BMW GROUP: NOWE CENTRUM SYMULACJI JAZDY W MONACHIUM

bmw-sumula1

W Monachium, w dzielnicy Milbertshofen BMW Group buduje nowe Centrum Symulacji Jazdy. Mieścić się ono będzie w Centrum Innowacji i Rozwoju FIZ na północy miasta.

To najbardziej zaawansowany na świecie obiekt do symulacji rzeczywistych sytuacji na drodze. Nowy budynek oferuje możliwości wirtualnego testowania zaawansowanych systemów asystujących oraz innowacyjnych koncepcji wskazań i sterowania.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wzmocni to przede wszystkim specjalistyczną wiedzę BMW Group w dziedzinie autonomicznej jazdy. Unikalną cechą obiektu będzie wysokiej jakości symulator umożliwiający jednoczesne, a zatem bardzo realistyczne odwzorowanie ruchów wzdłużnych, poprzecznych i obrotowych pojazdu. Dzięki temu inżynierowie BMW będą mieli w laboratorium warunki umożliwiające prowadzenie badań w taki sposób, jak w rzeczywistym ruchu na drogach.

Po raz pierwszy sytuacje związane z prowadzeniem pojazdu w mieście stanowiące szczególne wyzwanie w kontekście autonomicznej jazdy będą realistycznie odwzorowywane, co pozwoli na ciągłe udoskonalanie reakcji pojazdu.

Ważny element planu generalnego FIZ Future

Zautomatyzowana jazda to jeden z głównych obszarów technologicznych, który BMW Group uznała za najważniejszy w strategii firmy Number One > Next. Rozbudowa potencjału rozwojowego FIZ ma w istotnym zakresie na celu pracę nad tymi obszarami. Budowa nowego Centrum Symulacji Jazdy jest częścią generalnego planu FIZ Future, który zakłada rozbudowę centralnego ośrodka rozwoju BMW Group w kilku etapach.

Budynek powstaje w centralnym miejscu pomiędzy Projekthaus a Centrum Badań Aerodynamicznych. Obiekt o łącznej powierzchni 11 400 metrów kwadratowych składać się będzie z 14 symulatorów i laboratoriów zatrudniających 157 osób. BMW Group Research planuje rozpocząć tam działalność w 2020 roku. Inwestycja w nowe Centrum Symulacji Jazdy szacowana jest na około 100 milionów euro.

bmw-sumula2

Symulatory o wysokiej dynamice i jakości

Zaawansowane symulatory jazdy stały się nieodzownym narzędziem, zwłaszcza przy opracowywaniu i testowaniu systemów asystujących kierowcę oraz koncepcji wskazań i sterowania. Umożliwiają one szczegółowe testy działania i przydatności nowych systemów dla kierowców już na bardzo wczesnym etapie rozwoju.

Sercem nowego Centrum Symulacji Jazdy będą dwa innowacyjne symulatory jazdy zaprojektowane specjalnie w celu spełnienia wymagań dotyczących testowania wysoce złożonych zautomatyzowanych systemów jazdy. Nowy symulator o wysokiej dynamice jest w stanie generować siły przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego do 1,0 g. Będzie używany do testów nowych systemów i funkcji poprzez symulację bardzo dynamicznych manewrów omijania, awaryjnego hamowania i intensywnego przyspieszania.

Drugą jednostką będzie symulator wysokiej jakości: umożliwi odtworzenie z dużą precyzją na powierzchni prawie 400 metrów kwadratowych hamowanie i przyspieszanie na zakrętach jazdę na rondzie oraz szybkie serie zakrętów. Dzięki temu po raz pierwszy sytuacje stanowiące wyzwanie w mieście będą mogły być odwzorowywane w warunkach laboratoryjnych.

Badane systemy montowane będą w makiecie pojazdu przymocowanej do platformy wewnątrz kopuły symulatora jazdy. Zamontowana na elektromechanicznym heksapodzie kopuła będzie obracana w kierunku wzdłużnym i poprzecznym za pomocą napędu elektrycznego. Aby zapewnić kierowcy realistyczne wizualne wrażenia w symulowanej sytuacji na drodze, kopuła z makietą będzie wyposażona w ekran. Dokładna synchronizacja wyświetlanych obrazów z ruchami pojazdu stworzy bardzo realistyczny obraz symulowanej sytuacji na drodze.

Wirtualny testowy scenariusz jazdy uzupełni symulacja dźwiękowa precyzyjnie dopasowywana do przedstawionej sytuacji. W ten sposób będzie można stworzyć warunki testowe, które do tej pory możliwe były tylko w prawdziwych pojazdach na drodze. W przypadku optymalizacji innowacyjnych systemów badania laboratoryjne mają również tę zaletę, że wybrane sytuacje podczas jazdy można powtarzać dowolną ilość razy. Symulator umożliwia testy sytuacji, które zdarzają się rzadko lub w nietypowych okolicznościach, lub które stanowią ryzyko.

Bardziej precyzyjne i wydajne testy

Nowe Centrum Symulacji Jazdy będzie przygotowane do spełnienia coraz większych wymagań wynikających z rosnącej złożoności systemów zautomatyzowanej jazdy. W przyszłości umożliwi to znacznie bardziej liczne i szczegółowe odtwarzanie różnych sytuacji na drodze. Na przykład konfigurację nowego systemu asystującego kierowcy będzie można już na wczesnym etapie testować w różnych warunkach w celu znalezienia idealnej równowagi między dynamiką a komfortem jazdy jeszcze przed pierwszym testem drogowym.

Również nowe systemy wskazań i sterowania będzie można testować w wielu różnych sytuacjach w celu analizy ryzyka rozpraszania uwagi kierowcy lub wpływu sygnałów wizualnych, dźwiękowych lub dotykowych.

W celu ustalenia zarówno niezawodności nowych systemów, jak i ich użyteczności wirtualne jazdy testowe w nowym Centrum Symulacji Jazdy będą prowadzone nie tylko przez konstruktorów i zawodowych kierowców testowych, ale również regularnie przez klientów.