzywne satynowe elementy wykończenia w stylu “flying-V” dla modeli Vignale;
• zmieniona konstrukcja kratki dolnej, która wtapia się w nowy kształt świateł przeciwmgłowych dla modeli Titanium i Vignale i jest otoczona sportowymi akcentami aerodynamicznymi dla modeli ST-Line,
• nowy kształt świateł przeciwmgielnych i świateł do jazdy dziennej LED,
• nowy, sportowy kształt zderzaka z bardziej wyrazistym spojlerem.
Zmiany w tylnej części nadwozia obejmują nowe tylne światła w kształcie litery C, poprzecinane stylową, pełnowymiarową listwą w satynowym srebrnym lub chromowanym wykończeniu. Ford Mondeo nadal ma ostro wyrzeźbiony profil boczny, który nadaje sylwetce «wizualną lekkość» i masywną maskę zakończoną smukłym kształtem reflektorów.
Jest teraz więcej opcji dodatkowego wyposażenia swojego pojazdu. Dostępne są nowe 17- i 18-calowe felgi z lekkich stopów, a także opcjonalne wykończenie Liquid Aluminium dla 19-calowych felg aluminiowych. Wyróżniające się nowe opcje kolorów nadwozia obejmują: niebieski Blue Panther dla wersji Vignale, szary Stealth Grey dla wersji ST Line oraz nowy Urban Teal dla pełnej gamy Mondeo.
Zmodernizowane wnętrze Forda Mondeo zawiera nowe tkaniny i tapicerkę siedzeń, nowy wygląd klamek drzwi i nowe ozdobne elementy wykończenia, unikalne dla modeli Titanium, ST Line i Vignale. Zastosowanie obrotowego przełącznika zmiany biegów w modelach wyposażonych w ośmiostopniową, automatyczną przekładnię pozwoliło uzyskać dodatkowe miejsce w centralnej konsoli, gdzie zlokalizowano łatwo dostępny port USB do ładowania lub podłączania urządzeń mobilnych.
Zmiany we wnętrzu objęły również bardziej lepsze wkomponowanie środkowej konsoli w styl elementów na desce rozdzielczej, podkreślając tym samym stylistykę kokpitu, charakterystyczną dla samochodu sportowego.
Łatwiejszy w prowadzeniu
System Stop & Go współpracujący z ośmiostopniową, automatyczną przekładnią, umożliwia całkowite zatrzymanie pojazdu w ruchu miejskim oraz pozwala automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może ruszyć naciskając przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie naciskając pedał przyspieszenia. Poprawia to znacznie komfort podczas jazdy w ruchu miejskim.
Wprowadzony po raz pierwszy w Mondeo, inteligentny tempomat z systemem Stop&Go łączy w sobie technologię ograniczania prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych, a także pomaga upewnić się, że maksymalna prędkość pojazdu jest automatycznie dostosowywana do zmieniających się ograniczeń prędkości. System używa kamery do monitorowania znaków drogowych, zamontowanej na przedniej szybie.
System łączności i rozrywki Ford SYNC 3 umożliwia sterowanie funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Obsługiwany jest poprzez 3-calowy kolorowy ekran dotykowy, m.in. komendami gestów.
– Nowe Mondeo wprowadza także różne półautonomiczne funkcje. Nasz inteligentny tempomat pomaga zredukować stres związany z jazdą w korkach i hamowaniem przed poprzedzającym samochodem oraz pomaga kierowcom unikać kar za przekroczenie prędkości. Każdy element naszego ulepszonego Forda Mondeo ułatwia prowadzenie i sprawia, że jazda samochodem jest przyjemniejsza bardziej relaksująca. Ford Mondeo Hybrid jest atrakcyjną alternatywą dla modeli z silnikami diesla, dla klientów flotowych i prywatnych, zarówno w nadwoziu kombi, jak i czterodrzwiowym – powiedział Roelant de Waard.