BMW: MODEL Z4 W ROKU MODELOWYM 2023

Roadster w czystej postaci, sportowy i bardziej atrakcyjny niż kiedykolwiek – takie jest BMW Z4 w roku modelowym 2023.

Najnowsza odświeżona wersja dwuosobowego kabrioletu prezentuje się ze świeżymi akcentami stylistycznymi na zewnątrz, rozszerzonym wyposażeniem standardowym i nowymi opcjami. Nowe elementy bardziej niż kiedykolwiek dotąd podkreślają sportowy charakter BMW Z4.


Zobacz także:

NISSAN: PREMIERA NOWEGO X-TRAIL. MOŻNA SKŁADAĆ ZAMÓWIENIA

PREMIERY


 

Mocne silniki i napęd na tylne koła, koncepcja konsekwentnie nastawiona na zwinność i dynamikę, klasyczny tekstylny dach i nowoczesna atmosfera premium we wnętrzu – BMW Z4 zapewnia tradycyjne wrażenia z jazdy roadsterem dostosowane do wymogów współczesnych czasów. Jego wygląd zewnętrzny sygnalizuje nowy, maksymalnie sportowy charakter natychmiast rozpoznawalny dzięki zewnętrznym elementom pakietu sportowego M, które są teraz standardowym wyposażeniem również w modelach czterocylindrowych. W ramach rozszerzenia wyposażenia standardowego i wyraźnego uporządkowania struktury oferty nie są już oferowane pakiety Advantage, Sport Line i M Sport. Szeroka gama lakierów zewnętrznych wzbogacona o trzy nowe warianty, dodatkowe 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich oraz lampy M Shadow Line oferują dodatkowe możliwości indywidualizacji BMW Z4.

Kontynuacja udanej tradycji roadsterów BMW.

BMW Z4 swoim typowym dla tej marki sportowym charakterem nawiązuje do historycznych korzeni marki. Tradycje roadstera jako uosobienia radości z jazdy i sukcesów na torze wyścigowym sięgają początków działalności firmy jako producenta samochodów. Również w mniej odległej przeszłości dwuosobowe kabriolety stanowiły ważny etap w rozwoju BMW. BMW Z1 wprowadzone w 1987 roku zostało opracowane przez BMW Technik GmbH jako platforma dla innowacji i miało silnik umieszczony z przodu, chowane drzwi, konstrukcję monocoque i poszycie karoserii z tworzywa sztucznego. W latach 1988-1991 wyprodukowano ok. 8 tysięcy egzemplarzy BMW Z1 – każdy z nich jest dzisiaj pożądanym samochodem kolekcjonerskim. W 1995 roku zaprezentowane zostało BMW Z3, które było pierwszym modelem marki produkowanym wyłącznie w amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu. BMW Z3 miało też swój debiut na wielkim ekranie – jako oficjalny samochód agenta Jamesa Bonda w filmie GoldenEye.

Cztery lata później hollywoodzka premiera w przeboju kinowym o Jamesie Bondzie pomogła również BMW Z8 zdobyć światowy rozgłos. W filmie Świat to za mało z 1999 roku roadster zwracał uwagę klasycznymi liniami przypominającymi legendarne BMW 507. Pod długą maską ręcznie budowanego BMW Z8 znajdował się silnik V8 o pojemności 5,0 l i mocy 294 kW (400 KM) opracowany pierwotnie do BMW M5, który zapewniał fascynujące osiągi – i to nie tylko na ekranie.

Od 20 lat synonimem radości z jazdy w otwartym dwuosobowym samochodzie jest BMW Z4. Pierwsza generacja roadstera została zaprezentowana podczas Mondial de l’Automobile w Paryżu w 2002 roku. Cztery lata później pojawiło się, również dwuosobowe, BMW Z4 Coupé, na bazie którego powstał samochód wyścigowy GT3, który z wielkim powodzeniem startował w Nürburgring Endurance Series. BMW Z4 wyznaczyło również standardy dynamiki na drodze. Roadster i coupé były również oferowane przez BMW M GmbH jako wyczynowe samochody sportowe z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 252 kW (343 KM).

Ciekawostką BMW Z4 drugiej generacji był chowany sztywny dach. Model ten zastąpił tym samym zarówno roadstera, jak i coupé poprzedniej generacji. Opływowe linie, długa maska i cofnięta kabina charakteryzowały wygląd dwuosobowego samochodu, który zaraz po premierze w 2009 roku zdobył nagrody Eyes On Design Award, International Design Excellence Award oraz red dot Design Award. Na torze wyścigowym BMW Z4 w wariancie zbudowanym według specyfikacji GT3 kontynuowało pasmo sukcesów swojego poprzednika. Zespoły klienckie wygrywały z nim m.in. w 24-godzinnych wyścigach w Dubaju i Spa-Francorchamps.

Trzecia generacja: 6-cylindrowy silnik rzędowy jako wyróżnik spośród konkurencji.

Obecne BMW Z4 produkowane jest od 2020 przez partnera produkcyjnego BMW Group, firmę Magna Steyr Fahrzeugtechnik w Graz w Austrii. Nowy model zacznie swój debiut na światowych rynkach w listopadzie 2022 r. Oferta silników obejmuje dwie jednostki 4‑cylindrowe i jeden 6-cylindrowy silnik rzędowy. BMW Z4 M40i (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 8,1 – 7,9 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 184 – 179 g/km) ma przy tym pozycję unikatu w swoim segmencie. Samochody BMW M stanowiły ostatnio ponad 30 procent globalnej sprzedaży roadstera, a w Niemczech BMW Z4 M40i miało nawet 48-procentowy udział w sprzedaży.

W sumie na całym świecie sprzedano ponad 55 tysięcy BMW Z4 trzeciej generacji. Najważniejszym rynkiem zbytu roadstera są Niemcy, gdzie do tej pory sprzedano około 26 procent wszystkich samochodów aktualnej generacji, następnie USA z 17 procentami, a potem Chiny, Wielka Brytania i Japonia. W ogólnie słabnącym segmencie, BMW Z4 od momentu wprowadzenia na rynek odnotowuje wyjątkowo stały poziom sprzedaży. Od samego początku był to zdecydowanie najlepiej sprzedający się model w swojej bardzo konkurencyjnej klasie pojazdów obsadzonej wyłącznie przez niemieckie marki premium i od tego czasu stale zwiększa swój udział w rynku.

Bardziej dynamiczne niż kiedykolwiek dotąd: pakiet sportowy M w standardzie, atrapa chłodnicy BMW w nowej stylistyce.

Wygląd zewnętrzny BMW Z4 jest nowoczesną interpretacją klasycznego sportowego kabrioletu. Do charakterystycznych elementów z przodu pojazdu należą duże wloty powietrza, szeroko rozstawione reflektory diodowe z pionowymi źródłami światła oraz zachodząca na nadkola długa maska silnika. Najnowsze zmiany stylistyczne jeszcze mocnej podkreślają szerokość i potężną sylwetkę roadstera.

To również zasługa zewnętrznych elementów pakietu sportowego M, który jest teraz oferowany standardowo również w modelach czterocylindrowych. Obejmuje on typowe dla M trzyczęściowe wloty powietrza w pasie przednim, unikalne kontury progów i pas tylny z bardzo wyrazistymi elementami bocznymi. Nowe są też boczne wloty powietrza, które tworzą „zasłony powietrzne” zmniejszające turbulencje w nadkolach. Atrapa chłodnicy BMW otrzymała unowocześniony w detalach, bardzo wyrazisty design. Ma teraz wewnątrz poziomą strukturę, która wizualnie poszerza przód. Specyficzny charakter BMW Z4 M40i jako samochodu o wysokich osiągach podkreślają między innymi nakładki lusterek zewnętrznych w kolorze Cerium Grey oraz trapezowe końcówki rur wydechowych.

Purystyczny i sportowy wygląd BMW Z4 to również zasługa wyrazistych powierzchni bocznych z dwiema dynamicznymi liniami przetłoczeń, dużych skrzeli za przednimi nadkolami, spojlera w tylnej klapie, płaskich lamp tylnych w kształcie litery L oraz efektownego dyfuzora w tylnym zderzaku. Klasyczny tekstylny dach roadstera obsługuje się elektrycznie i można go otwierać i zamykać przyciskiem w ciągu 10 s, również podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.

Klasyczny kokpit sportowego samochodu z akcentami M.

Stylistykę wnętrza BMW Z4 wyróżnia zorientowany na kierowcę design kokpitu, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, wyraźne, skierowane do przodu linie i powierzchnie ozdobne skupione zaledwie w kilku miejscach. BMW Z4 sDrive20i jest standardowo wyposażone w tapicerkę ze skóry Vernasca, dostępną w kolorach czarnym, kości słoniowej, koniaku i czerwonej magmy. W BMW Z4 M40i i BMW Z4 sDrive30i standardem jest tapicerka ze skóry i Alcantary z kontrastującym niebieskim stebnowaniem i niebieskimi lamówkami. We wnętrzu BMW Z4 sDrive30i sportową radość z jazdy uzupełniają ponadto: kierownica skórzana M, sportowe fotele M, nakładki na pedały M oraz podnóżek kierowcy M.

Klasyczny kokpit samochodu sportowego połączony jest teraz także w BMW Z4 sDrive30i z deską rozdzielczą obitą Sensatekiem. W wyposażeniu standardowym wszystkich wariantów modelowych są podgrzewane fotele, wiatrochron, pakiet schowków i składana przegroda bagażnika, system Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu, automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne oraz dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Modele BMW Z4 M40i oraz BMW Z4 sDrive30i mają w standardzie również oświetlenie ambientowe i listwy progowe M.

Wysokoobrotowe silniki, zaawansowany układ jezdny.

Trzy silniki benzynowe dostępne w nowej edycji BMW Z4 charakteryzują się spontanicznym oddawaniem mocy, wysokoobrotowym charakterem, wydajnością i wysoką kulturą pracy. Czterocylindrowy silnik BMW Z4 sDrive20i oferowany jest standardowo z 6-biegową skrzynią manualną. 8‑stopniowa sportowa skrzynia Steptronic jest dostępna w modelu podstawowym jako opcja, a w pozostałych wersjach silnikowych stanowi wyposażenie standardowe. Oferuje łopatki przy kierownicy oraz funkcję Launch Control do maksymalnego przyspieszania przy optymalnej trakcji ze startu zatrzymanego.

Wyjątkowy napęd oferuje topowy model BMW Z4: 6-cylindrowy silnik rzędowy z unikalną pośród konkurencji technologią M TwinPower Turbo zapewnia znakomite osiągi. Jednostka o pojemności 3,0 l i mocy 250 kW (340 KM) generuje maksymalny moment obrotowy 500 Nm i daje BMW Z4 M40i przyspieszenie do setki w 4,5 s. Oba silniki czterocylindrowe o pojemności 2,0 l z technologią BMW TwinPower Turbo również charakteryzują się pełną temperamentu charakterystyką pracy. Silnik BMW Z4 sDrive30i generuje moc 190 kW (258 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm i umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s. BMW Z4 sDrive20i o mocy 145 kW (197 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s (ze skrzynią automatyczną 6,6 s).

W połączeniu z kompaktowymi proporcjami, zoptymalizowaną masą, niskim środkiem ciężkości i niemal idealnym rozkładem masy na osie 50:50, wysoką sztywnością karoserii i układu jezdnego oraz korzystnymi właściwościami aerodynamicznymi BMW Z4 zapewnia idealne warunki dla porywającej, sportowej jazdy. Układ jezdny obejmujący oś przednią z dwuprzegubowymi wahaczami wleczonymi i pięciowahaczową osią tylną łączy zwinność i komfort jazdy. Wszystkie warianty modelowe oferują w standardzie również adaptacyjny sportowy układ kierowniczy.

Sportowy układ jezdny M dostępny teraz w wyposażeniu standardowym BMW Z4 sDrive30i optymalizuje dynamikę jazdy dzięki sztywniejszej konfiguracji amortyzatorów i sprężyn. BMW Z4 M40i wyposażone jest w adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz – podobnie jak BMW Z4 sDrive30i – w sportowy układ hamulcowy M z niebieskimi lub czerwonymi zaciskami. Ponadto topowy model ma standardowo sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi dostępny opcjonalnie również w BMW Z4 sDrive30i.

Nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, inteligentne sieci.

BMW Z4 wyposażone jest również w wiele nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy. W standardzie jest m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową z uruchomieniem hamulców, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas oraz wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania. Opcjonalnie oferowany jest m.in. regulator prędkości z funkcją Stop & Go, ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganie przed najechaniem na tył, ostrzeganie przed ruchem poprzecznym oraz asystent parkowania i kamera cofania. W wyposażeniu jest również wyświetlacz BMW Head-Up, który wyświetla na przedniej szybie informacje istotne dla kierowcy.

BMW Live Cockpit Professional gwarantuje intuicyjną obsługę i inteligentną łączność. Obejmuje on indywidualnie konfigurowalne wskazania na w pełni cyfrowym zestawie wskaźników i wyświetlaczu kontrolnym, z których każdy ma przekątną 10,25 cala. Do zakresu funkcji należy ponadto system nawigacyjny BMW Maps, system multimedialny z twardym dyskiem, inteligentny asystent osobisty BMW, integracja smartfonów, hotspot Wi-Fi oraz system alarmowy.