BMW: OD SUROWCÓW DO RECYKLINGU CZYLI COŚ O BATERIACH

BMW Group wyznaczyła sobie wcale nie łatwe zadanie zbudowania zamkniętego i zrównoważonego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych.

Bo przecież zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla elektromobilności.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Dzięki pilotażowej fabryce litowo- jonowych ogniw akumulatorowych, firma podejmuje kolejny krok związany ze wszystkimi aspektami łańcucha dostaw, począwszy od wyboru materiałów, przez skład i konstrukcję ogniw, aż po produkcję w warunkach zbliżonych do produkcji seryjnej, a także recykling. Pilotażowy zakład produkcyjny powstanie w Parsdorfie niedaleko Monachium. Oddanie obiektu do użytku jest planowane na koniec 2022 roku.

Całkowita wartość projektu to niemal 110 milionów euro, a w zakładzie zatrudnionych będzie około 50 osób. Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Gospodarki, Rozwoju Regionalnego i Energii Bawarii wspierają ten projekt w ramach Europejskiego procesu finansowania IPCEI (ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania).

Produkcja ogniw akumulatorowych

Przedsiębiorstwo uruchomiło odrębne centrum kompetencji w zakresie ogniw akumulatorowych w Monachium w listopadzie 2019. Działalność tej jednostki dotyczy całego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych, począwszy od prac badawczo- rozwojowych poprzez skład chemiczny i konstrukcję ogniw aż po możliwości ich produkcji na szeroką skalę. Pilotażowy zakład produkcyjny jest dla BMW Group logicznym kolejnym krokiem rozszerzania kompetencji.

Celem jest zwiększanie wydajności akumulatorów i zapewnienie możliwości produkcyjnych na szeroką skalę. Aby je zrealizować, grupa opracuje systemy i procedury produkcji, a następnie zastosuje je w pilotażowym zakładzie o powierzchni 14 000 m2. Za pomocą procedur i systemów produkcyjnych wygeneruje zdolności produkcyjne na potrzeby nowych generacji ogniw akumulatorowych. Głównym zadaniem będzie optymalizowanie wydajności produkcji, kosztów oraz jakości.

Wykorzystując wiedzę i doświadczenie centrum kompetencji w zakresie ogniw akumulatorowych oraz, w przyszłości, zakładu pilotażowego, BMW Group będzie w stanie doprowadzić optymalnie dopracowaną technologię ogniw akumulatorowych do dojrzałości seryjnej w najkrótszym możliwym czasie i umożliwić dostawcom ogniw akumulatorowych produkcję według swoich specyfikacji.

Do 2021 roku jedna czwarta pojazdów BMW Group sprzedawanych w Europie powinna być wyposażona w elektryczny układ napędowy, do 2025 roku jedna trzecia, a do 2030 roku połowa.

Zrównoważone ogniwo akumulatorowe będzie podlegać recyklingowi

Aby skutecznie działać na rzecz ochrony klimatu, całkowity wpływ środowiskowy podzespołów pojazdu musi zostać ograniczony, a wszyscy partnerzy włączeni do procesu. Dotyczy to zwłaszcza energochłonnej produkcji ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych. Nawet 40 proc. emisji CO2 związanej z pojazdami elektrycznymi wiąże się z samą produkcją ogniw akumulatorowych.

W drodze do opracowania technologii produkcji ogniw akumulatorowych BMW działa jako część konsorcjum technologicznego, które obejmuje także szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt oraz Umicore, belgijskie przedsiębiorstwo wywarzające materiały do produkcji akumulatorów. Współpraca koncentruje się na tworzeniu kompleksowego, zrównoważonego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych w Europie – od etapu rozwoju poprzez produkcję aż po recykling.

Northvolt będzie wytwarzać ogniwa akumulatorowe we własnej gigafabryce w Skellefteå w północnej Szwecji od roku 2024, a niezbędną do ich produkcji energię będzie pozyskiwać wyłącznie ze źródeł ekologicznych – wodnych i wiatrowych. Umicore zaangażuje się w opracowanie zrównoważonych ogniw akumulatorowych w Europie. Począwszy od piątej generacji produkcja ogniw akumulatorowych BMW Group będzie w 100 proc. zasilana zieloną energią.

Ogniwa akumulatorowe piątej generacji pojawią się na drogach jeszcze w bieżącym roku wraz z premierą iX3 oraz w innych modelach planowanych na kolejny rok, takich jak NEXT oraz i4. W miarę zwiększania produkcji, w najbliższych latach wykorzystanie energii ze źródeł ekologicznych zmniejszy skalę emisji CO2 o około 10 milionów ton.