BMW M: NOWE M5 TOURING – TRZECI MODEL Z UKŁADEM NAPĘDOWYM M HYBRID

BMW M GmbH rozszerza ofertę w segmencie samochodów o wysokich osiągach, konsekwentnie kontynuując elektryfikację gamy modelowej.

Nowe BMW M5 Touring łączy wyjątkową dynamikę na torze wyścigowym i poza nim, ze wszechstronnym wnętrzem zapewniającym komfort podczas codziennej jazdy czy dalekich podróży. To aktualnie trzeci model BMW M wyposażony w układ napędowy M HYBRID, w którym wysokoobrotowy silnik V8 wspomagany jest przez silnik elektryczny o błyskawicznym oddawaniu mocy. Łącznie generują moc 535 kW / 727 KM i maksymalny moment obrotowy 1000 Nm.


Zobacz także:

MASERATI: GRECALE FOLGORE – PIERWSZY ELEKTRYCZNY SUV MARKI JUŻ W POLSCE
 

PREMIERY


 

Pojazd i koncepcja napędu nowego BMW M5 Touring dostarczają bardzo zróżnicowanych wrażeń z jazdy z nieograniczoną użytecznością zarówno w codziennej jeździe, jak i podczas długich podróży, fascynującymi osiągami i możliwością jazdy na samym napędzie elektrycznym w mieście i poza nim. Przeniesienie napędu za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni biegów M Steptronic, napęd na wszystkie koła M xDrive i aktywny mechanizm różnicowy M są, podobnie jak zawieszenie M, precyzyjnie dostosowane do charakterystyki napędu M HYBRID. Nowe BMW M5 Touring przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s i imponuje doskonałą elastycznością oraz wyjątkową precyzją w bardzo dynamicznych sytuacjach drogowych.

Nowe BMW M5 Touring będzie miało swoją światową premierę w połowie sierpnia 2024 roku w ramach Monterey Car Week w Kalifornii. Na rynek wejdzie natychmiast po rozpoczęciu produkcji w zakładach BMW Group w Dingolfing w listopadzie 2024 roku. Najważniejszymi rynkami zbytu nowego BMW M5 Touring są Niemcy i USA, a następnie Wielka Brytania, Kanada i Szwajcaria.

Wygląd zewnętrzny: atletyczne kształty, typowe proporcje Touringa.

Dzięki nowej interpretacji typowej stylistyki M samochodów o wysokich osiągach, nowe BMW M5 Touring wyraźnie demonstruje swój charakter inspirowany motorsportem. Bardzo duży udział powierzchni lakierowanych w kolorze nadwozia i czarny dach nadają mu purystyczny wygląd połączony z typowymi proporcjami modelu Touring. Charakterystyczne dla tego modelu obramowanie boczne z mocno wystającymi nadkolami, potężna sekcja barkowa i długa linia dachu podkreślają atletyczny wygląd samochodu, który wyraźnie odróżnia go od nowego BMW serii 5 Touring. Mocno wyrzeźbiony przód charakteryzuje się dużymi wlotami powietrza i nową atrapą chłodnicy BMW M wyposażoną standardowo w oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow. Z tyłu płaskie lampy mocno zachodzące na boki, szeroko rozstawione pionowe światła odblaskowe i dwuczęściowy dyfuzor, z dwoma zintegrowanymi parami rur wydechowych po prawej i lewej stronie, podkreślają szerokość i potężną sylwetkę nowego BMW M5 Touring.

Napęd M HYBRID łączący wysokoobrotowy silnik V8 z mocnym silnikiem elektrycznym.

Napęd M HYBRID w nowym BMW M5 obejmuje silnik V8 o pojemności 4,4 l i zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic silnik elektryczny. Oprócz najnowszej wersji technologii M TwinPower Turbo silnik spalinowy ma międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Generuje moc 430 kW / 585 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm.

Silnik elektryczny pochodzi z obecnej piątej generacji technologii BMW eDrive i oferuje maksymalną moc 145 kW / 197 KM. Nominalny moment obrotowy 280 Nm zwiększany jest do efektywnej wartości 450 Nm przy wejściu przekładni za pomocą etapu wstępnego przełożenia opatentowanego przez BMW. Moment silnika elektrycznego dostępny w pełnym zakresie już w chwili ruszania z miejsca oraz inteligentne sterowanie interakcją obu silników zapewniają natychmiastową reakcję napędu M HYBRID i liniowe narastanie mocy. W połączeniu z pakietem M Driver standardową prędkość maksymalną 250 km/h można podnieść do 305 km/h.

Sportowy układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi przepustnicami zapewnia emocjonujące brzmienie napędu. Pracy silnika elektrycznego towarzyszy w zależności od konfiguracji i wybranego trybu dźwięk generowany przez system BMW IconicSounds Electric. W trybie w pełni elektrycznym można rozwijać prędkość do 140 km/h.

Akumulator wysokonapięciowy nowego BMW M5 Touring ma użytkową pojemność energetyczną 18,6 kWh, co umożliwia zasięg elektryczny od 61 do 67 km według WLTP. Uniwersalna jednostka ładująca ładuje prądem przemiennym z mocą do 11 kW.

Napęd na wszystkie koła M xDrive i elektronicznie sterowany aktywny dyferencjał M na tylnej osi są specjalnie dostosowane do charakterystyki napędu M HYBRID. Oprócz ustawienia 4WD w menu ustawień można wybrać tryb 4WD Sport z wyraźnie odczuwalną przewagą transmisji napędu na tylną oś. W trybie 2WD doświadczeni kierowcy mogą cieszyć się wybitnie purystyczną jazdą z wyłączonym DSC (dynamiczna kontrola stabilności).

Specjalne zawieszenie M zapewniające fascynującą dynamikę jazdy.

Obok układu napędowego, długiego rozstawu osi i dużego rozstawu kół, ważnym czynnikiem jest dodatkowo usztywniona karoseria. Oprócz płyty wzmacniającej pomiędzy kielichami amortyzatorów a grodzią silnika, rozpórkami między kielichami a przodem i dodatkowych wzmocnień w przedniej części, w tym modelu zastosowano z tyłu wzmocnienia podłogi, w tym belkę poprzeczną, płytę wzmacniającą i inne wzmocnienia w bagażniku.

Wysokiej klasy zawieszenie nowego BMW M5 Touring obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i pięciowahaczową oś tylną o specjalnej kinematyce i elastokinematyce. W wyposażeniu standardowym znajduje się też zawieszenie adaptacyjne M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Specjalne zestrojenie M, indywidualnie wybierane mapy charakterystyki oraz sterowane indywidualnie dla każdego koła amortyzatory, zapewniają optymalne przenoszenie sił na nadwozie, a także szeroki zakres pomiędzy dynamiczną i komfortową jazdą. Ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz współdziałanie wszystkich systemów regulacji w zintegrowanym systemie sterowania dynamiką boczną zapewnia maksymalną trakcję, zwinność i stabilność jazdy.

Odpowiednią skuteczność hamowania zapewniają standardowe hamulce M z pływającymi tarczami, które podobnie jak opcjonalne węglowo-ceramiczne hamulce M, połączone są ze zintegrowanym układem hamulcowym oferującym dwie charakterystyki działania pedału i reakcji. Obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 20 cali na osi przedniej i 21 cali na osi tylnej mają standardowo opony High-Performance.

Szeroka gama systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Nowe BMW M5 Touring ma już w standardzie szeroką gamę systemów wspomagających kierowcę, których działanie jest dodatkowo optymalizowane przez zintegrowany układ hamulcowy i połączony w sieć system kontroli dynamiki poprzecznej. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z korektą toru jazdy, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości.

Opcjonalnie dostępne m.in. system asystujący kierowcy Professional z asystentem kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywny regulator prędkości, automatyczny asystent ograniczeń prędkości, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, aktywne prowadzenie do celu. Opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia sterowanie parkowaniem i manewrowanie z zewnątrz pojazdu za pomocą smartfona.

Konfigurowalne właściwości jezdne do jazdy na co dzień i na torze wyścigowym.

Charakterystyczny dla M panel obsługi na konsoli środkowej oferuje liczne opcje indywidualizacji właściwości jezdnych. Przycisk Setup umożliwiający bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu Drivelogic, zawieszenia, układu kierowniczego i hamulcowego, M xDrive oraz intensywności odzysku energii. Przyciski M na kierownicy umożliwiają aktywowanie dwóch indywidualnie konfigurowanych ustawień pojazdu.

Przyciskiem aktywuje się również tryb M Dynamic regulujący kontrolę stabilności. Możliwe jest również całkowite wyłączenie kontroli stabilności jazdy. Przycisk M Mode służy do konfiguracji wskazań na wyświetlaczach i systemów wspomagania kierowcy. W trybie SPORT interwencje systemów wspomagających oraz treści na wyświetlaczu informacyjnym i BMW Head-Up są ograniczone do funkcji niezbędnych przy sportowej jeździe. W połączeniu z M Drive Professional dostępny jest również tryb Track. Opcja ta obejmuje także M Laptimer i funkcję Boost Control do przyspieszeń z maksymalną dynamiką.

Przycisk M HYBRID pozwala na indywidualną konfigurację pracy układu napędowego. Podstawowe ustawienie Hybrid koordynuje współdziałanie obu silników, a tryb Electric służy do jazdy na samym napędzie elektrycznym. Tryb eControl umożliwia odzysk energii lub podtrzymywanie poziomu naładowania akumulatora. Ponadto w ramach opcji M Drive Professional dostępne są tryby Dynamic i Dynamic Plus, które przygotowują układ chłodzenia i napęd w celu uzyskania stałej lub krótkotrwałej maksymalnej wydajności na drogach pozamiejskich lub na torze wyścigowym.

Progresywny kokpit sportowego samochodu ze wskazaniami M.

Zorientowany na kierowcę kokpit nowego BMW M5 Touring ma autentyczny wyścigowy charakter, dzięki przeprojektowanej skórzanej kierownicy M, fotelom wielofunkcyjnym M, wskazaniom M na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i standardowym wyświetlaczu BMW Head-Up. Tapicerka ze skóry Merino, panel interakcji BMW, 4-strefowa klimatyzacja automatyczna, oświetlenie wnętrza M z oświetleniem powitalnym oraz system Surround Sound marki Bowers & Wilkins tworzą ekskluzywną atmosferę premium. Opcjonalnie dostępne jest ogrzewanie kierownicy, aktywna wentylacja foteli i szklany dach panoramiczny. Od wiosny 2025 r. oferowane będą dodatkowe luksusowe akcenty, takie jak metalizowana tapicerka BMW Individual ze skóry Merino.

Pojemność bagażnika BMW M5 Touring można zwiększyć z 500 do 1630 l. Standardowe wyposażenie z dostępem komfortowym i automatyczną obsługą klapy tylnej umożliwia wygodne wkładanie i wyjmowanie bagażu. Maksymalna masa przyczepy opcjonalnego haka holowniczego wynosi 2000 kg.

Najnowsza wersja BMW iDrive z systemem operacyjnym BMW 8.5 jest konsekwentnie zaprojektowana do obsługi za pomocą dotyku i języka naturalnego. Standardowy BMW Live Cockpit Professional obejmuje również system nawigacyjny BMW Maps i funkcję Augmented View. System antenowy obsługujący 5G zapewnia optymalną łączność podczas korzystania z usług cyfrowych, takich jak streaming wideo czy gry w samochodzie. Funkcje Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają bezproblemową integrację smartfonów. Oprócz możliwości korzystania z funkcji Personal eSIM nowe BMW M5 Touring oferuje też liczne możliwości personalizacji za profilu BMW ID i aplikacji My BMW.