BMW Electric Now Tour 2017, które odbyło się na Lotnisku Warszawa- Babice, to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskiej motoryzacji w bieżącym roku.
Po prezentacji studyjnej gamy ekologicznych: elenktycznych i hybrydowych modeli marki na salonie samochodowym Poznań Motor Show, przyszedł czas na pokaz sprawności samochodów w terenie.
Zobacz także:
BMW Group Polska umożliwiła sprawdzenie w praktyce hybrydowego napędu typu plug-in w nowym BMW serii 5, a także testy sprawnościowe BMW i3 i BMW i8 od Garage Italia Customs. Dostepne były takie modele, jak: BMW 225xe Active Tourer, BMW 330e Limousine, BMW X5 xDrive40e, BMW 740e i 740Le, a także wspomniane i3 oraz i8.
Organizatorzy przygotowali także specjalny pawilon poświęcony samochodom BMW i oraz BMW iPerformance.
BMW 530e iPerformance łączy silnik elektryczny i 4-cylindrowy silnik TwinPower Turbo, tworząc wydajny napęd hybrydowy plug-in. Czy to jazda na krótkich odcinkach na samym napędzie elektrycznym bez lokalnej emisji spalin czy przy wspólnej pracy silnika elektrycznego z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym pokonywanie długich tras, model oferuje doskonałe osiągi.
Główne elementy napędu to silnik benzynowy o mocy 135 kW (184 KM), silnik elektryczny o mocy 70 kW (95 KM) oraz wysokonapięciowy akumulator litowo- jonowy o pojemności . Zasięg na samym napędzie elektrycznym wynosi ok. 45 km, a prędkość maksymalna na napędzie elektrycznym 140 km/h. Auto ma różne tryby pracy napędu, dzięki którym kierowca może w istotny sposób wpływać na realne zużycie paliwa.
BMW X5 xDrive40e iPerformance to hybryda plug-in z napędem na cztery koła. Z całkowicie naładowanym akumulatorem można pokonywać krótkie odcinki (do 31 km) bez lokalnej emisji spalin. Model napędza mocny 4-cylindrowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo oraz wysokowydajny silnik elektryczny eDrive. Inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive zapewnia optymalną trakcję.
Przycisk eDrive umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech trybów pracy: Auto eDRIVE, tryb elektryczny MAX eDRIVE oraz tryb Save Battery. Samochód ładować można ze zwykłego domowego gniazdka elektrycznego. Oferowany standardowo kabel schowany bezpiecznie pod podłogą bagażnika, gdzie nie zajmuje wiele miejsca. Diodowe pierścienie świetlne wokół złącza ładowania informują o stanie ładowania.
BMW 740e iPerformance oraz BMW 740Le iPerformance: zasięg i osiągi silnika BMW TwinPower Turbo oraz wydajność silnika elektrycznego z technologią BMW EfficientDynamics eDrive (BMW 740e/ 740Le /740Le xDrive iPerformance) łączy najlepsze cechy obu rodzajów napędu. Rezultatem tego jest znacznie niższe zużycie paliwa i niska emisja spalin.
To luksusowa limuzyna BMW o wyśmienitej dynamice jazdy we wszystkich trybach jazdy. Z zewnątrz model iPerformance różni się od konwencjonalnej wersji m.in. znaczkiem eDrive na obu słupkach C, znaczkiem „i” na przednich błotnikach. Na innowacyjny napęd wskazuje też niebieski grill atrapy chłodnicy i niebieskie dekielki obręczy kół. Trasy do 44 – 48 km (z xDrive 41 – 45 km) samochód pokonuje bez zużywania paliwa.
Nawet w trybie mieszanym emisja CO2 wynosi w BMW serii 7 iPerformance 51 – 45 g/km (z xDrive 56 – 49 g/km). Akumulator wysokonapięciowy umieszczony jest pod kanapą tylną, dzięki czemu do dyspozycji pozostaje 420 l pojemności bagażowej. BMW serii 7 iPerformance napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo oraz wysokowydajny silnik elektryczny eDrive. Moc systemowa wynosi 240 kW (326 KM), a systemowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 2,2 – 2,0 l/100 km (z xDrive 2,5 – 2,1 l/100).
Inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive zapewnia optymalną trakcję. Połączenie tych technologii BMW EfficientDynamics pozwoliło stworzyć samochód o niskim zużyciu paliwa oferujący przy tym pełną dynamikę jazdy i stabilność w każdych warunkach drogowych.
Przycisk eDrive umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech trybów pracy napędu elektrycznego. Po uruchomieniu pojazdu standardowo włączony jest tryb hybrydowy AUTO eDrive. Tryb MAX eDrive umożliwia rozwijanie prędkości do 140 km/h na samym napędzie elektrycznym. W trybie Battery Control energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorze zachowywana jest do późniejszego wykorzystania.
BMW 330e iPerformance Limousine to połączenie silnika elektrycznego i silnika BMW TwinPower Turbo. W trybie elektrycznym mozna przejechać ok. 40 km. Limuzyna napędzane jest przez mocny 4-cylindrowy silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo oraz wysokowydajny silnik elektryczny eDrive.
BMW 225xe iPerformance Active Tourer dzięki połączeniu napędu BMW eDrive oraz silnika BMW TwinPower Turbo umożliwia zarówno jazdę na napędzie elektrycznym, jak i nieograniczoną mobilność (hybrydowa plug-in). Zużycie paliwa wynosi 2,1 – 2,0 l/100 km, a emisja CO2 (49 – 46 g/km).
BMW i3. Testy w których uczestniczyliśmy potwierdziły niezwykłą dynamikę oraz miejska mobilność modelu. Elektryczne auto to nie „tylko zwykły ekologiczny samochód”: przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,3 sek. BMW i3 (94 Ah) ma realny zasięg do 200 km. Tryb ECO PRO zwiększa zasięg i zmniejsza zużycie energii.
i3 jest samochodem miejskim, ale dzięki dużemu rozstawowi osi – pojemnym: na tylnym siedzeniu miejsca jest wystarczająco dużo.
BMW i8 to prawdziwe stylizacyjne “cacuszko”. Design zachwyca, a sportowa sylwetka z otwieranymi do góry drzwiami przyciąga wzrok nawet najbardziej nieczułych na piękno osób. Oczywiście – jak to bywa z pojazdami sportowymi – wsiadanie i wysiadanie jest niewygodne, zarówno dla kierowcy, jak też pasażerów z przodu i na tylnej kanapie.
BMW i8 to hybryda plug-in łącząca w sobie zalety innowacyjnych technologii silników elektrycznych i spalinowych. Rezultatem tego połączenia są wyjątkowe właściwości jezdne – przy niezwykle niskich parametrach zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Parametry: przyspieszenie 0-100 km/h w 4,4 sek., zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km – 2,1 litra, emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km – 49, zasięg na napędzie elektrycznym – 37 km. Wszystko jasne?
Wysokowydajny system hybrydowy plug-in wraz z technologią BMW eDrive to zaleta 3-cylindrowego silnika benzynowego BMW TwinPower Turbo o pojemności 1,5 l z silnikiem elektrycznym. Prędkość maksymalna z samym napędem elektrycznym to 120 km/h, w trybie hybrydowym – 250 km/h.
BMW i3 Garage Italia CrossFade oraz the BMW i8 Garage Italia CrossFade zaprezentowane zostały po raz pierwszy 30 września 2016 roku na salonie samochodowym Mondial de l’Automobile 2016 w Paryżu.
Od redakcji: Pragniemy podkreślić niezwykły profesjonalizm instruktorów nadzorujących próby i jazdy podczas BMW Electric Now Tour 2017! Dziękujemy!
Fot.: BMW i Andrzej Karaczun