BMW: TEST WYTRZYMAŁOŚCIOWY DLA “HEART OF JOY”

BMW Group demonstruje możliwości nowego, wysokowydajnego samochodu testowego – BMW Vision Driving Experience.

Pojazd studyjny nie jest przeznaczony do produkcji seryjnej, a pełni rolę mobilnego stanowiska testowego dla opracowanego specjalnie dla Neue Klasse systemu kontroli napędu i dynamiki jazdy, który BMW nazywa „Heart of Joy”.


Zobacz relacje:

TOYOTA: PRIUS ZYSKUJE TECHNOLOGIĘ GEOFENCINGU
 

TECHNIKA


 

Prototyp samochodu wykazał wydajność nowego sterownika „Heart of Joy” w ostatecznym teście wytrzymałościowym w BMW Performance Driving Center w Spartanburgu w USA. Podczas prezentacji firma zapewniła ekskluzywny wgląd w swój program rozwoju wrażeń z elektrycznej jazdy dla nowej generacji pojazdów Neue Klasse. Każdy w pełni elektryczny pojazd Neue Klasse skorzysta z „Heart of Joy”. Pierwszy elektryczny model z klasy wyższej trafi do produkcji seryjnej jeszcze w tym roku w fabryce w Debreczynie (Węgry). Nowy centralny komputer „Heart of Joy” dodaje czwarty wymiar – charakterystyczną dla BMW radość z jazdy – do trzech atrybutów Neue Klasse (elektryczna, cyfrowa, cyrkularna). Ta mała czarna skrzynka zadebiutowała na targach IAA 2023, gdy Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG, wniósł ją na scenę. Co ważne: sterownik będzie wdrożony do produkcji seryjnej, w przeciwieństwie do pojazdu studyjnego.

Heart of Joy przenosi radość z jazdy na wyższy poziom. Uzyskaliśmy też dalszy wzrost wydajności i tym samym większy zasięg, ponieważ w przyszłości kierowca będzie hamował niemal wyłącznie za pomocą rekuperacji. To Efficient Dynamics do kwadratu – mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju.

Dziesięciokrotnie większa moc obliczeniowa.

„Heart of Joy” to sterownik napędu, hamowania, ładowania, rekuperacji i niektórych funkcji kierowania, który przetwarza informacje dziesięć razy szybciej niż poprzednie systemy. W połączeniu z oprogramowaniem BMW Dynamic Performance Control oblicza on wszystkie funkcje dynamiki jazdy na nowym poziomie szybkości oraz precyzji. Został opracowany w całości przez BMW i czerpie z ponad stuletniego doświadczenia inżynierów BMW w dziedzinie dynamiki jazdy. Pojazd studyjny rozwija 18 000 Nm momentu obrotowego. Jeśli zatem sterownik jest w stanie poradzić sobie z taką eksplozją mocy, może z łatwością sprostać wymaganiom codziennego użytkowania na drodze.

Odzysk energii podczas hamowania zapewnia współdziałanie funkcji napędu, a także hamowania w pojazdach elektrycznych. W innowacyjnej architekturze elektronicznej Neue Klasse „Heart of Joy” jest jednym z czterech centralnych sterowników i po raz pierwszy łączy w sobie funkcje napędu oraz dynamiki jazdy. Te innowacyjne funkcje sterowania są chronione kilkoma wnioskami patentowymi. Wysokowydajna jednostka steruje przyspieszaniem i hamowaniem, stabilizacją pojazdu, funkcjami kierowania dynamiką jazdy oraz zarządzaniem ładowaniem. Centralna jednostka obliczeniowa z doskonale z nią zharmonizowane, opracowane przez BMW we własnym zakresie oprogramowanie BMW Dynamic Performance Control umożliwiają bezpośrednią reakcję wszystkich podłączonych aktuatorów przy minimalnych opóźnieniach. Tak zwane latencje mieszczą się w zakresie milisekund. Dla porównania, konwencjonalne systemy bazują na niezależnych jednostkach sterujących i algorytmach sterowania dla napędu oraz hamulców, co nie pozwala wykorzystać pełnego potencjału właściwości jezdnych pojazdów z mocnym napędem elektrycznym.

Precyzyjne pokonywanie zakrętów i najbardziej płynne zatrzymywanie w historii motoryzacji.

Kierowca wraz z pasażerami doświadczają harmonijnej, cichej jazdy – niezależnie od sytuacji na drodze czy prędkości, z jaką się poruszają. Przy dynamicznej jeździe „Heart of Joy” i oprogramowanie BMW Dynamic Performance Control zapewniają niezrównaną pewność podczas pokonywania zakrętów. Samochód oferuje imponującą trakcję, dzięki czemu może pokonywać zakręty z maksymalną precyzją. Potrzeba reakcji kierowcy jest mniejsza, a prowadzenie po pasie ruchu bardziej precyzyjne oraz stabilne. W rezultacie samochody wykazują spójne, powtarzalne zachowanie na zakrętach, a ich prowadzenie jest bardziej intuicyjnie oraz płynne. Przy niskich prędkościach, na przykład podczas jazdy w korku czy parkowania, bezpośrednia transmisja sygnału oraz szybkie przetwarzanie informacji zapewniają jeszcze lepsze wrażenia z jazdy. Zatrzymywanie i ponowne ruszanie w trybach jazdy D lub B podczas korzystania z systemu Active Cruise Control czy hamulca postojowego oraz blokady postojowej są ze sobą płynnie zintegrowane.

O 25% większa wydajność dzięki rekuperacji.

Ponadto zintegrowane sterowanie napędem, hamulcem i rekuperacją umożliwia bardziej zrównoważone wykorzystanie energii. Dla 98 procent kierowców nie będzie potrzeby korzystania z klasycznych hamulców. Skuteczność hamulca rekuperacyjnego jest wystarczająca do normalnej, codziennej jazdy. Pomoc ze strony hamulca ciernego jest konieczna tylko podczas nagłego hamowania, na przykład w sytuacji awaryjnej. W efekcie system zwiększa wydajność nawet o 25 procent.

Pojazd testowy BMW Vision Driving Experience demonstruje działanie „Heart of Joy” za pomocą świecących kodów kolorystycznych na felgach: przyspieszanie (zielony), rekuperacja (niebieski), hamowanie hamulcem ciernym (pomarańczowy).

W przyszłości, w samochodach marki pracować będą cztery zupełnie nowe „supermózgi”: wysokowydajne komputery, które inteligentnie łączą to, co wcześniej działało osobno. „Heart of Joy” został opracowany w całości samodzielnie przez BMW. Dzięki temu możliwe będzie połączenie czterech kluczowych sterowników w jednym wysokowydajnym komputerze.

Kolejne trzy „supermózgi” są odpowiedzialne m.in. za zautomatyzowaną i wysoce zautomatyzowaną jazdę, system informacji czy rozrywki oraz podstawowe funkcje, takie jak klimatyzacja, komfort, dostęp do pojazdu, a także oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne.