Nowy model BMW serii 4 Gran Coupe to pierwsze 4-drzwiowe coupe BMW w klasie średniej premium i wyraz konsekwencji w rozszerzaniu palety modelowej. Osiągi gwarantują mocne, ale oszczędne silniki.
Po BMW serii 4 Coupe i Cabrio, Gran Coupe jest trzecim modelem nowego typoszeregu BMW serii 4, która dzięki swym dopracowanym proporcjom wydaje się dłuższa, szersza i dynamiczniejsza niż modele średniej wielkości klasy premium. Auto łączy w sobie optyczne cechy dwudrzwiowego coupe z funkcjonalnością czworga drzwi i dużym bagażnikiem pod szeroko otwieraną klapą.
Zobacz także:
PREMIERY
Nowe BMW ma 4638 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 2810 mm rozstawu osi – czyli dokładnie takie same wymiary jak dwudrzwiowe coupe. Ich przednie pasy charakteryzują się dokładnie tymi samymi cechami typowymi dla BMW. Jednak linia dachu BMW serii 4 Gran Coupe przebiega o 12 mm wyżej, a dach jest dłuższy o 112 mm, opadając łagodną falą w stronę bagażnika. W połączeniu z typowo dla marki krótkimi zwisami, długą maską i przesuniętą w tył kabiną, nowe BMW serii 4 Gran Coupe imponuje idealnym balansem wizualnym oraz postawną sylwetką.
Owa wydłużona linia dachu podkreśla elegancję i ekstrawagancję. Przestrzeń na głowy pasażerów jest większa, podobnie jak komfort siedzenia i przestrzeń bagażowa (o 35 l) niż w wersji dwudrzwiowej.
W porównaniu z dwudrzwiowym Coupe czworo drzwi oznacza o wiele łatwiejsze zajmowanie miejsca. Drzwi są pozbawione ramek okien. Funkcjonalną elegancję podkreślają także czytelne okrągłe zegary w optyce „Black Panel” oraz wolnostojący ekran iDrive. Daleko sięgająca klapa pozwala na dostęp do przestrzeni bagażowej o niskim progu i płaskiej podłodze. Dzielone oparcie kanapy (na życzenie w proporcji 40:20:40) zapewnia dodatkową użyteczność. Maksymalna pojemność bagażnika to aż 1300 litra. Klapa jest seryjnie sterowana elektrycznie, na życzenie również bezdotykowo, gestem lub ruchem stopy pod bagażnikiem.
Specyfikacje, pakiet M Sport i program Individual
W kabinie BMW serii 4 Gran Coupe panuje ergonomia. Wszystkie elementy sterowania i obsługi rozmieszczono tak, że kierowca może je wykorzystywać w optymalny sposób. W przedniej części styliści wykorzystali Layering (precyzyjny system podziału przestrzeni naprzemiennym uwarstwieniem linii i płaszczyzn) do stworzenia zorientowania kokpitu do kierowcy. Linie ciągną się od kokpitu przez drzwi i słupki środkowe aż do tyłu, łącząc formalnie przednie i tylne siedzenia, tak jak przednie i tylne siedzenia łączą przetłoczenia i nachodzące na siebie płaszczyzny w obiciach. Tylna kanapa optycznie tworzy dwa oddzielne fotele, ale jednocześnie zapewnia pośrodku dodatkowe miejsce, czyniąc tym samym z BMW auto 4-miejscowe +1.
Seryjne wyposażenie i trzy linie specyfikacyjne oraz pakiet M Sport pozwalają na bardzo daleko idącą indywidualizację. Ekskluzywne możliwości w tej dziedzinie zapewnia program BMW Individual, dostępny od początku sprzedaży modelu, obejmujący skórzane i kolorystyczne możliwości oraz 19-calowe felgi.
Silniki
Od początku sprzedaży BMW serii 4 Gran Coupe w palecie będzie 5 silników o wysokiej kulturze pracy. Topową ofertą jest rzędowy silnik 6-cylindrowy w modelu 435i (spalanie miasto/trasa/średnie: 11,4/6,2/8,1 l/100 km) o pojemności 3,0 l i mocy 225 kW/306 KM. W BMW 428i Gran Coupe (8,9/5,3/6,6) i BMW 420i Gran Coupe (8,7/5,1/6,4) pracuje lekki dwulitrowy silnik o mocy odpowiednio 180 kW/245 KM i 135 kW/184 KM. Dwa 4-cylindrowe silniki dieslowskie to: BMW 420d Gran Coupe (5,8/4,1/4,7) o mocy 135 kW/184 KM oraz 418d Gran Coupe 2-litrowy (5,4/4,0/4,5), rozwijający moc 105 kW/143 KM. Z pierwszym motorem auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 7,7 sek. (z automatem: 7,5 sek.).
Wszystkie silniki, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, wykorzystują najnowszą generację technologii BMW TwinPower Turbo i spełniają normę czystości spalin EU6.
Od początku sprzedaży modele BMW 428i Gran Coupe oraz 420d Gran Coupe można będzie zamówić z inteligentnym napędem na cztery koła BMW xDrive. Standardowo napęd od silnika odbiera 6-stopniowa manualna skrzynia biegów, ale na życzenie można mieć 8-stopniową skrzynię automatyczną Steptronic lub Steptronic Sport (w tej drugiej można zmieniać biegi ręcznie za pomocą łopatek pod kierownicą).
BMW EfficientDynamics
Program BMW EfficientDynamics znajduje zastosowanie także w nowym BMW serii 4 Gran Coupe. Wśród nowych rozwiązań znajdziemy, oprócz zoptymalizowanych pod względem efektywności wykorzystania paliwa silników benzynowych i wysokoprężnych, także inteligentną koncepcję ultralekkiej konstrukcji oraz zoptymalizowaną aerodynamikę z kurtynami powietrznymi oraz skrzelami. Do niskiego zużycia paliwa bez ograniczania osiągów przyczyniają się również funkcja start-stop, odzyskiwanie energii hamowania, wskaźnik optymalnego przełożenia, agregaty pomocnicze uruchamiane tylko w razie potrzeby. W połączeniu ze skrzynią automatyczną dostępny jest tryb żeglowania (wybieg z odłączeniem hamowania silnikiem), a kolejne możliwości oszczędzania zapewnia tryb ECO PRO.
BMW ConnectedDrive
Dla BMW serii 4 Gran Coupe dostępna jest pełna oferta opcji z zakresu BMW ConnectedDrive. Wśród najważniejszych z nich wymienić należy nową generację systemu nawigacyjnego Professional, wyświetlacz przezierny Head-Up Display z pełną paletą kolorów, Asystenta Jazdy, który ostrzega przed kolizją z pieszym, nieoślepiający system świateł głównych LED z asystentem oświetlenia dalekosiężnego High Beam Assistant o inteligentnym sterowaniu, Active Protection z asystentem uwagi oraz najnowszą wersję aktywnego regulatora prędkości z funkcją Stop & Go.
Dzięki wyjątkowo wydajnej technologii przyłączeniowej łatwo zintegrować z samochodem smartfony, a wraz z nimi dynamicznie rozrastającą się paletę usług Apps.