BMW: SPECJALNY M4 CSL W ROCZNICĘ 50-LECIA ISTNIENIA BMW M

Z okazji 50-lecia istnienia BMW M, GmbH prezentuje specjalny model bazujący na odnoszących sukcesy samochodach wyczynowych w segmencie średnim premium.

Nowe BMW M4 CSL łączy tradycyjną pasję wyścigową z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, zapewniając niepowtarzalne wrażenia z jazdy. Jego charakter określają dwie główne cechy: moc podniesiona o 30 kW (40 KM) do 405 kW (550 KM) i jednocześnie masa zmniejszona o 100 kg w porównaniu z BMW M4 Competition Coupé.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Dzięki wysokiej mocy, lekkiej konstrukcji, dwuosobowej konfiguracji, specjalnie dostrojonemu układowi jezdnemu i indywidualnemu wyposażeniu nowe BMW M4 CSL jest konsekwentnie stworzone do jazdy na torze wyścigowym. Wspólne cechy BMW M4 GT3 i jego odpowiednika w sportach motorowych znajdują odzwierciedlenie również w jego osiągach. Podczas jazd testowych na Pętli Północnej toru Nurburgring BMW M4 CSL osiągnęło najlepszy czas okrążenia w historii seryjnych samochodów BMW Group. W pomiarze porównawczym na dystansie 20,6 km (bez prostej na odcinku T13) uzyskało czas 7:15,677 min. Oficjalny i poświadczony notarialnie czas pełnego okrążenia o długości 20,832 km wynosi 7:20,207 min. Imponujący jest również wynik 3,7 s sprintu od 0 do 100 km/h i 10,7 s od 0 do 200 km/h.

„Competition, sport, lekka konstrukcja”: koncepcja zakorzeniona w tradycji.

Wyścigowy charakter BMW M4 CSL bazuje na tradycyjnej koncepcji. Skrót CSL oznacza „competition, sport, lekką konstrukcję” i odnosi się do kluczowej dla sukcesów w motorsporcie niskiej masy. Opracowane przez BMW Motorsport GmbH zgodnie z tą zasadą BMW 3.0 CSL zdobyło za pierwszym podejściem w 1973 r. tytuł Europejskiego Mistrza Samochodów Turystycznych. BMW M4 CSL podąża też śladami odnoszących sukcesy modeli specjalnych z poprzednich generacji serii BMW M3/M4, w tym w szczególności legendarnego BMW M3 CSL z 2003 r. i BMW M4 GTS zaprezentowanego w 2016 r.

Światowa premiera BMW M4 CSL na Concorso d’Eleganza Villa d’Este (20-22 maja 2022 r.) będzie jedną z głównych atrakcji roku jubileuszowego BMW M GmbH. Model specjalny będzie produkowany w zakładach BMW Group w Dingolfing od lipca 2022 roku w limitowanej serii 1000 sztuk.

Zasadnicza i szczegółowa: inteligentna lekka konstrukcja w BMW M4 CSL.

Dzięki doświadczeniu BMW M GmbH w motorsporcie udało się obniżyć masę własną tego modelu specjalnego do 1625 kg. Obciążenie jednostkowe mocy wynoszące 2,95 kg/KM (4,01 kg/kW) oferuje warunki dla bardzo dynamicznej jazdy.

Samo zastosowanie w pełni kubełkowych karbonowych foteli M pozwoliło obniżyć masę o około 14 kg w porównaniu ze standardowymi fotelami w BMW M4 Competition Coupé. Wyeliminowanie tylnych siedzeń i ich pasów, integracja ścianki i związane z tym zmiany w bagażniku pozwoliły zaoszczędzić 21 kg. Kolejne około 21 kg zaoszczędzono w obszarze układu jezdnego, między innymi poprzez zastosowanie wyjątkowo lekkich węglowo-ceramicznych tarcz hamulcowych M, a także specjalnych obręczy kół ze stopów lekkich, sprężyn i amortyzatorów. Redukcja izolacji akustycznej i zastosowanie bardzo lekkiej izolacji akustycznej pozwoliły na zaoszczędzenie około 15 kg. Zastosowanie elementów z karbonu obniżyło masę o około 11 kg. Na przykład oprócz karbonowego dachu BMW M4 CSL ma również maskę silnika i klapę bagażnika wykonane z tego lekkiego, zaawansowanego materiału. Z karbonu wykonana jest również konsola środkowa. Dzięki zastosowaniu tytanowego tłumika końcowego układ wydechowy jest lżejszy o ponad 4 kg. Kolejne 4 kg zaoszczędzono dzięki modyfikacjom atrapy chłodnicy BMW, lamp tylnych, dywaników i klimatyzacji automatycznej.

Ekskluzywny lakier, charakterystyczne elementy stylistyczne.

Karoseria BMW M4 CSL jest standardowo lakierowana w kolorze mroźnym szarym (metalizowany). Wraz z widocznymi karbonowymi powierzchniami i czerwonymi akcentami kolor ten tworzy wyrazisty sportowy wygląd. Alternatywnie oferowane są kolory: biel alpejska niemetalizowana i szafirowoczarny metalizowany.

Karbonowa struktura elementów karoserii widoczna jest m.in. w obszarze dwóch zagłębień na masce silnika. Te powierzchnie, które nie są malowane w kolorze karoserii, są dodatkowo wyróżnione obwódką w kolorze czerwonym. Czerwone linie akcentujące podkreślają również przebieg obu „płetw” na dachu z karbonu, kontury progów, czarne oznaczenia modelu oraz charakterystyczny splitter z karbonu i wstawki w „zasłonach powietrznych” w pasie przednim.

Światła laserowe BMW: żółte reflektory i innowacyjne lampy tylne.

Innym bardzo wyrazistym akcentem z przodu nowego BMW M4 CSL są reflektory laserowe BMW oferowane w wyposażeniu dodatkowym. Nie świecą na biało, lecz na żółto, zarówno przy powitaniu po odblokowaniu drzwi, jak i po włączeniu świateł mijania i drogowych, nawiązując w ten sposób do słynnych samochodów wyścigowych GT.

Diodowe lampy tylne w BMW M4 CSL działają standardowo w technologii zaprezentowanej po raz pierwszy w samochodzie seryjnym. W ich kloszach umieszczone są filigranowe nitki świetlne, które świecą dzięki technologii laserowej, tworząc w ten sposób żywą strukturę na powierzchni lamp tylnych. Nadają lampom tylnym niepowtarzalny charakter, który można rozpoznać z daleka w nocnej scenerii.

6-cylindrowy silnik rzędowy o wyścigowej charakterystyce.

Silnik BMW M4 CSL bazuje na tym samym wysokoobrotowym 6-cylindrowym silniku rzędowym M TwinPower Turbo, co jednostka napędowa stosowana w modelu wyścigowym BMW M4 GT3. Jego wielki potencjał umożliwił znaczne podniesienie mocy przy zachowaniu pełnej wytrzymałości i trwałości. Uzyskano to przez zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania w dwóch turbosprężarkach mono-scroll z 1,7 do 2,1 bara oraz specjalne dostosowanie sterownika silnika. Silnik BMW M4 CSL osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm w zakresie od 2750 do 5950 obr/min. Moc maksymalną 405 kW (550 KM) uzyskuje przy 6250 obr/min.

Konstrukcja 3-litrowego silnika zaczerpnięta z motorsportu jest konsekwentnie ukierunkowana na pracę na wysokich obrotach i maksymalne oddawanie mocy. Beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji nadaje skrzyni korbowej niezwykle wysoką sztywność. Kuty, lekki wał korbowy umożliwia uzyskanie bardzo wysokiego momentu obrotowego. Kolejnym elementem charakterystycznym dla modelu M jest drukowany w 3D rdzeń głowicy cylindrów.

Podobnie jak układ chłodzenia, również układ smarowania opracowany został z myślą o wyzwaniach związanych z jazdą na torze wyścigowym. Podwójny układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami i lekkim tłumikiem końcowym z tytanu wytwarza inspirowany wyścigami i pełen emocji dźwięk stworzony specjalnie dla nowego BMW M4 CSL.

Napęd przenoszony jest standardowo przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic na tylne koła. Specyficzne dla tego modelu zamocowanie silnika i skrzyni biegów sprzyja spontanicznemu i bezpośredniemu przełożeniu mocy napędu na dynamikę jazdy. Sztywniejsze zamocowanie silnika i skrzyni biegów do konstrukcji pojazdu odczuwalne jest przede wszystkich podczas bardzo dynamicznej jazdy.

Zwiększona sztywność karoserii, specjalnie opracowany układ jezdny.

Oprócz silnika i w ścisłej koordynacji z jego charakterystyką mocy opracowany został również układ jezdny nowego BMW M4 CSL. Również znacznie zmniejszona masa pojazdu i zoptymalizowana sztywność karoserii mają zapewniać połączenie zwinności, dynamiki i precyzji prowadzenia samochodów BMW M na zupełnie nowym poziomie.

W komorze silnika nowego BMW M4 CSL sztywność karoserii zwiększa całkowicie nowy pakiet rozpórek. Elementy odlewane z aluminium pomiędzy kielichami amortyzatorów a przodem karoserii mają geometrię precyzyjnie obliczoną za pomocą modeli numerycznych na różne sytuacje podczas jazdy.

Specjalna kinematyka osi, a także dobrane specjalnie do tego modelu wartości pochylenia kół, amortyzatory, dodatkowe sprężyny i stabilizatory optymalizują precyzję kierowania, przenoszenie sił bocznych, reakcję zawieszenia i amortyzacji oraz prowadzenie kół. Zawieszenie w tym modelu jest obniżone o 8 mm w stosunku do BMW M4 Competition Coupé. Ponadto standardowym wyposażeniem tego modelu specjalnego jest adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz hamulce M z tarczami węglowo-ceramicznymi. Zintegrowany układ hamulcowy w wersji M zapewnia pewne wyczucie pedału hamulca nawet w bardzo dynamicznych sytuacjach i przy niekorzystnych warunkach nawierzchni.

Układ kontroli trakcji M przystosowany do jazdy torowej.

Standardowy układ kontroli trakcji M w specjalnej konfiguracji dostosowanej do jazdy torowej umożliwia kierowcy indywidualne ustawienie progów interwencji systemu ograniczającego poślizg kół. Na suchej nawierzchni poziomy od 1 do 5 umożliwiają jazdę w kontrolowanym poślizgu. Poziomy od 6 do 10 bazują na aplikacji opracowanej dla pojazdów biorących udział w wyścigach samochodów turystycznych i uwzględniają nie tylko warunki drogowe, ale także temperaturę opon, aby zapewnić maksymalną trakcję i stabilność jazdy.

Wyposażenie standardowe BMW M4 CSL obejmuje ponadto kute obręcze kół M ze stopów lekkich we wzorze Cross Spoke w rozmiarze 19 cali na osi przedniej i 20 cali na osi tylnej. Są one wyposażone w opony High Performance, opracowane specjalnie dla tego modelu specjalnego i mają wymiary 275/35 ZR19 z przodu i 285/30 ZR20 z tyłu.

Wyposażenie zapewniające wyścigowe wrażenia z jazdy i funkcjonalność w codziennej eksploatacji.

Wyposażenie tego modelu daje BMW M4 CSL indywidualną równowagę między purystycznymi właściwościami samochodu sportowego, nieograniczoną funkcjonalnością w codziennej eksploatacji i ekskluzywną jakością premium. W pełni kubełkowe karbonowe fotele M dla kierowcy i pilota mają samonośną strukturę CFRP i świadomie zrezygnowano w nich z elementów zwiększających komfort. Mają stały kąt nachylenia oparcia, położenie wzdłużne można zmieniać ręcznie, a wysokość siedzeń można regulować za pomocą śrub w trzech poziomach tylko w serwisie. Ponadto w pełni kubełkowe karbonowe fotele M oferują zdejmowane zagłówki i możliwość montażu sześciopunktowych pasów bezpieczeństwa.

We wnętrzu kierownica M z alcantary, antracytowa podsufitka, listwy ozdobne Carbon Fibre, napis „CSL” na fotelach, konsoli środkowej i tylnej ściance oraz charakterystyczne dla M wskazania na kokpicie tworzą doskonałą atmosferę dla skoncentrowanej radości z jazdy. Wyposażenie standardowe obejmuje również rozszerzoną tapicerkę ze skóry Merino i pasy bezpieczeństwa M. Z tyłu znajdują się dwa miejsca na kaski.

Charakterystyczny dla M system obsługi obejmuje przycisk M Setup zapewniający bezpośredni dostęp do wielu ustawień pojazdu oraz dwa przyciski M na kierownicy służące do zapisywania preferowanych konfiguracji. W skład wyposażenia standardowego wchodzi również system M Drive Professional, w tym M Drift Analyser i M Laptimer, a także przycisk M Mode służący do aktywacji ustawień ROAD, SPORT i TRACK.

BMW Live Cockpit Professional, również w wyposażeniu standardowym, oferuje w pełni cyfrowy zestaw ekranów. Obejmuje on zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala za kierownicą oraz wyświetlacz kontrolny o przekątnej 10,25 cala. Do zakresu funkcji należy również system nawigacyjny BMW Maps, inteligentny asystent osobisty BMW, a także integracja smartfonów, system telefoniczny z ładowaniem bezprzewodowym i Wi-Fi. Opcjonalnie oferowany jest wyświetlacz BMW Head-Up ze wskazaniami M oraz rejestrator jazdy BMW.

Dla zachowania niskiej masy i purystycznej koncepcji BMW M4 CSL oferuje zakres funkcji komfortu i systemów wspomagających kierowcę ograniczony do tego, co najważniejsze. Standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację automatyczną, Park Distance Control, ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu i wskazanie ograniczeń prędkości. Opcjonalnie oferowana jest m.in. dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, system alarmowy oraz system asystujący kierowcy i asystent parkowania.