BMW iX5 Hydrogen przechodzi obecnie wymagający program testowy w szczególnie trudnych warunkach pogodowych.
Samochód znajduje się obecnie w ostatniej fazie testów zimowych prowadzonych na drogach publicznych oraz w centrum testowym BMW Group w Arjeplog w północnej Szwecji. Zintegrowane testy działania i zabezpieczenia systemu ogniw paliwowych, zbiorników wodoru, akumulatora buforowego i centralnego sterownika pojazdu pokazują, że ta dodatkowa opcja mobilności bez emisji CO2 może niezawodnie zapewniać radość z jazdy, wysoki komfort i nieograniczone osiągi nawet w ekstremalnie niskich temperaturach.
Zobacz także:
Testami na kole podbiegunowym BMW Group kontynuuje proces rozwoju BMW iX5 Hydrogen i jeszcze w tym roku wyprodukuje niewielką serię tego modelu. Równolegle firma angażuje się w rozbudowę sieci stacji tankowania wodoru.
Zimowe testy w ekstremalnych warunkach wyraźnie pokazują, że BMW iX5 Hydrogen oferuje pełną wydajność nawet w temperaturach –20°C, co czyni je poważną alternatywą dla samochodów zasilanych energią elektryczną (BEV). Zaproponowanie naszym klientom atrakcyjnej oferty zrównoważonej mobilności z ogniwami paliwowymi wymaga również stworzenia odpowiedniej infrastruktury wodorowej — mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju.
BMW iX5 Hydrogen: typowa dla BMW dynamika jazdy, zasięg i przydatność do codziennej eksploatacji o każdej porze roku.
Podczas jazd testowych na lodzie i śniegu w okolicach Arjeplog BMW iX5 Hydrogen udowadnia, jak napęd na wodorowe ogniwa paliwowe może już dzisiaj niezawodnie, komfortowo i wydajnie zaspokoić potrzeby mobilności w codziennym użytkowaniu. Po setkach jazd próbnych na stanowiskach badawczych i intensywnych testach praktycznych na drodze przechodzi ono tam kolejny etap rozwoju.
Okazuje się przy tym, że napęd z wodorowym ogniwem paliwowym, zwłaszcza w bardzo niskich temperaturach, nadaje się do codziennego użytku w takim samym stopniu jak konwencjonalny silnik spalinowy. Już w chwilę po uruchomieniu dostępna jest pełna wydajność systemu. Zasięg napędu pozostaje niezmienny w siarczystym mrozie. Co więcej, napełnianie zbiorników wodoru trwa zaledwie trzy do czterech minut, nawet w środku zimy.
Niezależnie od pory roku i temperatury na zewnątrz napęd na wodorowe ogniwa paliwowe łączy w sobie to, co najlepsze z obu napędów: mobilność bez lokalnej emisji spalin pojazdu elektrycznego i nieograniczoną funkcjonalność w codziennej eksploatacji, w tym krótkich postojów na tankowanie, samochodów z silnikami spalinowymi — mówi Jürgen Guldner, szef działu technologii wodorowych ogniw paliwowych i projektów samochodowych BMW Group.
Układ napędowy BMW iX5 Hydrogen łączy w sobie technologię ogniw paliwowych i silnik elektryczny w technologii BMW eDrive piątej generacji. Nośnikiem energii jest wodór przechowywany w dwóch 700-barowych zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Ogniwo paliwowe przetwarza wodór na energię elektryczną, wytwarzając moc 125 kW (170 KM). Silnik elektryczny może też korzystać z energii zmagazynowanej w akumulatorze ładowanym albo przez odzysk energii hamowania, albo przez ogniwo paliwowe. Dzięki temu w szczególnie dynamicznych sytuacjach dostępna jest moc 275 kW (374 KM). Jedyną emisją uwalnianą przez ogniwo paliwowe jest para wodna. Ciepło emitowane przez ogniwo jest wykorzystywane w szczególnie efektywny sposób do ogrzewania wnętrza.
Unikalny system napędowy na wszelkie potrzeby.
W zimowym krajobrazie Laponii wszystkie układy napędu, magazynowania energii i sterowania przechodzą ostateczny test wytrzymałości. Specjalnie przygotowane lodowe powierzchnie i drogi pokryte śniegiem oferują idealne warunki do zintegrowanego zastosowania wszystkich układów napędowych i jezdnych. Dotyczy to również układu kierowniczego, resorowania i amortyzacji, systemów regulacji układu jezdnego oraz interakcji między hamulcem ciernym a hamowaniem poprzez rekuperację. Również tutaj BMW iX5 Hydrogen może wykazać swoją przewagę, ponieważ masa pojazdu jest niższa od masy porównywalnego modelu z napędem akumulatorowo-elektrycznym.
Połączenie ogniwa paliwowego i akumulatora buforowego daje BMW iX5 Hydrogen unikatowy na skalę światową układ napędowy. Jego technologia może stać się kolejnym filarem w ofercie napędów BMW Group umożliwiającym mobilność wolną od emisji CO2. Marka BMW i w pełni ukierunkowana na mobilność bez lokalnej emisji spalin mogłaby w przyszłości oferować obok modeli akumulatorowo-elektrycznych również pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. W ten sposób można spełnić wymagania w szczególności tych klientów, którzy nie mają własnego dostępu do infrastruktury ładowania elektrycznego, często pokonują duże odległości lub oczekują wysokiej funkcjonalności.
BMW Group wspiera budowę ogólnokrajowej infrastruktury wodorowej.
Ważnym warunkiem zrównoważonej indywidualnej mobilności w postaci pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi jest nie tylko produkcja wodoru z wykorzystaniem energii odnawialnej, ale także ogólnokrajowa infrastruktura zaopatrzeniowa.
Dlatego BMW Group wspiera wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz wdrożenia rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) w celu równoległego rozwoju stacji tankowania wodoru i infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych — mówi Jürgen Guldner. — Naszym pragnieniem są jeszcze bardziej ambitne projekty i wcześniejsza realizacja. — W ramach paktu legislacyjnego dotyczącego Zielonego Ładu „Fit for 55” Komisja Europejska dąży do stworzenia wiążącej podstawowej infrastruktury. Po wprowadzeniu w życie projektu AFIR we wszystkich państwach członkowskich w całej Europie mają powstać stacje tankowania wodoru o ciśnieniu 700 barów rozmieszczone wzdłuż głównych dróg w odległości nie większej niż 150 kilometrów od siebie. BMW Group z zadowoleniem przyjmuje tę inicjatywę i wzywa do zmniejszenia dystansu do 100 km do 2027 roku.
BMW Group wspiera również działania promujące innowacje w Niemczech i Europie, które służą budowaniu gospodarki wodorowej i napędzaniu produkcji ekologicznego wodoru. Należą do nich w szczególności duże projekty wodorowe zgrupowane w IPCEI (Important Projects of Common European Interest). Inicjatywa Unii Europejskiej, która w Niemczech finansowana jest przez Federalne Ministerstwo Gospodarki, Federalne Ministerstwo Transportu oraz kraje związkowe, obejmuje swoimi projektami cały łańcuch wartości – od produkcji i transportu wodoru po różne zastosowania w ogrzewaniu budynków, zasilaniu energią, przemyśle i mobilności. BMW Group już w roku 2021 r. wyraziła zainteresowanie udziałem w tej inicjatywie. W ramach IPCEI koncern może znacznie przyspieszyć rozwój ogniw paliwowych i systemów tankowania, a tym samym zrobić ważny krok w kierunku uprzemysłowienia technologii wodorowej dla indywidualnej mobilności.