BMW GROUP DIGITAL DAY 2018 CZYLI WSZYSTKO O MOBILNOŚCI

bmw-digital-d1

BMW Group konsekwentnie promuje rozwój cyfryzacji we wszystkich aspektach. Poprzez innowacyjność tworzy nie tylko emocjonujące samochody i motocykle segmentu premium, ale również usługi dla klientów optymalizujące mobilność.

W ramach Digital Day 2018 BMW Group przedstawiło aktualne produkty, koncepcje technologiczne, innowacje i procesy produkcyjne, za pomocą których kształtuje przyszłość mobilności.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Cyfryzacja jest kluczowym elementem zasadniczych przemian w zakresie indywidualnej mobilności. Toruje drogę nowego rodzaju mobilności, zwiększa możliwości podwyższania bezpieczeństwa i komfortu w ruchu drogowym oraz stwarza dodatkowe możliwości efektywnego, a jednocześnie zorientowanego na klienta rozwoju i produkcji pojazdów. BMW Group konsekwentnie promuje rozwój cyfryzacji we wszystkich aspektach.

Poprzez swoją innowacyjność tworzy nie tylko emocjonujące samochody i motocykle segmentu premium, ale również usługi dla klientów optymalizujące mobilność. W ramach Digital Day 2018 BMW Group przedstawiło aktualne produkty, koncepcje technologiczne, innowacje i procesy produkcyjne, za pomocą których kształtuje przyszłość mobilności.

BMW Group jest już teraz pionierem w dziedzinie inteligentnego sieciowego łączenia pojazdów i integracji cyfrowych usług mobilnościowych. Wykorzystuje potencjał cyfryzacji w celu dalszego umacniania swojej pozycji wiodącego dostawcy produktów i usług z zakresu indywidualnej mobilności w klasie premium.

W swojej strategii Numer One > Next grupa wyznaczyła centralne przyszłościowe obszary, na których realizuje ideę zdigitalizowanej i bezemisyjnej mobilności. Poprzez znaczące inwestycje w badania i rozwój szczególny nacisk kładzie na kwestie związane z D – ACES (Design, Autonomous, Connected, Electrified, Services). Innowacje i inicjatywy prezentowane podczas Digital Day 2018 pokazują transformację firmy w stronę przedsiębiorstwa technologii mobilnościowych.

bmw-digital-d2

Gotowe do nowej szybkiej transmisji danych

Dzięki zwiększonym szybkościom transmisji i zminimalizowanym opóźnieniom przyszły standard telefonii komórkowej 5G oferuje znacznie lepsze możliwości techniczne w zakresie przesyłania danych, które można będzie również wykorzystać w łączności sieciowej pojazdów. BMW Group opracowuje już technologie pozwalające na wykorzystanie tego potencjału. Celem jest możliwość zaoferowania za kilka lat wraz z komercyjną dostępnością 5G bazujących na tym systemów i funkcji w samochodach seryjnych.

W ramach Digital Day 2018 BMW Group zaprezentuje możliwości, jakie stwarza innowacyjny mechanizm telefonii komórkowej 5G. Tak zwana technologia Network Slicing umożliwia udostępnianie części infrastruktury sieciowej odpowiednio do zastosowania i potrzeb. Klient otrzymuje wirtualną sieć z oddzielnymi „pasmami”, które można używać na przykład do aktualizacji map nawigacyjnych HD, do bezpośredniej wymiany danych między pojazdami oraz do strumieniowego przesyłania wideo w jakości HD.

Większe bezpieczeństwo dzięki sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w rozwoju algorytmów, które organizują i analizują duże ilości danych oraz uwzględniają je przy podejmowaniu decyzji o prawidłowym zachowaniu pojazdów. BMW Group wykorzystuje sztuczną inteligencję w systemach automatyzacji jazdy, które są w stanie bezpiecznie radzić sobie ze szczególnie złożonymi sytuacjami w ruchu miejskim. Innym celem rozwojowym jest autonomiczna jazda, w której sztuczna inteligencja przyczynia się do zapewnienia bezpiecznej i wygodnej mobilności dla wszystkich.

Jedną z zalet systemów wyposażonych w sztuczną inteligencję jest ich nieograniczona obciążalność. W przeciwieństwie do człowieka inteligentny system ma stałą “wydajność”. Nie męczy się, nie rozprasza i pozostaje w pełni skoncentrowany nawet w niejasnych sytuacjach.

Mixed Reality wspiera proces rozwoju

Połączenie realnych prototypów z wirtualnych symulacji, zwane Mixed Reality, przyspiesza i optymalizuje rozwój pojazdów. BMW Group jest pionierem w stosowaniu tej metody i wykorzystuje technologie z branży elektroniki użytkowej i gier komputerowych oraz nową generację okularów VR, które umożliwiają bardzo realistyczną wizualizację rosnącej liczby podzespołów i funkcji pojazdu. W ten sposób wrażenia płynące z rzeczywistych komponentów można wzbogacić o doświadczenia wirtualne.

BMW Group wykorzystuje Mixed Reality na przykład przy projektowaniu wnętrz pojazdów. Symulacje generowane komputerowo łączone są z modelem wnętrza. W ten sposób można na wczesnym etapie rozwoju stworzyć całościowe wrażenie wnętrza przyszłego modelu seryjnego.

bmw-digital-d3

System operacyjny BMW 7.0

Nowa generacja systemu wskazań obsługi to system operacyjny BMW 7.0 – cyfrowy, nowoczesny i jeszcze bardziej zorientowany na użytkownika. Klarowny wyświetlacz i struktura, intuicyjna obsługa oraz konfigurowalne i spersonalizowane wskazania zapewniają kierowcy zawsze odpowiednie informacje we właściwym czasie i we właściwym czasie.

Całkowicie cyfrowy i nowy zestaw wskaźników oferuje miejsce na mapę nawigacyjną i inne indywidualnie wybierane wskazania. Tworzy przy tym spójny system wskazań z monitorem pokładowym na konsoli środkowej. Takie rozwiązanie jest jeszcze bardziej zoptymalizowane pod kątem intuicyjnej obsługi dotykowej i wyświetla zawartość w czasie rzeczywistym na maksymalnie dziesięciu dowolnie konfigurowanych stronach głównych, każda z dwoma lub czterema „kafelkami”.

Płaska struktura menu umożliwia szybki dostęp do wszystkich ustawień i funkcji. Oprócz tego system operacyjny BMW 7.0 jeszcze bardziej optymalizuje interakcję multimodalną między kierowcą i pojazdem. Kierowca może wybierać różne sposoby obsługi kontrolerem iDrive, sterowaniem dotykowym, głosowym i za pomocą gestów.

Ostrzeganie przed zagrożeniami w czasie rzeczywistym

BMW Group zwiększa bezpieczeństwo na drogach, przesyłając lokalne ostrzeżenia o niebezpieczeństwach do swoich inteligentnie skomunikowanych pojazdów. Dane z czujników pojazdu są gromadzone anonimowo i przetwarzane centralnie w celu generowania informacji o niebezpiecznych sytuacjach. Umożliwia to wysyłanie ostrzeżeń o wypadkach lub ekstremalnych warunkach pogodowych do pojazdów znajdujących się w pobliżu takich niebezpiecznych sytuacji.

Już od listopada 2016 r. ostrzeżenia o zagrożeniach związanych z pogodą, takich jak mgła, lód, obfite opady deszczu czy aquaplaning, a także o pojazdach po awarii na drodze są przekazywane do skomunikowanych samochodów BMW. Nie wyczerpuje to bynajmniej potencjału tej technologii. Jeszcze w roku 2018 komunikaty o korkach będą doprecyzowywane na podstawie rejestrowanych hamowań awaryjnych. Szybkie i precyzyjne rozpowszechnianie informacji o stanie nawierzchni i sytuacji na drogach stanowi również ważną podstawę optymalizacji systemów automatyzacji jazdy.

Bezpieczny backend IT BMW Group

Obecnie w 46 krajach skomunikowane pojazdy mogą już za pośrednictwem bezpiecznej komunikacji komórkowej otrzymywać aktualne informacje i przesyłać dane do bezpiecznego i stale dostępnego backendu IT BMW Group. W ten sposób można nie tylko przesyłać w czasie rzeczywistym ostrzeżenia o zagrożeniach, ale też aktualizować mapy nawigacyjne.

bmw-digital-d4

W przyszłości bezpieczny backend IT będzie stanowić podstawę dla dalszych cyfrowych funkcji. BMW Group wykorzystuje technologie przetwarzania w chmurze i sztucznej inteligencji do optymalizacji istniejących funkcji i rozwoju nowych usług. Ochrona i bezpieczeństwo danych mają przy tym najwyższy priorytet.

Bezpieczeństwo i dostępność są zawsze gwarantowane przez skoordynowane współdziałanie wyspecjalizowanych systemów pod kontrolą BMW Group. Podejście to umożliwia też otwarcie na usługi partnerów zewnętrznych. Pozwala to na wykorzystanie szybkości innowacji internetu z korzyścią dla klientów. Specjalistyczne systemy obejmują Open Mobility Cloud, która zapewnia spersonalizowane usługi BMW Connected, oraz platformę lokalizacyjną do przekazywania w czasie rzeczywistym ostrzeżeń o zagrożeniach.

Cyfrowe procesy przyspieszają projektowanie i produkcję

Cyfryzacja stwarza również nowe możliwości w zakresie produkcji. W szczególności procesy produkcyjne znane pod wspólnym pojęciem druku przestrzennego (3D) zapewniają szybkie, elastyczne i konfigurowalne procesy. Klasyczne przykłady zastosowania metod wytwarzania addytywnego można spotkać wszystkim w obszarach, w których wymagane są w niewielkich ilościach często bardzo złożone komponenty. Dotyczy to w szczególności wstępnych faz projektowych, zabezpieczenia i testowania pojazdów.

Już w 2010 roku w samochodach wyścigowych DTM zastosowano po raz pierwszy koło pasowe pompy wody wykonane w procesie addytywnym. Nowe BMW i8 Roadster ma pokrywę miękkiego dachu, której aluminiowy uchwyt wykonany jest w innowacyjnym laserowym procesie topienia (Metal Powder Laser Melting) stosowanym po raz pierwszy w motoryzacji.

Nowa gama produktów MINI Yours Customised umożliwia klientom projektowanie wybranych elementów według własnych pomysłów, a następnie zlecanie ich produkcji w procesie druku przestrzennego. Additive Manufacturing Center w Centrum Badań i Innowacji BMW Group w Monachium dostarcza co roku około 140 000 prototypowych części do działów rozwoju BMW.