Nowa Meriva — lepsza, wydajniejsza, atrakcyjniejsza i bardziej funkcjonalna świętuje swoją światową premierę w Brukseli podczas Salonu Motoryzacyjnego International Motor Show.
Oprócz swojej elastyczności ten mały minivan wyróżnia się odświeżoną, wyrazistą stylistyką oraz szeroką gamą najnowszych rozwiązań technicznych, które jeszcze bardziej zwiększają komfort i efektywność. Oferuje pełny asortyment silników z certyfikatem Euro 6, w tym nowa generację 1.6 CDTI.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON BRUKSELA 2014
Nowe skrzynie biegów zapewniają płynniejsze i bardziej precyzyjne przełożenia, a najnowocześniejszy system multimedialny Opla — IntelliLink — szybszy i z ulepszoną funkcjonalnością — doskonale integruje smartfon z kokpitem pojazdu.
Gdy w 2003 r. wprowadzono pierwszą generację Opla Meriva, utworzył on segment małych minivanów. Następna generacja w 2010 r. podniosła standard dzięki innowacyjnym funkcjom, które nie tylko zwiększyły elastyczność, lecz także poprawiły ergonomię: drzwi typu FlexDoors, z zawiasami na tylnym słupku, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. System aranżacji tylnych foteli FlexSpace umożliwia zmianę ich wysokości w szerokim zakresie. Auto posiada wiele schowków oraz zintegrowany tylny bagażnik rowerowy FlexFix. Nowe rozwiązania oraz podwyższone fotele to cechy mające przynieść sukces modelowi.
Nowy raport TÜV 2014 opublikowany w grudniu 2013 r., obejmujący blisko 8 mln samochodów osobowych wszystkich rodzajów i marek, które zostały poddane kontroli, stwierdza, że Opel Meriva to samochód o najniższej awaryjności. W kategorii „dwu-, trzyletnie samochody używane” — wszystkie standardowo wyposażone Merivy drugiej generacji, wyróżniły się „najlepszą jakością” wśród wszystkich skontrolowanych samochodów osobowych. Model ten uzyskał Złoty Certyfikat TÜV.
DESIGN
Liczne zmiany wprowadzone w nowej Merivie zwiększają efektywność najważniejszych funkcji. Zwraca uwagę nowy grill z większą ilością chromu oraz chromowanymi akcentami wokół lamp przeciwmgielnych. Z grillem sąsiadują nowo zaprojektowane przednie reflektory z motywem orlego oka. Diody w światłach do jazdy dziennej nadają pojazdowi charakterystyczny wygląd kojarzący się z nowoczesną technologią. Boki auta wzbogacono o elegancką chromowaną listwę podkreślającą falisty kształt dolnej krawędzi tylnej szyby, co poprawia widoczność dzieciom siedzącym na tylnych fotelach. Centralnie ulokowane klamki sygnalizują obecność drzwi typu FlexDoors, z zawiasami przy tylnym słupku. Nowością dodającą dynamiki i elegancji w tylnej części nadwozia są energooszczędne diodowe lampy o niebanalnym kształcie elementów świecących.
SILNIKI
Nowa Meriva jest dostępna z silnikami benzynowymi, LPG i Diesla, które spełniają przyszłe normy emisji Euro 6, wchodzące w życie we wrześniu 2015 r.
Nowością jest silnik Diesla 1.6 CDTI, który zadebiutował w Zafirze Tourer. Zapewnia on niskie zużycie paliwa i jest przyjazny dla środowiska. Charakteryzuje go również płynność jazdy oraz niski poziom hałasu i wibracji. Jednostka jest wykonana w całości z aluminium, z silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa i zastąpi zarówno silnik 1.3 CDTI, jak i 1.7 CDTI, które wcześniej były montowane w Merivie.
Pierwsza wersja silnika 1.6 CDTI, dostępna w nowej Merivie, ma moc 100 kW/136 KM i zużywa tylko 4,4 l/100 km przy emisji 116 g/km CO2. To poprawa o 10 proc. w stosunku do silnika 1.7 CDTI 96 kW/130 KM (w którym spalanie i emisja wynosiły odpowiednio: 4,9 l i 129 g). Stało się to możliwe między innymi dzięki rozwiązaniom technicznym zmniejszającym tarcie w przedziale od 1500 do 2500 obr./min w silnikach tej klasy. Ponadto maksymalny moment obrotowy nowego silnika 1.6 CDTI wynosi 320 Nm przy 2000 obr./min.
W najbliższym czasie zostaną wprowadzone kolejne wersje silnika, w tym dwie o mocy wyjściowej 81 kW/110 KM. Na uwagę zasługuje jedna z nich, o średnim spalaniu 3,8 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 99 g/km.
Opel zainwestował 50 mln euro w optymalizację konstrukcji 5- i 6-biegowych przekładni w nowej Merivie co zaowocowało poprawą ich płynności i precyzji. Nowe ręczne skrzynie biegów o obniżonym tarciu zapewniają większy komfort zmiany przełożeń dla silników benzynowych, Diesla i LPG. Ponadto 6-biegowa automatyczna skrzynia o obniżonym tarciu jest obecnie dostępna z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo w wersjach 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM.
SYSTEM INTELLILINK
Nowa Meriva została wyposażona w supernowoczesny multimedialny system IntelliLink zapewniający bezproblemową integrację smartfona z pojazdem. Na dużym siedmiocalowym kolorowym monitorze o wysokiej rozdzielczości wyświetlany jest nowy, czytelny i wygodny interfejs graficzny systemu IntelliLink. System jest wyposażony w moduł Bluetooth umożliwiający obsługę telefonu bez użycia rąk, funkcję strumieniowej transmisji dźwięku oraz dodatkowe złącze USB.
Standardem w Merivie jest ten system z radioodtwarzaczem CD, natomiast cyfrowe radio DAB+ — zapewniające lepsze namierzanie stacji radiowych oraz lepszą jakość odbioru i dźwięku — jest dostępne jako opcja. Integralną częścią systemu jest nawigacja, która działa zarówno w oparciu o Navi 650 IntelliLink, jak i Navi 950 IntelliLink. Punkty docelowe można wprowadzać poleceniami głosowymi. Podobnie jak w Insignii w jednym zdaniu można podać adres i zażądać uruchomienia nawigacji.
ELASTYCZNOŚĆ I ERGONOMIA
Opel Meriva zapewnia elastyczność i komfort jazdy, oferowane w dobrej cenie (poznamy ją w listopadzie).
Meriva jest pierwszym i jedynym na świecie samochodem, który uzyskał certyfikat za ogólną koncepcję ergonomii pojazdu. W 2010 r. niezależni eksperci ze stowarzyszenia AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — „Akcja na rzecz zdrowych pleców”) przyznali Merivie prestiżową odznakę jakości jako gwarancję znakomitej ergonomii i ochrony pleców. Certyfikat wydano na podstawie oceny innowacji zastosowanych w Merivie: FlexSpace, systemu FlexDoors, ergonomicznych przednich foteli oraz bagażnika na rowery. Na targach motoryzacyjnych w Brukseli model wzbudzał duże zainteresowanie zwiedzających.