Za pasem ferie i warto upewnić się, że pojazd, którym będziemy się poruszać jest w pełni sprawny. Niezależnie od tego, czy jedziemy własnym środkiem transportu, czy na zimowisko wysyłamy bliskich autokarem, należy dopilnować, aby żaden element pojazdu nie zawiódł podczas podróży.
W zimowych warunkach, a takie prawdopodobnie już wkrótce się zaczną, najbardziej doskwiera kierowcom brak przyczepności. Jej utrata oznacza wydłużoną drogę hamowania, słabszą kontrolę nad pojazdem i wyższe ryzyko kolizji.
Zobacz także:
OPONY
Należy zdać sobie sprawę, że odpowiednie zimowe ogumienie znacznie poprawia trakcję i może skrócić długość drogi hamowania nawet o 30 metrów. Dlatego, szczególnie w okresie wyjazdów na ferie, tak ważnym jest, aby uzbroić pojazd w dobre lamelowane opony zimowe. W dużej mierze to od nich zależy nasze bezpieczeństwo na drodze.
– Segment opon Premium, takich jak rodzina Bridgestone Blizzak jest coraz bardziej zaawansowany, co ma swoje potwierdzenie w wynikach testów znanych motoryzacyjnych organizacji. A wszystko z myślą o bezpiecznych podróżach, bo dobre opony to inwestycja w bezpieczeństwo naszych bliskich – inwestycja, na której nie warto oszczędzać – mówi Anna Paszt, Marketing & PR Manager Bridgestone East Europe.
Na liście niezbędnych przygotowań nie może także zabraknąć okresowego przeglądu auta: zawieszenia, amortyzatorów, hamulców oraz świateł. Pozwoli to zawczasu wykryć wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu naszego pojazdu, które na trasie mogłyby przyczynić się do kolizji. Warto zadbać też o zimowe wyposażenie auta, takie jak choćby skrobaczki i odmrażacze do szyb lub łańcuchy śniegowe, których nakaz stosowania w Polsce i w wielu krajach Europy regulowany jest odpowiednimi przepisami.
Technika jazdy
– Jazda zimą to jedna z podstawowych umiejętności, jaką powinien posiadać każdy kierowca. Sprawdzenie stanu pojazdu i inwestycja w dobre opony to jednak nie wszystko, dlatego na nadejście zimy powinniśmy oprócz przygotowania samochodu, przygotować samych siebie – dodaje Anna Paszt.
Zdrowy rozsądek i opanowanie na drodze to podstawa zachowania bezpieczeństwa zimą. Przyda się także kilka praktycznych sposobów, jak poradzić sobie w zimowych warunkach.
Podczas jazdy, w trakcie omijania czy wyprzedzania, nie należy wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą. Warto omijać grudy śniegu oraz wszystkie elementy na drodze, które mogą grozić utratą przyczepności. W przypadku jazdy z łańcuchami – odwrotnie jak w przypadku samych opon – należy jechać po śniegu, unikając jazdy po śladach innych aut. Manewry ruszania i podjazdu pod górę także powinny być wykonywane spokojnie, bez nadmiernego dodawania gazu. Należy ostrożnie operować gazem i sprzęgłem przy możliwie niskich obrotach silnika.
dy już zdarzy się nam zakopać w zaspie, przy wyjeździe także należy delikatnie zwiększać moc. Szybki obrót kół na śniegu może wyślizgać nawierzchnię i utworzyć warstwę lodu, co dodatkowo utrudni wyjazd. W takiej sytuacji najlepiej sprawdza się płynna jazda na półsprzęgle. Podczas manewru hamowania, środkowy pedał należy wciskać dużo wcześniej niż jest to potrzebne latem. Ważne, aby manewr ten nie był nagły, ponieważ grozi to utratą panowania nad autem. Regularnie warto sprawdzać przyczepność delikatnie wciskając hamulec, aby w sytuacji zagrożenia kolizją móc w pełni świadomie wykonać manewr.
Na ferie autokarem
Transport pasażerski wiąże się z wyjątkową odpowiedzialnością. Autokar jest najczęstszym wyborem
w przypadku, gdy rodzice decydują się wyprawić dzieci na ferie. Stan techniczny pojazdu ma kluczowe znaczenie na bezpieczeństwo młodych pasażerów, dlatego obowiązkiem każdego przewoźnika jest dołożyć wszelkich starań, aby ten stan był bez zarzutu. Przy dużej masie własnej i dużych gabarytach, autokar musi zachować pełną stabilność i trakcję niezależnie od zimowych warunków na zewnątrz.
– Zapewniają to odpowiednie zimowe opony. Takie ogumienie powinno być specjalnie oznaczone, aby przewoźnik jednoznacznie wiedział, że ma do czynienia z oponami przystosowanymi do jazdy po śniegu. Dlatego Bridgestone oznacza swoje produkty – np. R-Drive 001, M78 – oficjalnym symbolem M+S, czyli Mud&Snow, ponieważ świetnie radzą sobie na mokrym śniegu. W przypadku cięższych warunków atmosferycznych dla wybranych bieżników stosuje się także oficjalne oznaczenie ikoną trzech szczytów góry. Wtedy mamy pewność, że korzystamy z opon typowo zimowych – mówi Patryk Jasik, Kierownik Działu Technicznego Bridgestone Sales Polska.
W przypadku autokarów na jego wagę składa się nie tylko waga własna pojazdu, ale także paliwa, bagażu i pasażerów – łącznie nawet kilkanaście ton. Warto zdać sobie sprawę z tego, że jedynym elementem łączącym taki pojazd z nawierzchnią są właśnie opony. Dlatego aby utrzymać jego ciężar i pełną stabilność nawet na oblodzonej nawierzchni, muszą spełniać najwyższe standardy jakości, które są surowo przestrzegane przy produkcji każdej z opon Bridgestone. Zatem prosząc policję o sprawdzenie stanu pojazdu, pamiętajmy, by szczególną uwagę poświęcić oponom.