Fundacja Ashoka we współpracy z BMW rozpoczyna program „Radość zmiany”, którego celem jest edukacja młodych osób, jak istotne jest innowacyjne myślenie oraz jak można realizować inicjatywy zmieniające otaczającą rzeczywistość na lepsze.
Program wyposaży uczniów w umiejętności trafnego diagnozowania problemów społecznych oraz projektowania i wdrażania innowacyjnych sposobów ich rozwiązania.
Zobacz także:
Jesienią 2016 w sześciu szkołach w całej Polsce odbywają się spotkania doświadczonych innowatorów społecznych z uczniami oraz warsztaty. Efektem będą prototypy innowacji społecznych autorstwa uczniów. Współpraca BMW Group Polska z Fundacją Ashoka w ramach programu „Radość zmiany” wspiera innowacje społeczne tj. działania, które odpowiadają na realne zapotrzebowanie czy społeczne wyzwanie, rozwiązując problem w sposób systemowy. Program wyposaża młodych ludzi w umiejętności innowacyjnego myślenia, współpracy i działania na rzecz wspólnego dobra.
– W dzisiejszych czasach zmiana staje się nową normą. Aby odnaleźć się i mieć wpływ na tę nową rzeczywistość, każdy musi posiadać umiejętności i doświadczenie w dokonywaniu zmian. Największym wyzwaniem są zmiany w nauczaniu naszych dzieci i młodzieży. Są w Polsce szkoły, które dbają, by uczniowie mieli wpływ. Nie tylko na swoje życie, ale także swoją klasę, czy szerzej – na świat wokół siebie. Chcemy je wspierać i zachęcać, by dzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem z placówkami w okolicy”– mówi Agata Stafiej- Bartosik, przedstawicielka Ashoki w Polsce.
W ramach programu odbędzie się 6 dwudniowych warsztatów prowadzonych metodą design thinking (dwa z nich odbyły się we wrześniu). Uczestniczą w nich będą Szkoły z mocą zmieniania świata, czyli wyjątkowe placówki, dające młodym ludziom przestrzeń do działania i wprowadzenia innowacji społecznych: Zespół Szkół No Bell, Gimnazjum nr 1 w Gdyni, Zespół Szkół w Radowie Małym, Montessori Mountain School w Przyłękowie, SP im. Marii Konopnickiej w Konarach oraz SP nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku.
Podczas warsztatów uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie, co warto zmienić w najbliższej okolicy, by poprawić bezpieczeństwo na drogach oraz spotkają się z młodymi, ale już aktywnymi innowatorami społecznymi: Tomkiem Kozakiewiczem (Kanthari Institute), Celiną Chełkowską (Blogerka Społeczna), Marią Lipiak (Leżę i Pracuje) oraz Pawłem Klikowiczem (Dawca.pl).
– Współpracę BMW Group Polska i Fundacji Ashoka rozpoczęliśmy od zorganizowania trzech lokalnych eventów CHANGEMAKER XCHANGE w Gdyni, Lublinie i Katowicach. Ich celem było wspólne poszukiwanie społeczników aktywnie działających na terenie danego województwa. Do dalszej współpracy zaprosiliśmy czterech młodych ludzi, których historia stanie się inspiracją do wprowadzania zmian w społecznościach lokalnych – mówi Katarzyna Gospodarek z BMW Group Polska.
Efekty swojej pracy uczniowie przedstawią w Warszawie podczas spotkania, które odbędzie się 16 listopada na Uniwersytecie Warszawskim. Wypracowane rozwiązania zostaną także przekazane – w formie rekomendacji – twórcą rozwiązań odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach.