Nowe wcielenia BMW M6 Coupe i BMW M6 Gran Coupe oraz M6 Cabrio są kolejnymi przedstawicielami marki w segmencie luksusowych aut wyczynowych.
Już poprzednie wersje modeli wzbudzały dreszczyk emocji wśród fanów motoryzacji, tymczasem rozpoczynające nowy rozdział w historii marki samochody bazują na jeszcze lepiej dopracowanej i wysublimowanej koncepcji ogólnej.
Zobacz także:
Atletycznie uformowane nadwozia są wskazówką co do wyczynowego charakteru nowych modeli. Seryjnie montowane lampy główne w technologii full-LED oraz potężny fartuch przedniego spoileru z wielkimi wlotami powietrza nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z autami nietuzinkowymi.
Błotniki – rozdęte, by pomieścić 19-calowe koła aluminiowe M (w modelu Gran Coupe – ekskluzywne koła 20-calowe, kute), opatrzone są klasycznymi „skrzelami” M z kierunkowskazami, a muskularne burty przechodzą łagodnie w zupełnie niełagodny, wyposażony w dyfuzor tylny pas z dwoma podwójnymi wylotami wydechu M. W modelach Coupe i Gran Coupe dopełnieniem są wykonane z karbony dachy, które zarówno optycznie, jak i rzeczywiście obniżają wyraźnie środek ciężkości samochodów.
We wnętrzach wyczynowy charakter zyskuje potwierdzenie w kubełkowych, sportowych fotelach (seryjnie regulowanych elektrycznie i obszytych skórą z kontrastowymi przeszyciami), sportowej kierownicy ze sterowaniem nastawami trybu jazdy Drivelogic M Drive oraz z łopatkami do ręcznego sterowania dwusprzęgłową, wyczynową, zautomatyzowaną skrzynią biegów M DCT. Jednocześnie kabiny tchną luksusem dzięki obfitemu wyposażeniu jak pełna skórzana tapicerka Merino, jak wyświetlacz przezierny Head-Up Display (wersja M), podświetlane progi M czy podnóżek M.
Wspaniałe osiągi i wzorcowa wydajność
To zasługa niesamowitej jednostki napędowej – 4,4-litrowej pojemności silnika benzynowego V8 biturbo. Ten wyczynowy napęd imponuje dzięki swej innowacyjnej technologii BMW M TwinPower Turbo, na którą składają się dwie dwuślimakowe turbosprężarki, krzyżowe kolektory wydechowe, bezpośredni wtrysk benzyny HPDI, w pełni zmienne fazy rozrządowe obu stron silnika Double- VANOS i w pełni zmienna regulacja wzniosu zaworowego Valvetronic.
Razem daje to typowe atrybuty M, jak oszałamiająco wysoki moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika, natychmiastowe reakcje silnika na gaz, swoboda wkręcania się na choćby najwyższe obroty, liniowe rozwijanie mocy i wspaniałe brzmienie, zasługujące na określenie „jak przystało na silnik M”. Jednocześnie jednak ten wspaniały silnik zachwyca niesamowitą wydajnością, dzięki czemu samochody te są ekonomiczne.
Silnik w nowym BMW M6 Coupe, nowym BMW M6 Cabrio i nowym BMW M6 Gran Coupe rozwija moc 412 kW/560 KM w zakresie od 6000 do 7000 obr./min., zaś maksymalna wartość wytwarzanego przezeń momentu obrotowego – 680 Nm – dostępna jest w ogromnym zakresie od 1500 do 5750 obr./min. Parametry te pozwalają na iście wyczynowe osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h wynosi dla w nowego BMW M6 Coupe i Gran Coupe 4,2 sek., dla BMW M6 Cabrio – 4,3 sek. Prędkość maksymalna każdego z modeli ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h.
Zarazem jednak uzyskane przez te samochody wyniki zużycia paliwa (M6 Coupe i M6 Gran Coupe: średnio 9,9 l/100 km, średnia emisja CO2 231 g/km, M6 Cabrio: średnio 10,3 l/100 km, średnia emisja CO2 239 g/km) dowodzą niezwykłej, wyśrubowanej wydajności i ekonomiki pracy. Tak znakomite wyniki to również efekt zastosowania do przeniesienia napędu na koła zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów o 7 przełożeniach M DCT z systemem Drivelogic. Skrzynia M DCT zmienia przełożenia bez przerw w przeniesieniu napędu, nie ma więc nawet mowy o szybkości zmiany – zmienia się tylko prędkość obrotowa silnika.
Wśród wielu możliwości tej przekładni znalazł się także Low Speed Assistant (asystent powolnej jazdy), umożliwiający na życzenie kierowcy „pełzanie” – jazdę z prędkością maks. do 15 km/h. Oczywiście, kierowca może powierzyć zarządzanie i decydowanie o załączonym przełożeniu samej automatycznej skrzyni, ale może też przejąć sterowanie manualne, za pomocą łopatek pod kierownicą.
Seryjnie montowany we wszystkich trzech modelach aktywny mechanizm różnicowy M (Active M Differential) automatycznie rozdziela siłę napędową pomiędzy koła tylnej osi tak, by maksymalizować trakcję i zapewniać maksymalną stabilność prowadzenia, zwinność i bezpieczeństwo w każdych warunkach. Jako opcję można wyspecyfikować do każdego z trzech nowych modeli kompozytowe, karbonowo- ceramiczne tarcze hamulcowe M.
Kierowcy o wyjątkowo rozbudowanych ambicjach sportowych mogą się pokusić o dokupienie pakietu wyścigowego (Competition Package), który stworzono z myślą o maksymalizacji możliwości związanych z właściwościami jezdnymi modeli M w zakresie precyzji prowadzenia. Poza starannym zestrojeniu układu jezdnego do potrzeb jazdy torowej, Pakiet Wyścigowy to zwiększenie mocy silnika do 423 kW/575 KM oraz zakresu dostępności maksymalnego momentu obrotowego 680 Nm – aż po 6000 obr./min.
Łącznie Pakiet pozwala „urwać” 0,1 sek. z czasu rozpędzania do 100 km/h w przypadku każdego z trzech nowych modeli M – jednakże nie zmieniając wydajności i poziomu zużycia paliwa czy emisji CO2. W skład Pakietu wchodzą także sportowy układ wydechowy z końcówkami w czarnym chromie, ekskluzywne 20-calowe koła M, bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego i specyficzne nastawy twardości sprężyn oraz amortyzatorów.
W nowym BMW M6 Coupe, BMW M6 Cabrio i BMW M6 Gran Coupe znajdziemy także ekskluzywne wyposażenie i cały szereg innowacyjnych opcji. Wszystkie trzy objęte są programem specyfikacji Individual. Wśród opcji i akcesoriów znajdziemy m. in. BMW M Laptimer (stoper torowy) oraz mnóstwo możliwości związanych z paletą usług i opcji ConnectedDrive.