Pojawienie się elektrycznie napędzanego skutera C evolution oznacza początek nowego rozdziału w segmencie miejskich środków transportu BMW Motorrad.
Już maksiskutery napędzane konwencjonalnymi silnikami – C 600 Sport i C 650 GT – odniosły już sukces. C evolution idzie jeszcze dalej, łącząc całą przyjemność i dynamikę jazdy z korzyściami wynikającymi z zerowej emisji spalin.
Zobacz także:
MOTOCYKLE
https://www.newsauto.pl/?s=bmw%2C+BMW+Motorrad
Tak jak w przypadku samochodów BMW i, prace nad C evolution ogniskowały się na stworzeniu wizjonerskiej koncepcji pojazdu oferującego maksimum codziennej praktyczności, ubranej w inspirujące wzornictwo.
C evolution otrzymał układ napędowy zintegrowany z wahaczem tylnego koła: chłodzony cieczą silnik synchroniczny z magnesami trwałymi przekazujący napęd za pośrednictwem paska zębatego i przekładni planetarnej. Moc znamionowa silnika wynosi 11 kW (15 KM), ale moc chwilowa sięga 35 kW (47 KM). Umożliwia to skuterowi C evolution osiąganie prędkości maksymalnej 120 km/h (którą ograniczono elektronicznie) i nadaje mu lepsze przyspieszenia od niektórych maksiskuterów napędzanych silnikami spalinowymi o pojemności skokowej 600 cm3 lub więcej.
Dzięki sporej, sięgającej 8 kWh, pojemności chłodzonego powietrzem litowo-jonowego akumulatora wysokiego napięcia, jednoślad dysponuje zasięgiem do 100 km między ładowaniami, do których wystarczy domowe gniazdko elektryczne 220V. Przy poborze prądu o natężeniu do 12A ładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora trwa około 4 godzin (przy 220V / 16A ładowanie trwa 3 godziny).
BMW Motorrad wybrał dla C evolution sposób odzysku energii, który nigdy dotąd nie był stosowany w jednośladach. Odzyskiwanie energii odbywa się automatycznie, zarówno przy jeździe wybiegiem z zamkniętą przepustnicą, jak i podczas hamowania.
Kierowca skutera C evolution może wybrać najbardziej pożądane połączenie dynamiki i efektywności, wybierając jeden z czterech trybów jazdy. Przykładowo, w trybie drogowym do dyspozycji będą maksymalne przyspieszenia i około 50 proc. odzysku energii na wybiegu oraz pełen odzysk podczas hamowania. W trybie Eco Pro przyspieszenie, a zatem również zużycie energii jest ograniczone, natomiast odzyskiwana jest maksymalna możliwa ilość energii kinetycznej. Tryb żeglowania pozwala pominąć odzyskiwanie energii podczas jazdy wybiegiem, umożliwiając C evolution swobodne toczenie się bez efektu hamowania, gdy manetka przyspieszenia jest zwolniona. Pozostaje jeszcze tryb dynamiczny, który łączy pełną moc uzyskiwaną przy przyspieszeniu z wysokim stopniem odzysku energii.
Wyjątkowy poziom bezpieczeństwa
Dział BMW Motorrad mógł przy rozwoju skutera C evolution wykorzystać efekt synergii dzięki współpracy z BMW Automobile. Oprócz wykorzystania takich samych modułów magazynowania energii i komponentów elektronicznych, jak używane w BMW i3, szczególnie wiele skorzystało na tym bezpieczeństwo budowy elektrycznego pojazdu. Skuter C evolution jest pierwszym zasilanym elektrycznie jednośladem spełniającym normy ISO 26262 oraz ECE R100.
W podwoziu skutera C evolution najbardziej charakterystyczny jest brak ramy w konwencjonalnym znaczeniu. Centralnym elementem jest tutaj obudowa akumulatora wykonana z odlewu aluminiowego, do którego z przodu przymocowana jest główka kierownicy wykonana ze stalowych rurek, a z tyłu znalazła się stalowa rurowa konstrukcja z jednostronnym wahaczem wzdłużnym. Zawieszenie i amortyzację przedniego koła realizuje hydrauliczny widelec teleskopowy w układzie upside-down, a z tyłu po lewej stronie skutera umieszczono kolumnę z amortyzatorem i sprężyną śrubową. Skuter C evolution jest standardowo wyposażony w układ ABS oraz w hamulce tarczowe.
Asystent kontroli momentu obrotowego (TCA)
Skuter C evolution jest dostępny z automatycznym asystentem momentu obrotowego (Torque Control Assist – TCA), który działa w sposób zbliżony do układu automatycznej kontroli stabilności stosowanego w motocyklach BMW z silnikami spalinowymi. Układ TCA ogranicza moment obrotowy silnika, zależnie od stopnia poślizgu tylnego koła. Układ TCA zapobiega także zablokowaniu tylnego koła przy odzyskiwaniu energii, szczególnie gdy intensywny odzysk energii kinetycznej ma miejsce w czasie jazdy po śliskiej nawierzchni.
Duży kolorowy wyświetlacz TFT
W wyposażeniu skuter posiada system ułatwiający cofanie. Skuter otrzymał także światła do jazdy dziennej wykonane w technice LED, które po przyciemnieniu pełnią rolę świateł pozycyjnych. Dodatkowy komfort w zimne dni zapewni kierownica z podgrzewanymi manetkami.
Duży, kolorowy wyświetlacz TFT umieszczony na tablicy przyrządów zapewnia kierowcy dostatek informacji. Oprócz aktualnie rozwijanej szybkości, kierowca jest informowany o średnim zużyciu energii (kWh/100 km), o całkowitym zużyciu energii, stopniu naładowania akumulatorów (kWh), prędkości średniej, napięciu instalacji elektrycznej osprzętu skutera oraz instalacji wysokiego napięcia, a także o pozostającym do dyspozycji zasięgu, który podawany jest w kilometrach, z uwzględnieniem aktualnie wybranego trybu jazdy.
Najważniejsze cechy skutera
– innowacyjny elektryczny układ napędowy z przeniesieniem napędu we wnętrzu wahacza tylnego koła, z chłodzonym cieczą silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, paskiem zębatym i przekładnią planetarną;
– moc ciągła 11 kW, chwilowa 35 kW;
– maksymalny moment obrotowy 72 Nm;
– prędkość maksymalna 120 km/h;
– przyspieszenie 0 – 50 km/h w czasie 2,7 sek;
– przyspieszenie 0 – 100 km/h w czasie 6,2 sek.;
– duży zasięg – 100 kilometrów;
– dostępne 4 tryby jazdy: Road, Eco Pro, Sail oraz Dynamic;
– wspomaganie cofania ułatwiające manewrowanie;
– ssystent kontroli momentu obrotowego (TCA);
– wysokonapięciowe akumulatory o dużej pojemności (8 kWh);
– inteligentny system odzysku energii kinetycznej;
– ładowanie akumulatora trakcyjnego z domowego gniazdka;
– pełne ładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora trwa jedynie 4 godziny przy zasilaniu 220V/12A lub 3 godziny przy zasilaniu 220V/16A;
– bezpieczeństwo układów elektrycznych w standardzie samochodu osobowego;
– hybrydowe podwozie;
– hamulce z systemem ABS;
– duży kolorowy wyświetlacz TFT;
– światła do jazdy dziennej i światła pozycyjne w technice LED.