Firma BMW Group wprowadzi w tym roku na rynek produkcyjną wersję samochodu z napędem elektrycznym – modelu BMW i3, który reprezentuje nową formę zrównoważonej mobilności w przestrzeni miejskiej.
To pierwszy pojazd elektryczny segmentu premium. Inżynierowie BMW zastosowali nową architekturę pojazdu, co wymusiło użycie nowoczesnych i lekkich materiałów, jak również innowacyjnych procesów produkcyjnych.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
BMW i3 było pierwszym projektem, w którym dążenie do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju było równie istotne, co obniżenie kosztów eksploatacji i wagi pojazdu. Firma przywiązuje ogromną wagę do ochrony środowiska i surowców naturalnych nawet w przypadku produkcji i obróbki tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), stosując odnawialne źródła energii. W tym celu BMW Group przejęło kontrolę nad wszystkimi etapami procesu, począwszy od produkcji włókien węglowych, a skończywszy na recyklingu włókien i kompozytów.
Przykładem takiego podejścia jest łańcuch produkcyjny tworzyw CFRP, który rozpoczyna się w Moses Lake w Stanach Zjednoczonych, przechodzi przez Wackersdorf u Landshut w Niemczech i kończy się w Lipsku. Na przykład w Moses Lake energia elektryczna wymagana w procesie produkcyjnym jest generowana w ekologiczny sposób przy 100-procentowym wykorzystaniu hydroelektrowni, natomiast w Lipsku elektryczność jest wytwarzana za pomocą siły wiatru.
Fabryka BMW w Lipsku
Fabryka BMW w Lipsku jest wyjątkowa pod wieloma względami. Energia wymagana w procesie produkcji jest generowana na miejscu z wykorzystaniem siły wiatru. Na terenie obiektu znajdują się cztery elektrownie wiatrowe, które generują nawet więcej energii elektrycznej, niż potrzeba do produkcji wszystkich modeli BMW i. Oprócz systemu dostarczania energii, który nie przyczynia się do emisji CO2, zakład może się również poszczycić innymi osiągnięciami: w porównaniu z już i tak wydajnym procesem produkcji pojazdów BMW, w fabryce BMW i udało się dodatkowo zaoszczędzić 50 proc. energii i 70 proc. wody.
Seryjna produkcja tworzyw CFRP
Rozpoczęcie seryjnej produkcji BMW i3 w fabryce w Lipsku przyczyni się do ustanowienia nowych standardów w wielu dziedzinach. Zastosowanie karbonowych komponentów w masowej produkcji w branży motoryzacyjnej to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ do tej pory wykorzystywanie tworzyw CFRP obarczone było wysokimi kosztami, a ich przetwarzanie i produkcja były zbyt skomplikowane i niedostatecznie elastyczne. Jednakże po ponad dziesięciu latach prac rozwojowych i zoptymalizowaniu procesów, materiałów, systemów i narzędzi, firma BMW Group jako jedyny producent samochodów na świecie dysponuje wystarczającymi kompetencjami do stosowania tworzyw CFRP w produkcji seryjnej.
Czas cyklu produkcyjnego bardzo krótki, nawet w przypadku skomplikowanych komponentów CFRP. To samo dotyczy opracowanych przez BMW technik łączenia indywidualnych komponentów, co odbywa się w nadwoziowni w pełni zautomatyzowanym procesie.
Nowa koncepcja recyklingu
Podczas rozwoju projektu BMW i, firma BMW Group opracowała pierwszą na świecie koncepcję recyklingu dotyczącą komponentów CFRP, elementów nadwozia oraz odpadów produkcyjnych, która doskonale sprawdza się w przypadku produkcji seryjnej. Materiały nadające się do przetworzenia zostają wykorzystane w innych procesach i z powrotem wdrożone do produkcji lub użyte w innych celach, co pozwala oszczędzać cenne zasoby. BMW znalazło nawet zastosowanie dla zużytych akumulatorów.
E-mobilność
Dzięki maksymalnemu zasięgowi 160 kilometrów, nowe BMW i3 spełnia oczekiwania klientów mieszkających w aglomeracjach miejskich. Ładowanie akumulatorów jest bardzo proste – tą czynność można wykonać w domu, w pracy lub w publicznych stacjach ładowania. Dodatkowo, BMW i oferuje pełną gamę produktów i usług pod nazwą 360° ELECTRIC, które spełnią indywidualne potrzeby klientów. BMW i wraz ze swoimi partnerami dąży również do rozwinięcia publicznej infrastruktury punktów ładowania, włączając w stworzenie odpowiednich systemów płatności oraz zapewnienie możliwości dokonywania rezerwacji.
Układ napędowy eDrive
Niezawodność i bezpieczeństwo podzespołów elektrycznych jest dla BMW Group kwestią priorytetową. Dobrze wiedzieć, że litowo-jonowy akumulator BMW i3 przetrwa przynajmniej jeden pełny cykl życia pojazdu. Wszystko to zasługa m.in. inteligentnego systemu zarządzania pracą akumulatora oraz efektywnego systemu podgrzewania/ chłodzenia. Podobnie, jak pozostałe pojazdy BMW, model i3 również spełnia surowe normy określone przez firmę, które wykraczają poza standardy określone prawem.
Łatwe serwisowanie i naprawy
Nawet przypadku awarii, wadliwe komponenty mogą zostać łatwo zidentyfikowane, co pozwoli wymienić indywidualne moduły lub cały akumulator. To samo dotyczy uszkodzeń nadwozia powstałych w następstwie wypadku – już w fazie wstępnego projektowania inżynierowie BMW zadbali o to, aby poszczególne elementy można było łatwo naprawić. Firma opracowała specjalne metody wykonywania napraw pozwalające zaoszczędzić czas ze szczególnym uwzględnieniem plastikowych paneli oraz tworzyw CFRP użytych w BMW i3.
W rezultacie, koszty napraw powypadkowych tego modelu są zbliżone do kosztów naprawy BMW serii 1.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.