Fundacja Ashoka we współpracy z BMW przez kilka miesięcy przygotowywała uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych do tworzenia innowacyjnych rozwiązań poważnych problemów społecznych, w tym kwestii bezpieczeństwa drogowego.
Efekty wspólnej pracy zostaną zaprezentowane podczas finału programu „Radość Zmiany”, który odbędzie się 16 listopada o godzinie 11.00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz także:
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ale liczba miejsc ograniczona. Celem wspólnej inicjatywy BMW i Fundacji Ashoka jest wyposażenie uczniów w umiejętności trafnego diagnozowania problemów społecznych oraz projektowania i wdrażania innowacyjnych sposobów ich rozwiązywania.
W ramach programu, od 19 września do 4 listopada, w sześciu szkołach w całej Polsce odbyły się dwudniowe warsztaty, podczas których uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie, co warto zmienić w najbliższej okolicy, by poprawić bezpieczeństwo na drogach oraz jak angażować się w rozwiązywanie innych problemów w swoim otoczeniu.
Inspiracją były historie czterech młodych innowatorów społecznych zaproszonych do udziału w projekcie: Celiny Chełkowskiej, współzałożycielki pierwszej w Polsce Spółdzielni Socjalnej przy Zakładzie Poprawczym – Herakles z Poznania, Majki Lipiak, twórczyni społecznej agencji marketingowej zatrudniającej osoby z paraliżem czterokończynowym „Leżę i pracuję“, Tomasza Kozakiewicza, koordynatora projektu Kanthari Plus oraz zaangażowanego w promocję zdrowia publicznego Pawła Klikowicza z Dawca.pl
– Dla BMW poszukiwanie innowacji jest impulsem, który inspiruje do rozwoju i pracy. Pomysł oddania przestrzeni do działania bardzo młodym ludziom jest ważny dla całego społeczeństwa, bo to oni będą zmieniać świat wokół nas – mówi Katarzyna Gospodarek z BMW Group Polska.
Warsztaty zostały przeprowadzone w oparciu o kroki Design Thinking.
– W szybko zmieniającym się świecie, w którym żyjemy, młodzi ludzie muszą uczyć się wagi empatii, dobrej definicji problemu, otwartości na zmiany. Dzięki naszym warsztatom budują swoją podmiotowość i poczucie sprawczości. To ważne, wzmacniające ćwiczenie, które przyda im się w dorosłym życiu – tłumaczy Martyna Rubinowska z Fundacji Ashoka.
– Pytanie o to, jakie trzy rzeczy chciałyby dzieci widzieć zmienione w świecie, otwiera oczy i uświadamia, jak wiele kwestii nie jest dla nich tajemnicą. Nie wiem, czy ja w ich wieku byłem tak świadomy. Na pewno nikt nie zapytał mnie, co chciałabym zmienić w świecie, a szkoda – mówi młody innowator społeczny Paweł Klikowicz z Dawca.pl, który inspirował młodzież podczas warsztatów w Szkołach z mocą zmieniania świata w Gimnazjum nr 1 w Gdyni i Zespole Szkół Publicznych w Radowie Małym.
Wstęp na wydarzenie jest wolny, jednak wymagana jest rejestracja: http://radosczmiany.evanea.pl.