p 0
Sześć lat po wprowadzeniu na rynek BMW i8 kończy swój cykl życia. W kwietniu stanie produkcja modeli i8 Coupé i i8 Roadster.
Pierwszy samochód hybrydowy plug-in BMW Group, był prekursorem dynamicznej, a zarazem ekologicznej jazdy ze zelektryfikowanym napędem.
Zobacz także:
Stworzył podwaliny dla szerokiej gamy obecnie oferowanych przez markę aut hybrydowych typu plug-in. Jest jednocześnie najpopularniejszym na świecie sportowym samochodem z napędem hybrydowym.
Już BMW Vision EfficientDynamics było ciekawą perspektywą indywidualnej mobilności w przyszłości. Model studyjny przedstawiony (razem z i3) na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie w 2009 r. stanowił zapowiedź elektromobilnych samochodów. Model studyjny w konfiguracji 2+2 z drzwiami skrzydłowymi, nową interpretacją języka stylistycznego, hybrydowym systemem plug-in i napędem na cztery koła spotkał się z doskonałym przyjęciem.
Obecnie firma oprócz w pełni elektrycznych i3, i3s i MINI Cooper SE zapowiada ma lub modele hybrydowe plug-in dostępne są we wszystkich istotnych segmentach, począwszy od klasy samochodów kompaktowych i klasy średniej, poprzez BMW X po samochody sportowe i luksusowe limuzyny. Do roku 2023 grupa planuje rozszerzyć swoją ofertę do 25 zelektryfikowanych modeli, z czego ponad połowa będzie w pełni elektryczna.
BMW i8 to pierwszy świecie samochód sportowy zaprojektowany od początku z uwzględnieniem aspektu zrównoważonego rozwoju. Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP) z aluminiowym podwoziem było równie ciekawe co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego. Pojazd oferuje osiągi rasowego “sportowca” przy średnim zużyciu paliwa na poziomie małego samochodu.
Silnik spalinowy z technologią TwinPower Turbo napędza tylne koła, a silnik elektryczny przednie koła. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest już w chwili ruszania z miejsca. W trybie elektrycznym samochód rozwija prędkość do 120 km/h. Łączny moment napędowy obu silników gwarantuje fenomenalne osiągi na poziomie sportowego samochodu o wysokiej mocy.
Nowy, trzycylindrowy silnik benzynowy ma pojemność 1,5 l. Moc 113 kW (154 KM) z litra pojemności ustanowiła rekord w seryjnych modelach marki. Po światowej premierze w i8, światła laserowe wprowadzono również w innych modelach – najpierw w luksusowych limuzynach BMW serii 7, a następnie w wielu innych seriach. Światła zapewniają intensywne oświetlenie drogi i znaczne większy zasięg świateł drogowych.
BMW i8 Roadster i Coupe
Jesienią 2017 r. wraz ze światową premierą i8 Roadster to dwuosobowy kabriolet. Równolegle z wprowadzeniem na rynek drugiego wariantu modelu, i8 Coupé, poprawiono również parametry hybrydowego napędu plug-in. Akumulator wysokonapięciowy w obu modelach miał teraz pojemność zwiększoną z 20 do 34 Ah i pojemność energetyczną brutto 11,6 kWh.
Zoptymalizowana technologia ogniw umożliwiła też zwiększenie mocy maksymalnej silnika elektrycznego o 9 kW (12 KM) do 105 kW (143 KM). Razem z silnikiem spalinowym dało to moc systemową 275 kW (374 KM). Dzięki temu Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,4 sek., a Roadster w czasie 4,6 sek. Oba modele uzyskują prędkość maksymalną 250 km/h. Zasięg elektryczny wynosi 55 i 53 km.
W konstrukcji dachu Roadstera wykorzystano aluminiowe elementy, łączące mechanizm miękkiego dachu z karoserią (wykonane w technologii druku 3D). Ta nowa metoda umożliwia taki kształt wzmocnień, jakiego nie dałoby się uzyskać za pomocą konwencjonalnych technologii odlewniczych.
Program BMW i Pure Impulse Experience stworzony dla i8 pokazuje charakter Next Premium obu sportowych hybryd plug-in. Atrakcyjne indywidualne akcenty tworzą też ekskluzywne edycje specjalne i8. Limitowane modele: i8 Protonic Red Edition, i8 Protonic Frozen Black Edition i BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition (po około 100 egzemplarzy) charakteryzują się unikalnymi cechami stylistycznymi
Obecnie w fabryce w Lipsku produkowanych jest między innymi 200 pojazdów limitowanej edycji Ultimate Sophisto BMW i8 (jeden z tych modeli edycji specjalnej już w grudniu 2019 roku opuścił linię montażową jako 20-tysięczny egzemplarz modelu hybrydowego plug-in). Jego sprzedaż znacznie wyprzedza klasyczne modele, takie jak M1, które w wersji drogowej wyprodukowane zostało w liczbie zaledwie 399 sztuk, a także Z8, które powstało łącznie w liczbie 5000 egzemplarzy.
Do kwietnia 2020 r. BMW i8 będzie w stanie utrzymać tę wiodącą pozycję…