BMW Group już od 2013 roku współpracuje dość intensywnie z Toyotą Motor Corporation w zakresie technologii ogniw paliwowych.
Koncern nie zaoferuje jednak swoim klientom w najbliższym czasie żadnego seryjnego samochodu z tą technologią.
Zobacz także:
Potencjał napędu ogniw paliwowych w dłuższej perspektywie jest dla BMW Group bezsprzeczny.
– Naszym zdaniem należy najpierw zapewnić produkcję wodoru jako źródła energii w wystarczających ilościach, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej i w konkurencyjnych cenach. Wodór będzie wtedy wykorzystywany przede wszystkim tam, gdzie nie da się bezpośrednio wprowadzić napędu elektrycznego, na przykład w ciężkim transporcie drogowym na dużych dystansach – mówi Klaus Fröhlich, dyrektor ds. rozwoju BMW AG.
Ponadto nie ma jeszcze niezbędnej infrastruktury, takiej jak kompleksowa europejska sieć stacji paliw wodorowych, aby móc zaoferować klientom marki samochody z takim napędem. BMW Group kontynuuje jednak działania rozwojowe w zakresie technologii wodorowych ogniw paliwowych, wykorzystując ten czas na znaczne obniżenie kosztów produkcji układu napędowego do momentu stworzenia infrastruktury i zapewnienia wystarczających dostaw wodoru produkowanego w sposób zrównoważony.
Pierwsze szczegóły techniczne BMW i Hydrogen NEXT.
– W napędzie BMW i Hydrogen NEXT układ ogniw paliwowych wytwarza moc elektryczną do 125 kW/170 KM uzyskiwaną w wyniku reakcji chemicznej wodoru i pozyskiwanego z powietrza tlenu – mówi Jürgen Guldner, szef działu technologii wodorowych ogniw paliwowych i projektów pojazdów BMW Group.
Takie samochody emitują więc tylko parę wodną. Konwerter elektryczny umieszczony pod ogniwem paliwowym dostosowuje swoje napięcie do napięcia napędu elektrycznego i akumulatora buforowego. Akumulator ten jest zasilany energią z hamowania i energią ogniwa paliwowego. W samochodzie znajdują się dwa zbiorniki 700-barowe, które mieszczą łącznie sześć kilogramów wodoru.
BMW i Hydrogen NEXT wyposażone jest również w pełnym zakresie w napęd elektryczny piątej generacji, który po raz pierwszy zastosowany będzie w BMW iX3. Akumulator buforowy znajdujący się nad silnikiem elektrycznym może zapewniać dodatkową dynamikę na przykład podczas wyprzedzania lub przyspieszania.
Całkowita moc systemu wynosi 275 kW (374 KM) i zapewnia typową dla BMW dynamikę jazdy. Marka zaprezentuje w 2022 r. niewielką serię bazującą na obecnym BMW X5 wyposażoną w taki napęd z wodorowym ogniwem paliwowym. BMW Group zaoferuje klientom technologię wodorowych ogniw paliwowych najwcześniej w drugiej połowie tego dziesięciolecia – w zależności od wymagań rynku i warunków ogólnych.
BMW z powodzeniem współpracuje z Toyotą – w oparciu o umowę o współpracy w zakresie rozwoju produktu obaj producenci wspólnie pracują nad systemami napędowymi wodorowych ogniw paliwowych oraz skalowalnymi, modułowymi komponentami. Obie firmy są członkami- założycielami Hydrogen Council, który liczy obecnie ponad 80 członków.
BMW Group podkreśla również swoją wiarę w przyszłość i potencjał technologii wodorowych ogniw paliwowych poprzez swoje zaangażowanie w projekt badawczy BRYSON. Celem jest opracowanie nowych typów systemów magazynowania wodoru pod ciśnieniem oraz opracowanie zbiorników o płaskiej konstrukcji. Mają one być zaprojektowane tak, aby możliwa była ich łatwa integracja w uniwersalnej konstrukcji pojazdu.