BRECK: KLOCKI HAMULCOWE BEZ TAJEMNIC

breck_kloc1

Z czego zrobiony jest shim? Do czego służy międzywarstwa? Co to jest Compress Control? Jakie znaczenie w produkcji ma tzw. fine blanking?

Jeśli te pojęcia nic nam nie mówią, to znaczy, że warto uzupełnić swoją wiedzę o… klockach hamulcowych, bo to jedne z najważniejszych elementów wpływających na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich niespodziewanych wydarzeń, które mogą nas spotkać podczas podróży. Gdy na drogę w deszczową noc wtargnie zwierzę, refleks oraz czujność mogą nie wystarczyć. Z tego powodu nie można zapominać o doborze odpowiedniego i sprawdzonego wyposażenia pojazdu.

Serwisując samochód z reguły skupiamy się na dobrze widocznych czy też szeroko reklamowanych elementach budowy auta, takich jak ogumienie, olej silnikowy lub amortyzatory. Tymczasem nasze „cztery kółka” składają się z setek czy nawet tysięcy innych części. Wśród nich jedną z najważniejszych są właśnie klocki hamulcowe.

Na początek warto zapoznać się bliżej z budową tego właśnie elementu, który ukryty w zacisku, dba o nasze bezpieczeństwo podczas każdej podróży. Wiedza w tym zakresie pozwoli nie tylko na dobór najlepszej części pod kątem naszych potrzeb, ale może również przynieść wymierne oszczędności finansowe związane z wyborem produktu w rozsądnej cenie, który wolniej się zużywa.

breck_kloc2

Z jakich elementów składa się klocek hamulcowy?

Płytka nośna – wytwarzana metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blankingu. Gwarantuje to wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż. Jest to duży atut marki Breck, gdyż większość producentów stosuje mechaniczne cięcie, które może powodować zatarcie klocka w zacisku, ciągłe hamowanie, a w efekcie uszkodzenie klocków i tarcz.

Shim – metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piskom przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach niższej jakości stosuje się powszechnie zamiennik w postaci tańszej i gorszej jakości warstwy antypiskowej z masy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni wpływ na komfort użytkowania.

Materiał cierny – podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu.

Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. W rezultacie hamulce funkcjonują znacznie lepiej. Co więcej, tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej.

Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą. Oparty na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatków rozpuszczalników organicznych.

Compress Control – wyróżnik marki Breck, który gwarantuje, że każdy klocek hamulcowy, dzięki najnowocześniejszym i zautomatyzowanym procesom produkcji, to powtarzalny produkt wysokiej jakości.