BMW: DZIĘKI NOWYM AKUMULATOROM WIĘKSZY ZASIĘG i3 ORAZ i3S

bmw-i3-1

Rozwój technologii eDrive w modelach marki BMW i z napędem elektrycznym zapewni obecnie użytkownikom jeszcze więcej możliwości ekologicznego przemieszczania się.

Od listopada pojemność ogniw zwiększona do 120 Ah i pojemność energetyczna brutto 42,2 kWh akumulatorów wysokonapięciowych nowej generacji pomogą BMW i3 (120 Ah) oraz BMW i3s (120 Ah) uzyskać jeszcze większy zasięg.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

W codziennej eksploatacji oba modele odnotowują wzrost o prawie 30 procent – do 260 km. Zużycie energii w cyklu mieszanym modeli wynosi odpowiednio 13,6 – 13,1 kWh/100 km oraz 14,3 kWh/100 km przy zerowej emisji CO2. Tym samym marka i umacnia swoją pozycję przyszłościowej mobilności elektrycznej.

bmw-i3-2

Od debiutu rynkowego BMW i3 pojemność jego akumulatora wysokonapięciowego zwiększyła się dwukrotnie, co odpowiednio wpłynęło na zwiększenie zasięgu. Jednocześnie z wprowadzeniem nowego akumulatora oferowane są nowe lakiery, nowa kolorystyka opcjonalnej linii stylistycznej wnętrza Loft oraz diodowe reflektory adaptacyjne z funkcją matrycową dla świateł drogowych.

W przyszłości w nowym i3 dostępny będzie pakiet sportowy obejmujący czarne obramowanie nadkoli oraz obniżone sportowe zawieszenie ze specjalnymi amortyzatorami, sprężynami i stabilizatorami, zwiększonym rozstawem kół i 20-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich. Zoptymalizowana nawigacja w menu kafelkowym systemu obsługi iDrive jest teraz dostępna także w połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacyjnym Business.

Ponadto w przyszłości w obu modelach dostępne będą także opcje systemu telefonicznego z ładowaniem bezprzewodowym oraz hotspot wi-fi.

bmw-i3-3

Postęp w budowie akumulatorów

Podobnie jak silniki elektryczne i elektronika mocy także akumulatory wysokonapięciowe dla samochodów BMW i są elementem technologii eDrive. Ich ogniwa litowo- jonowe są produkowane wyłącznie na podstawie specyfikacji BMW Group. Dlatego dzięki solidnej pracy badawczej i rozwojowej i w ramach ścisłej współpracy z producentem ogniw akumulatorowych udaje się zapewnić ich optymalizację pod względem mocy, zasięgu, bezpieczeństwa i żywotności.

Aktualny rozwój technologii ogniw pozwala wytwarzanemu w zakładzie BMW w Dingolfing akumulatorowi wysokonapięciowemu, składającemu się z ośmiu modułów po dwanaście ogniw i umieszczonemu nisko w podłodze samochodu, osiągać pojemność 120 Ah i pojemność energetyczną brutto 42,2 kWh przy zachowaniu dotychczasowych rozmiarów.

Oznacza to kolejny duży krok w kierunku zwiększenia zasięgu. Dla porównania: w chwili wprowadzenia na rynek BMW i3 w 2013 r. wartości te wynosiły 60 Ah i 22,6 kWh, a w przypadku akumulatora drugiej generacji z 2016 r. odpowiednio 94 Ah i 33 kWh.

bmw-i3-4

Mimo zwiększonego zasięgu ilość miejsca potrzebna do zabudowy akumulatora wysokonapięciowego oraz masa pojazdu niemal wcale się nie zmieniły, podobnie jak osiągi i zużycie energii. BMW i3 napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 125 kW (170 KM) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 sek., natomiast wyposażone w silnik o mocy 135 kW (184 KM) BMW i3s w 6,9 sek.

Przy wartościach 5,1 i 4,3 sek. dla przyspieszenia z 80 do 120 km/h, dzięki typowemu dla silników elektrycznych spontanicznemu rozwojowi mocy, i3 oraz i3s plasują się na poziomie samochodów sportowych ze znacznie mocniejszymi tradycyjnymi jednostkami z napędem spalinowym.

Wysoka wydajność silnika elektrycznego oraz większa pojemność akumulatora pozwalają zwiększyć zasięg o prawie 30 proc. w porównaniu z poprzednimi modelami. Zasięg BMW i3 (120 Ah) wynosi 380 do 395 km (dotychczas 290 do 300 km) wg NEDC oraz 285 do 310 km (dotychczas 235 – 255 km) wg WLTP.

bmw-i3-5

Dla BMW i3s (120 Ah) odnotowano zasięg 360 km* (dotychczas 280 km) wg NEDC oraz 270 do 285 km (dotychczas 235 – 245 km) wg WLTP. W warunkach codziennej eksploatacji oba modele mogą się teraz pochwalić zasięgiem 260 km (dotychczas 200 km).

Wysokiej jakości elektronika ładowania umożliwia szybkie i elastyczne odświeżenie rezerw energetycznych. Dostępny w standardzie przewód ładowania jest przystosowany do podłączenia do tradycyjnych domowych gniazd zasilających. W taki sposób akumulator o wydajności ładowania 2,4 kW w ciągu ok. 15 godzin może naładować się do 80 proc. swojej pojemności. Podłączenie do stacji BMW i Wallbox umożliwia trójfazowe szybkie ładowanie z mocą 11 kW.

Dzięki temu ładowanie akumulatora wysokonapięciowego do 80 proc. jego pojemności skraca się do 3,2 godziny. Ponadto elektronika ładowania i akumulator wysokonapięciowy i3 oraz i3s pozwalają także na korzystanie ze stacji szybkiego ładowania na prąd stały (DC). Moc ładowania osiąga tam 50 kW, dzięki czemu akumulator wysokonapięciowy jest naładowany w 80 proc. już po 42 minutach.

bmw-i3-6

Także nowa wersja i3 z akumulatorem o pojemności zwiększonej do 42,2 kWh jest zgodna z obowiązującą od chwili debiutu koncepcją odpowiedzialnego obchodzenia się z zasobami, obejmującą obok lokalnie bezemisyjnego napędu także wybór materiałów, metod produkcyjnych oraz innowacyjne usługi mobilnościowe.

BMW i3 (120 Ah) i BMW i3s (120 Ah) w całym cyklu życia pojazdu – od pozyskiwana surowców i produkcji przez użytkowanie po recykling – wykazują znacznie korzystniejszy bilans CO2 i znacznie mniejszy potencjał tworzenia efektu cieplarnianego niż porównywalne samochody z napędem tradycyjnym.