Pojazdy z uruchomionej w lutym tego roku floty pilotażowej BMW iX5 Hydrogen po raz pierwszy przeszły intensywne testy w upalnych warunkach w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Napęd na ogniwa paliwowe spisywał się imponująco w temperaturach sięgających 45°C, w piasku i pyle, przy zmiennym nachyleniu terenu i silnych wahaniach wilgotności.
Zobacz także:
SUBARU: ELEKTRYCZNA SOLTERRA W SŁUŻBIE PARKÓW NARODOWYCH
Wysoce wydajny system ogniw paliwowych, dwa zbiorniki wodoru, silnik elektryczny i akumulator, w połączeniu z centralną jednostką sterującą pojazdu, wykazały się wyjątkową wydajnością i dojrzałością. Zespół projektowy z Monachium przetestował w ekstremalnych warunkach nie tylko działanie wszystkich systemów elektrycznych, ale także zapewnienie mocy chłodniczej dla pełnych osiągów pojazdu. Pozwoliło to uzyskać typową dla BMW dynamikę jazdy.
BMW iX5 Hydrogen w użyciu na całym świecie
Pojazdy floty pilotażowej są obecnie używane w Europie, Japonii, Korei, Chinach, USA i na Bliskim Wschodzie. Celem jest zwrócenie uwagi na przydatność pojazdów wodorowych do codziennego użytku, a także zdobycie niezbędnej wiedzy do opracowania potencjalnego produktu seryjnego. Dzięki flocie pilotażowej BMW Group wspiera rozbudowę infrastruktury stacji paliw na poziomie regionalnym, która może być wykorzystywana we wszystkich klasach pojazdów, od samochodów osobowych i dostawczych po autobusy i ciężkie pojazdy użytkowe, z technologią tankowania do ciśnienia 700 barów. Synergie między różnymi obszarami zastosowań oferują również istotny potencjał w zakresie budowania silnej sieci dostawców technologii wodorowej i obniżania kosztów.
BMW iX5 Hydrogen łączy zdolność pokonywania długich dystansów i krótkich postojów na tankowanie z mobilnością bez lokalnej emisji spalin. Technologia wodorowych ogniw paliwowych – przy odpowiednich warunkach ramowych – ma potencjał, aby służyć jako kolejny filar w przyszłym portfolio napędów BMW Group.
W ramach obecnej transformacji BMW Group stosuje otwarte podejście technologiczne w odniesieniu do układów napędowych. W ten sposób firma dostosowuje się do różnych potrzeb klientów, standardów infrastruktury, a także warunków politycznych i przepisów w różnych regionach świata. Ta elastyczność umożliwia BMW Group szybkie reagowanie na zmieniające się wymagania na rynkach i zapewnienie w każdej sytuacji atrakcyjnej oferty jak największej liczbie klientów.
BMW iX5 Hydrogen jest wyposażone w system ogniw paliwowych generujący moc 125 kW (170 KM) oraz wysoce zintegrowaną jednostkę napędową piątej generacji w technologii BMW eDrive (silnik elektryczny, skrzynia biegów i elektronika mocy połączone w kompaktowej obudowie). Całkowita moc napędu wynosi 295 kW (401 KM). Wodór potrzebny do zasilania ogniwa paliwowego jest przechowywany w dwóch 700-barowych zbiornikach wykonanych z karbonu (CFRP), które mogą pomieścić około sześciu kilogramów wodoru. Taka pojemność zapewnia BMW iX5 Hydrogen zasięg 504 km.