Na terenie dawnej Fabryki Norblina w Warszawie powstaje “Miasto i Ogród” – zielona przestrzeń upraw roślin w centrum miasta oraz miejsce warsztatów uczących, jak żyć w zgodzie ze środowiskiem.
Mecenasem projektu jest marka BMW i, która zaprosiła do współpracy partnerów społecznych: stowarzyszenie ArtAnimacje i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych ę. „Miasto i Ogród” zakiełkuje już 17 maja.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Inicjatywa “Miasto i Ogród” wpisuje się w ogólnoświatowy trend „urban farmingu” – tworzenia zielonych enklaw pod uprawy w zabudowanym środowisku miejskim. W otwartym dla wszystkich ogrodzie przy ul. Żelaznej 51/53 (BioBazar Fabryka Norblina) od 17 maja do 5 października będzie można zasadzić i uprawiać warzywa oraz zioła w specjalnych mobilnych ogródkach, odżywić i chronić rośliny w naturalny sposób, zadbać o bioróżnorodność hodowli i obecność zapylających owadów. A wszystko to ze wsparciem i doradztwem profesjonalnego ogrodnika oraz wykorzystaniem dostępnych na miejscu narzędzi, nasion i sadzonek.
Ważną częścią projektu “Miasto i Ogród” będą warsztaty edukacyjne i wydarzenia prowadzone przez entuzjastów, którzy m.in. opowiedzą o nowoczesnym eko-ogrodnictwie i tradycyjnych metodach upraw, nauczą miejskiego życia w zgodzie ze środowiskiem, zapoznają z miejskim zielarstwem. Podczas weekendów będzie można spróbować ogrodowych plonów, a tuż przed jesienią wykorzystać je do przygotowania przetworów. Ogród będzie miejscem otwartym na pomysły wszystkich, którzy chcą się podzielić swoją wiedzą oraz umiejętnościami i w ten sposób wzbogacić program wydarzeń “Miasta i Ogrodu”.
Mecenasem i inicjatorem projektu “Miasto i Ogród” jest marka BMW i.
– “Miasto i Ogród” jest urzeczywistnieniem idei zrównoważonego rozwoju życia w mieście. W sferze miejskiej mobilności jest nim projekt BMW i, marka tworząca wizjonerskie koncepcje nowych pojazdów spełniających założenia zrównoważonego rozwoju na każdym etapie produkcji i użytkowania – mówi Paul de Courtois, Dyrektor Generalny BMW Group Polska.
Rezultatem takiego myślenia jest BMW i3 – w pełni elektryczny samochód stworzony z myślą o mieszkańcach miast, którym zależy na mobilności przyjaznej dla środowiska.
BMW i stymuluje, elektryzuje i inspiruje do działań, których efektem są lepsze warunki życia w mieście oraz zaangażowanie grup społecznych i partnerów.
– Projekt “Miasto i Ogród” jest samowystarczalnym mikroświatem dającym przykład ekologicznych działań, zrównoważonego rozwoju, społecznego zaangażowania i partycypacji. To też miejsce wypoczynku warszawiaków. Życiowe slow down w miejskiej dżungli – podkreśla Marta Wójcicka, prezeska stowarzyszenia ArtAnimacje.
Partnerem głównym “Miasta i Ogrodu” jest BioBazar Fabryka Norblina – odbywający się w każdą środę i sobotę targ ekologicznej żywności zlokalizowany na terenie dawnej fabryki platerów przy ul. Żelaznej na warszawskiej Woli.
– Lubimy takie inicjatywy! Służy temu klimat byłej fabryki, która znajduje się praktycznie w centrum miasta. Ta sama idea przyświecała nam przy tworzeniu BioBazaru: dać szansę ludziom z miasta być bliżej natury, a teraz też hodować rośliny i jeździć elektrycznym autem czyli żyć ekologicznie! – mówi Kinga Nowakowska, BioBazar Fabryka Norblina.
– To dopiero wyzwanie: jak zmienić poprzemysłową uliczkę w kipiący życiem ogród, gdzie nie tylko można wyhodować własną, dajmy na to dynię, ale także nauczyć, jak zrobić z niej zupę!, tak o swoim zadaniu zaprojektowania przestrzeni “Miasta i Ogrodu”. Chcemy, żeby było to niezobowiązujące miejsce, gdzie będzie można odpocząć, popracować na własnej mikrodziałce i porobić z innymi ludźmi rzeczy, na które w naszym zabieganym życiu nie mamy czasu – podkreśla Jakub Szczęsny, który wraz z grupą projektową Centrala podzielił dostępną przestrzeń na strefę upraw oraz “zieloną ulicę” – strefę relaksu, warsztatów i wydarzeń.
Rodzinna firma Grąbczewscy, która od trzech pokoleń zajmuje się ogrodnictwem, zapewnia dostawę roślin, nasion, sadzonek oraz wypełnionych recyklingowanym torfem ogródków gotowych do dalszej pielęgnacji.
– Dzięki udziałowi w projekcie “Miasto i Ogród” możemy zaangażować się w inicjatywę symbolizującą wartości, które sami wyznajemy. Cieszy nas również fakt, że wspólnie z pozostałymi partnerami stworzymy dla miasta nową, zieloną przestrzeń tętniącą życiem – mówi Wojciech Grąbczewski, właściciel firmy.
Nieruchomość na potrzeby ogrodu udostępniła spółka ArtNorblin.
Przez kolejne miesiące aż do początku października ogród będzie otwarty przez 7 dni w tygodniu. Od poniedziałku do piątku od godz. 12.00 do 19.00 oraz w weekendy od 10.00 do 18.00 w ogrodzie będą dyżurowali animatorzy, którzy pomogą w pracach ogrodniczych oraz udostępnią nasiona, sadzonki i profesjonalne narzędzia ogrodnicze. Każdy, kto odwiedzi ogród będzie miał możliwość pielęgnacji części społecznej ogrodu. W strefie upraw zaplanowane są również imienne ogródki, którymi zaopiekują się indywidualni ogrodnicy. Ich użytkownicy zostaną wylosowani pośród chętnych, którzy zgłoszą się na Facebooku na profilu “Miasta i Ogrodu”. Ich nabór zostanie ogłoszony 30 kwietnia i będzie sukcesywnie powtarzany w miarę dostępnych ogródków.
– Jesteśmy przekonani, że “Miasto i Ogród” wpisze się w przestrzeń Warszawy oraz w potrzeby jej mieszkańców bliskiego kontaktu z naturą, radości z efektów pracy w ogrodzie i własnych upraw. Ufamy również, że poprzez nasz projekt zainspirujemy ludzi do szukania różnorodnych sposobów na zrównoważone życie w mieście – podsumowuje Paul de Courtois z BMW.