MotoGP oraz BMW M Division to partnerzy od prawie dwudziestu lat. W najważniejszych wyścigach motocyklowych uczestniczą najlepsi kierowcy super- wydajnych prototypów zawierających najnowsze pomysły technologiczne producentów.
Wysoka wydajność i wyścigowe geny to cechy, które niemieckiego producenta. Od 1999 roku BMW M jest stałym członkiem międzynarodowej rodziny elitarnych rozgrywek FIM.
Zobacz także:
Udana współpraca z organizatorem, czyli Dorna Sports, trwała przez całe lata i będzie trwać również w przyszłości. W 2014 roku obie firmy rozszerzyły współpracę do końca roku 2020. Najważniejszym zobowiązaniem jest zapewnienie floty Samochodów Bezpieczeństwa. BMW M wdraża w tym celu najnowsze technologie.
Ostatnim Samochodem Bezpieczeństwa jest BMW M2, które debiutuje w tym sezonie. Auta są specjalnie modyfikowane w fabryce BMW M, aby nadawały się do użytku podczas wyścigów motocyklowych. To samo dotyczy wszystkich innych pojazdów we flocie.
Zobowiązanie BMW M Division wobec MotoGP obejmuje także wiele innych działań. Od 2003 roku nagroda M Award jest przyznawana pod koniec sezonu dla najlepszego zawodnika. BMW M MotoGP Experience pozwala na naoczne doświadczenie fascynującego świata wyścigów. Eksperci BMW MotoGP opowiadają o swoich doświadczeniach i przeżyciach. Podczas wybranych weekendów Grand Prix, BMW M prezentuje najnowsze modele i produkty podczas kampanii na miejscu wyścigów.
FLOTA POJAZDÓW BEZPIECZEŃSTWA
Flota składa się z samochodów BMW, Motocykli Bezpieczeństwa BMW S 1000 RR, jak również z samych Samochodów Bezpieczeństwa. Każdy pojazd odgrywa własną rolę, ale zadaniem wszystkich jest zapewnienie sprawnych i bezpiecznych wyścigów.
Samochody Bezpieczeństwa i Motocykle Bezpieczeństwa są gotowe do działania, gdy pojazdy wyścigowe nadal stoją w garażach: W czwartki oraz w każdy poranek wyścigów wykonują okrążenia na czas, aby sprawdzić poprawność działania systemów pomiaru czasu i zbierania danych. Następnie Samochody Bezpieczeństwa, Samochody Medyczne i Samochód Specjalisty ds. Bezpieczeństwa wykonują powolne okrążenie, podczas którego sprawdza się poszczególne stanowiska stewardów.
W trakcie wszystkich sesji i wyścigów Samochód Bezpieczeństwa jest gotowy, aby zabrać Dyrektora Medycznego na miejsce każdego wypadku. Samochody Medyczne poza kierowcą przewożą także pielęgniarkę oraz Lekarza FIM. Samochody te są wyposażone w cały sprzęt niezbędny do ustabilizowania pacjenta w stanie krytycznym, taki jak defibrylator, maska tlenowa, wentylacja, lekarstwa, itp. Jeden Samochód Medyczny jest przygotowany do wyjazdu z alejki serwisowej, a drugi znajduje się po drugiej stronie toru, w połowie okrążenia. Dzięki temu dotarcie do ofiary wypadku jest możliwe w bardzo krótkim czasie, niezależnie od miejsca kraksy.
W przypadku sytuacji alarmowej, np. wypadku, wycieku oleju lub pogorszenia warunków toru jazdy, Specjalista ds. Bezpieczeństwa FIM oraz Doradca ds. Bezpieczeństwa FIM są przewożeni do odpowiedniego miejsca samochodem Specjalisty ds. Bezpieczeństwa, aby ocenić sytuację.
Wszystkie samochody posiadają także własne, wyraźnie zdefiniowane role. Około pół godziny przed startem Samochód Bezpieczeństwa BMW M2 MotoGP, Samochód Medyczny oraz Motocykle Bezpieczeństwa zajmują swoje miejsca przed motocyklami. Dziesięć minut przed startem dwa Motocykle Bezpieczeństwa robią jedno okrążenie przed wyruszeniem do alejki serwisowej.
Samochód Bezpieczeństwa wyrusza na dziewięć minut przed startem, jednakże pozostaje z boku trasy nawet po okrążeniu testowym. Porządkowy za pomocą żółtej flagi oznacza pozycję samochodu. Samochód Bezpieczeństwa wykonuje okrążenie na pięć minut przed startem, podczas którego sprawdza, czy tory są w idealnym stanie. Wracając do linii start/ meta, Samochód Bezpieczeństwa zajmuje miejsce za motocyklami wyścigowymi.
Podczas okrążenia testowego Samochód Bezpieczeństwa jedzie za pogonią wokół toru, po czym zjeżdża do alejki serwisowej i przyjmuje pozycję gotowości do wyścigu. Po okrążeniu testowym ponownie wyrusza Samochód Medyczny. Jedzie na pole startowe, gdzie ustawia się za ostatnim motocyklem. Podczas okrążenia otwierającego Samochód Medyczny jedzie za pogonią, aby natychmiast zareagować w razie poważnego wypadku. Po pierwszym wyścigu także Samochód Medyczny ustawia się przy wyjeździe z alejki serwisowej.
Kooperacja pomiędzy BMW i organizatorem MotoGP, czyli Dorna Sports, rozpoczęła się w 1999 roku. BMW M Division podjęło się roli „Oficjalnego samochodu MotoGP” w 2006 roku.
BMW M2
BMW M rozpoczyna sezon MotoGP 2016 z Samochodem Bezpieczeństwa opartym na nowym BMW M2 Coupe, które miało swoją premierę w Detroit w styczniu 2016 roku. Nowy, 6-cylindrowy silnik rzędowy z innowacyjną technologią M TwinPower Turbo oraz pojemnością 3 litry przy maksymalnej mocy 272 kW/370 KM oraz maksymalnych obrotach 7000 rpm-1 gwarantuje maksymalne osiągi.
Samochód został zmodyfikowany, zoptymalizowany i przygotowany do nowej roli w fabryce BMW M w Garching.